Na dálnicích se změní pravidla pro průjezd záchranářů. Nově budou mít i modročervené majáky

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Nyní mají vytvořit uličku na pravé straně. Změnu, která začne platit od října, přináší novela o provozu na pozemních komunikacích, kterou schválil Senát. Zákon počítá i s tím, že vozy policie a záchranného systému by mohly jezdit i s modročervenými majáky. Ty modré jsou totiž za špatného počasí hůře vidět. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident.

Nová pravidla pro vytváření průjezdu pro záchranáře se týkají silnic se třemi a více pruhy v jednom směru. Nyní mají řidiči v Česku dělat prostor pro záchranáře u pravého jízdního pruhu. Po vzoru ze zahraničí budou muset doleva uhýbat pouze řidiči v levém jízdním pruhu, ostatní budou mít povinnost uhnout záchranářům doprava.

Ulička se má vytvořit už při pomalu jedoucí koloně

Úprava má zajistit to, aby pravidla byla v Česku stejná jako v okolních evropských zemích. V zahraničí řidiči většinou vytváří uličku hned při vytvoření kolony, nečekají tedy až na průjezd záchranných složek. „Důležité je vytvářet uličku už při pomalu jedoucí koloně. Jakmile stojím, je úhybný manévr mnohem těžší. Zákon dokonce hovoří o tom, že se má ulička vytvořit už při pomalu jedoucí koloně,“ upozornil Tomáš Neřold z Besipu. 

Uličku budou moci využít pouze vozidla s právem přednostní jízdy. Neoprávněné vjetí do této uličky bude potrestáno pokutou až do 2500 korun.

Neřold: V Česku lidé vytváří záchrannou uličku příliš pozdě (zdroj: ČT24)

U lékárničky už nebude důležitá expirace

Norma omezuje také okruh předmětů povinné výbavy vozidla s tím, že podrobnosti a umístění stanoví vyhláška. „U lékárničky už nebude důležitá expirace. Pokud budou neporušené obaly a bude v ní to, co v ní má být, tak ji řidiči nemusí pořád dokola měnit jenom proto, že to o měsíc dva prošlo,“ uvedl Neřold.

Z povinného obsahu lékárničky také vypadnou některé předměty, které se v praxi ukázaly jako zbytečné. Jde například o roušku, nůžky nebo náplast s polštářkem.

Novela také příští rok umožní motoristům žádat pro vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon o zvláštní registrační značky. Nově by mohla být označená písmeny EL. Do budoucna by jim to mohlo přinést některé výhody. Nemuselo by se za ně například platit na dálnicích, mohli by mít i snazší vjezd do městských center.

STK se opět propojí s autoservisy

Zákon řeší i fungování stanic technické kontroly a měření emisí. V případě stanic technické kontroly mimo jiné ruší zákaz jejich propojení s autoservisy nebo s prodejci vozidel. Možnost propojení se servisy přinese podle zástupců ministerstva dopravy motoristům výhody. Pokud se při technické kontrole zjistí na automobilu závada, řidič tam bude moci vozidlo nechat k opravě.

Vlastníci vozidel, kteří mají zřízenu datovou schránku, budou podle novely s dvouměsíčním předstihem informování o nutnosti technické prohlídky. Úprava má předejít situacím, kdy se o propadlé technické způsobilosti vozu řidiči dozví až při policejní kontrole.

Obce mohou vniknout do odstavených aut

Senátoři z řad komunálních politiků pak oceňovali, že novela umožní obcím vniknout do dlouhodobě odstavených vozidel na ulicích, aby pomocí identifikačního čísla zjistily jejich majitele. 

Novela také ztěžuje stáčení počtu ujetých kilometrů, zakazuje měnit záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud ale bude nutné vyměnit tachometr, automechanik o tom bude muset vystavit protokol, který pak provozovatel auta předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu změny počtu ujetých kilometrů bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmilionová pokuta.

Přetáčení tachometrů podle předsedy Asociace obchodu ojetých automobilů Jiřího Grunda výrazně kazí pověst trhu ojetých vozidel, což velmi komplikuje podnikání seriózním prodejcům. „Do budoucna je důležité, aby Policie ČR podvody skutečně postihovala, podobně jak tomu bylo v červnu tohoto roku, kdy odhalila 400 přetáčecích podvodníků,“ dodal.