Ostrava stále čeká na tramvaje za necelé dvě miliardy korun, zakázka má kvůli covidu další zpoždění

Ostravský dopravní podnik (DPO) potvrdil České televizi další průtah v dodávce nových tramvají od Škody Transportation. Na vině je dle vyjádření mluvčí DPO Terezy Šnoblové koronavirová pandemie. První testovací kus měl do ostravských ulic vyjet už v září loňského roku. Původní termín se ale kvůli covidu nepodařilo dodržet. Výrobce teď nestihl ani další, červnový termín dodání, a to ze stejného důvodu.

Tramvaj na nově opraveném úseku v Ostravě
Zdroj: ČT24

„Koronavirová krize má vliv na zpoždění dodávek ve všech odvětvích, včetně dopravních. S dodavatelem DPO intenzivně komunikuje. Testovací vůz očekáváme v Ostravě v druhé polovině roku 2021,“ uvedla na dotazy ČT mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

Protahující se problémy s dodávkou pak potvrdil také samotný výrobce. „Dopady koronaviru poznamenaly významně i logistiku v rámci dodávek komponent či surovin. Očekáváme, že po absolvování elektrických zkoušek by měla první tramvaj nastoupit na testovací jízdy v Ostravě v druhé polovině roku. Průběh výroby tramvají Škoda ForCity Smart pro Ostravu samozřejmě se zákazníkem intenzivně komunikujeme,“ odpovídá mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.

Problémy se táhnou 

Problémy má kritizovaná zakázka už od loňska. Na podzim na dotazy ČT odpovídala předchozí mluvčí DPO Karolína Hrivnáč Rycková. „Dodavatel nám oznámil možné zpoždění z důvodu dopadu covidu, v této chvíli registruje přibližně už dvouměsíční zpoždění. To v současné době znamená, že se první testovací vozidlo v ulicích města objeví na konci června roku 2021,“ uvedla tehdejší mluvčí. Dodržet termín se nepodařilo.

Zakázku od počátku provází kritika. Například server Zdopravy.cz poukázal na skutečnost, že v poměru cena–kapacita je škodovácká souprava oproti již provozovaných tramvajím Stadler „nOVA“ dražší o stovky milionů, cestujících se do ní ale vejde jen o 12 více. Míst k sezení je dokonce o jedno méně.

Cena celé zakázky, kterou dopravní podnik financuje i pomocí úvěru, je necelé dvě miliardy korun za 40 tramvají. Za stejný počet tramvají Stadler zaplatil DPO o 800 milionů méně. Škoda Transportation v soutěži zůstala jako jediný uchazeč. Ostatní zájemci nesplnili podmínky soutěže.