Nová tramvaj Škoda 39T, která od půlky října jezdí v Ostravě ve zkušebním provozu, začala v pondělí vozit cestující. Dosud absolvovala 20 tisíc kilometrů bez lidí, což jí umožnilo postoupit do další fáze. Během zkušebního provozu s cestujícími musí tramvaj najezdit rovněž 20 tisíc kilometrů. Dopravní podnik Ostrava (DPO) očekává, že to stihne do konce ledna. Tramvaj bude zatím jezdit na lince číslo 4.
Nová tramvaj od Škodovky začala v Ostravě vozit cestující. Zatím jen zkušebně
„V tuto chvíli bude jezdit na lince 4, protože tato linka patří k nejdelším v Ostravě. tudíž díky tomu akčnímu rádiu 20 tisíc kilometrů máme šanci najet v co nejrychlejším možném termínu,“ řekl Morys. Denně vůz najede mezi 350 a 450 kilometry. „Věříme, že do února dostaneme dalších šest vozů, které se zařadí do naší standardní výpravy. Očekáváme, že díky splnění tohoto termínu získáme i dotaci z Evropské unie,“ zdůvodnil generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Tramvaje Škoda 39T vyrábí pro dopravní podnik na míru společnost Škoda Transportation. Jedno vozidlo stojí 47,5 milionu korun, DPO jich má objednaných 35 dohromady za 1,7 miliardy korun. Dalších pět vozů je v opci. Až začne první tramvaj jezdit v ostrém provozu, další vozy budou přibývat v pravidelných intervalech, mělo by jít o jedno vozidlo týdně.
Tramvaj je dlouhá 26,6 metru. Prázdná váží přes 36 tun, plně obsazená i 56 tun. Nabízí 60 míst k sezení a 140 ke stání. Jde o nejdelší dvoučlánkovou tramvaj, jakou Škoda Transportation vyrobila. První dva vozy Škoda 39T se vyrábějí v Plzni, ostatní tramvaje se budou montovat v závodě Škoda Ekova v Ostravě, kde se už nyní vyrábí osm vozů.
Větší pohodlí pro cestující i řidiče
„(Tramvaj) má několik zajímavých vlastností, které zcela jistě zaujmou naše cestující, a to je až překvapivě velký vnitřní prostor,“ řekl Morys. Vůz je podle něj větší především díky unikátní konstrukci samonosných stěn. „Odladění podvozku je taky výborně nastaveno i díky tomu, že v Ostravě máme několik úseků, kde lze dosahovat až osmdesátikilometrové rychlosti,“ dodal.
Uvedl, že podle prvních zpětných vazeb od řidičů se příznivého hodnocení dostalo také kabině, jejíž vnitřní prostor je více ergonomický a přizpůsobený potřebám řidičů. „Věřím, že tento vůz přispěje i k většímu pocitu bezpečí cestujících i díky tomu, že vnější i vnitřní projevy hluku tohoto vozidla jsou na nejnižší úrovni, co jsme byli doposud zvyklí,“ řekl Morys.
Ostrava má v současnosti zhruba 250 tramvají. Od roku 2018 je mezi nimi také 39 vozů od švýcarské společnosti Stadler, rovněž speciálně vyvinutých pro Ostravu. Po zařazení nových tramvají od Škody se DPO chystá zrušit spřažené soupravy se staršími vozy.