Od října začne platit novela zákona, podle které bude hrozit za stáčení tachometru až půlmilionová pokuta. Reálný počet najetých kilometrů se přitom nejhůře prokazuje u vozů dovezených ze zahraničí. Těch se nejvíce dováží z Německa a Rakouska, následují Francie a Nizozemsko. V Česku ale zatím chybí systém, podle kterého by byla jasná historie takovýchto vozidel.
Za stáčení kilometrů v autě nově až půlmilionová pokuta. Ale jak podvod dokázat?
„Nemáme garantovaný stav počítače ujetých kilometrů ze zahraničí, a dokud to nebude postaveno na evropské úrovni, tak ani mít nebudeme,“ hodnotí současný stav tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček považuje za inspiraci Belgii, kde podle něho úspěšně implementovali systém CarPas.
Se zásahy do tachometru u aut mají zkušenosti i v Auto ESA. Každý den jich k odkupu odmítnou asi dvacet. Změnu situace si ale od novely zákona neslibují. „Možná dojde k nějakému úbytku těch, co si přetočení objednají, ale ti, kteří se tím profesionálně zabývají, tak ty to neodradí,“ míní mluvčí firmy Pavel Foltýn.
Opačný názor má předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý, podle něhož novela může být účinným nástrojem. Za rozhodující však považuje postoj České obchodní inspekce.
Za vůz s přetočeným tachometrem přitom podle Asociace obchodu ojetými automobily lidé zaplatí v průměru až o 35 tisíc korun více.
Dříve se navíc daly snadněji odhalit podvody s tachometrem. „Dokázali jsme to poznat, protože lidi, kteří to dělali, ještě neuměli vymazat všechny záznamy. Dnes už je to v podstatě nemožné,“ vysvětlil manažer výkupu AAA Auto Jan Marek.
Na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu je nelegální manipulace s ujetými kilometry trestným činem podvodu, a stáčení tachometru tak lze řešit na základě současné právní úpravy, uvedla agentura ČTK. Trestní sazba se odvíjí od způsobené škody a může být až pět let při prokázané škodě od 50 tisíc do 500 tisíc korun.