Ulička v koloně a redukce povinné výbavy i autolékárničky. Řidiče čeká od října řada změn

90’ ČT24: Novinky z novely silničního zákona (zdroj: ČT24)

Motoristy čeká od prvního října řada změn. Za stáčení tachometrů bude nově hrozit až půlmilionová pokuta, obsah povinné výbavy aut se zmenší, změní se pravidla pro vytváření uličky pro záchranáře v kolonách a motorkáři se dočkají uvolnění kontrol svých strojů. Novinky z novely silničního zákona podrobně zmapoval pořad 90'ČT24.

Povinná výbava se zjednoduší, nově řidiči nebudou muset vozit náhradní žárovky a pojistky, rezervu, klíč na matice a příruční zvedák. „To ovšem pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá,“ upozornil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Změny se týkají také autolékárniček, z jejichž povinné výbavy zmizí trojcípý šátek, náplast s polštářkem a plastová rouška. Podle ministerstva nejsou pro první pomoc nezbytné. Řidiči také nebudou muset měnit lékárničku po vypršení doby použitelnosti.

Mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota se domnívá, že se jedná o změnu k lepšímu i proto, že odpadne nástroj, jak zbytečně pokutovat řidiče. „Byl to takový obvyklý český chytáček, jak nachytat řidiče na švestkách, když už nebylo co, tak se řeklo: ukažte mi lékárničku,“ uvedl Sirota, který byl hostem pořadu 90'ČT24.

Nová pravidla pro průjezd záchranářů

Od října si řidiči musí zvyknout také na nový způsob vytváření uliček v kolonách na tříproudových silnicích. Nově se budou uličky vytvářet mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Dosud měla sanitka přijíždět prostředním a pravým pruhem.

Stát tím chce zamezit zmatkům kvůli odlišné úpravě v okolních státech. Uličky se tak v Česku budou vytvářet stejně jako v Německu nebo Rakousku. Stejnou úpravu připravuje Slovensko. Do záchranářského pruhu smějí vjet pouze auta s právem přednostní jízdy, tedy sanitky, hasičská a policejní vozidla, případně další vozidla s povolením.

Záchranáři změnu při vytváření uliček vítají, největším problémem však podle nich zůstává nedisciplinovanost řidičů, kteří často uličku vytvářejí až po příjezdu sanitky, což prodlužuje její průjezd. Apelují proto na zvyšování povědomí o této povinnosti mezi řidiči.

Vyšší postihy za stáčení tachometrů

Další velkou změnou jsou vyšší postihy za stáčení tachometrů, za což bude hrozit až půlmilionová sankce. Podle ministra dopravy je novela zákona namířena především proti společnostem, které používají tyto praktiky opakovaně. „Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ uvedl Ťok.

Novela zavádí také pokuty až 50 tisíc korun pro mechanika, který nevystaví protokol o opravě nebo výměně tachometru, a 10 tisíc korun pro provozovatele auta, který takový protokol nepředloží při STK.

Manipulaci s počítadly na tachometru dosud zákon neupravoval, v případě vzniklé škody nad 5000 korun se však mohly stáčením tachometrů zabývat soudy. Základ k tomu položil judikát Nejvyššího soudu z roku 2014, který z takového jednání odvodil trestný čin podvodu.

Ministerstvo se stáčením tachometrů bojuje už několik let. Prvním krokem byla příprava aplikace Kontrola tachometru, kde je možné po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek.

Zjednodušení pro motorkáře

Dalšího zjednodušení se dočkají motorkáři. Majitelé motocyklů s hmotností nad 400 kilogramů, kterých je v Česku registrovaných více než 7500, již nebudou muset absolvovat měření emisí. Pro lehčí motocykly tato povinnost neplatila již nyní. Vedle toho se prodlouží interval pro povinnou technickou kontrolu, ta bude nově místo dvouletých cyklů čtyřletá.

„Motorkářům jsme vyšli vstříc. Ve většině případů se jedná o hobby záležitost, své stroje motorkáři zpravidla udržují ve velmi dobrém technickém stavu,“ uvedl ministr Ťok.

  • Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích začne platit od prvního října. Ministerstvo změny shrnuje na svém webu.

Ministerstvo zvažuje změny u semaforů

Ministerstvo dopravy zároveň již zvažuje několik dalších změn, například nová pravidla provozu na semaforech. Podle jednoho z nich by semafor na konci zelené začal blikat, aby řidiči věděli, že se blíží červená.

Na světlech by také mohla být digitální časomíra ukazující, kolik času pro projetí zbývá – tyto ukazatele už jsou ostatně na některých semaforech nainstalované. Další návrh by umožnil odbočit vpravo i v případě, že na semaforu svítí červená, jako je to možné například v Německu.