Ministerstvo dopravy zvažuje několik návrhů na změny provozu na semaforech. Podle jednoho z nich by semafor na konci zelené začal blikat, aby řidiči věděli, že se blíží červená. Na světlech by také mohla být digitální časomíra ukazující, kolik času pro projetí zbývá – tyto ukazatele už jsou ostatně na některých semaforech nainstalované. Další návrh by pak umožnil odbočit vpravo i v případě, že na semaforu svítí červené světlo, jako je to možné například v Německu.
Blikání zelené nebo odbočení vpravo na červenou. Ministerstvo zvažuje změny u semaforů
„Řidiči možná někdy nevědí, že žluté světlo znamená stůj stejně jako červené, pouze vozidla, která jsou bezprostředně před křižovatkou a nestačila by bezpečně zastavit, mohou manévr dokončit,“ upozorňuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Nově by řidičům měly pomoci blikající semafory, které mají třeba v sousedním Rakousku. Zhruba pět vteřin před tím, než padne oranžové světlo, se zelená rozbliká, což je pro řidiče jasný signál, že bude muset zastavit.
Na Slovensku tento systém testují už osm let, ovšem nepříliš úspěšně. „V Bratislavě od novinky začali před dvěma lety ustupovat. Zatímco plynulejšímu provozu systém pomáhal, počet nehod podle policie nesnížil,“ informoval zahraniční zpravodaj ČT na Slovensku Lukáš Mathé.
Spíše než blikající semafory by ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) uvítal dodatkové digitální počitadlo. „Ukáže, jak dlouho ještě bude řidič stát nebo jak dlouho ještě může projíždět,“ popsal systém Ťok. Jde o zařízení, které se již využívá na některých přechodech.
Další novinka: odbočení na červenou
Jedna z dalších variant, o které ministerstvo dopravy uvažuje, by řidičům umožnila projet křižovatku i na červenou, pokud by odbočovali vpravo. „Pokud dáte přednost autům a chodcům ze všech směrů, tak mi to přijde jako velmi elegantní a jednoduché řešení,“ míní ministr dopravy.
Příkladem může být Německo, kde mají u semaforů umístěnou tabulku nebo běžný světelný signál. Taková místa už jsou i v České republice, podle ministra bych jich ale mělo přibýt. Policie není proti. „Bude nutné vést preventivně-informační kampaň a vysvětlit to řidičům,“ poznamenal Tomáš Lerch. Předpokládané změny by chtěl ministr Ťok zavést už v příštím roce.