Se začátkem října začaly platit změny ve stanicích technických a emisních kontrol. Nově neprojde auto, u kterého technici prokážou manipulaci s počítadlem ujetých kilometrů. Problémy kvůli tomu mohou mít tisíce lidí.
Majitelům aut z druhé ruky hrozí zásadní problém. STK nově kontroluje stočené tachometry
Kontrola ujetých kilometrů je od pondělí novou povinnou součástí prohlídky na stanici technické kontroly (STK). Ministerstvo dopravy chce zabránit stáčení tachometrů, a proto nařídilo porovnávat a evidovat údaje o ujetých kilometrech. Pokud najde nesrovnalosti, znamená to pro majitele vozu problém.
„Jestliže předcházející stav tachometru je vyšší než ten, který vidím dnes, tak požádám o doklad, že došlo k výměně tachometru,“ vysvětluje novinku člen předsednictva profesní komory STK Jiří Rejmon.
Pokud majitel vozu takový doklad nemá, dostane technickou jen na 30 dnů. Během nich ho musí sehnat. „Musí tam být jméno, bydliště, VIN (identifikační číslo vozidla) a důvod, proč došlo k výměně či opravě tachometru,“ přibližuje vedoucí tiskového oddělení ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Někteří lidé z oboru varují, že se kvůli tomu do problémů na STK může dostat až sto majitelů aut každý den. Nová pravidla jsou přitom nekompromisní. Pokud majitel auta nepředá na STK při následné kontrole doklad o změně stavu ujetých kilometrů, nemůže s vozem jezdit a zaplatí pokutu 10 tisíc korun. A pokud pro něj bude stočený tachometr překvapením od předchozího majitele, nezbývá než ho žalovat u soudu.
Za stáčení tachometrů pak hrozí až půl milionu korun. Novela zavádí také pokuty až 50 tisíc korun pro mechanika, který nevystaví protokol o opravě nebo výměně tachometru.
„Z mého pohledu sankce není dostatečná, protože autobazary, které se tím budou zabývat plošně, můžou na tom vydělávat dál,“ řekl senátor Tomáš Goláň (nestr. za SEN21). Upozornil přitom na rozsudek Nejvyššího soudu, který stáčení tachometru označil za trestný čin.
Ministerstvo se stáčením tachometrů bojuje už několik let. Prvním krokem byla příprava aplikace Kontrola tachometru, kde je možné po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek.
„Vítám, že vzniká společenský tlak,“ řekl bývalý ředitel Besipu Robert Šťastný s tím, že sama diskuse už v minulosti pomohla podobné problémy řešit. Na druhou stranu upozornil, že mnoha lidem nevadí, že mají vozidlo s jiným původem, než je deklarováno.
Novela nepomůže ochránit před stáčením tachometru auta z dovozu. „Pokud vozidlo bude dovezeno ze zahraničí a tam při nákupu bylo manipulováno, tento problém to zatím neřeší,“ řekl poslanec a předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO). Podle něj už probíhají jednání s dovozci automobilů, aby se změna dotkla i dovážených ojetých aut.