Plzeňský závod Škoda Group, předního evropského výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, posílí do konce letošního roku až tři sta lidí z Indonésie. Mezi novými pracovníky mají být svářeči, zámečníci a elektrikáři ve věku 21 až 29 let. Prvních dvacet, kteří přišli 10. srpna, už se připravuje ve výcvikovém centru závodu, kde skupina investovala za tři roky do technologie přes miliardu korun. Projekt, který se připravoval rok, umožní obsadit pozice, pro které v regionu chybí pracovníci.
Výrobu v plzeňské škodovce posílí stovky pracovníků z Indonésie. První se už zaučují
Noví pracovníci z Indonésie jsou studenti polytechnických škol, v plzeňském závodě budou vykonávat dvouletou praxi. „Naši zaměstnanci zůstávají studenty škol v Indonésii. K nám přijíždějí na dvouletou placenou pracovní stáž, která je v Indonésii zakončena certifikátem o stáži. To jim později umožní získat lepší uplatnění na tamějším trhu práce,“ řekla viceprezidentka Škody Group pro personalistiku Šárka Moučková. Podle ní budou mít pracovníci z Indonésie stejný plat i další pracovní podmínky jako čeští zaměstnanci.
Pracovníci se domlouvají anglicky, to byl vstupní požadavek pro získání stáže v plzeňské továrně na dopravní prostředky. „Jsou tu krátce, ale díky jejich povaze a přístupu je s nimi dobrá spolupráce,“ řekl interní školitel výcvikového centra výroby Škoda Group Karel Arpa. „Chtěla bych s sebou do Indonésie přivézt zkušenosti, co se tady naučím. Třeba bych pak mohla učit,“ vysvětlila studentka z Indonésie Faiqah Abugarová.
Firma pro studenty zajistila ubytování i koordinátora, který jim pomůže se začleňováním do společnosti. Škoda Group zkoušela také například Indy a Filipínce, ale vyřízení víz pro ně trvá výrazně déle než rok. Na Indonésany vsadilo úspěšně už před dvěma lety také Maďarsko.
Nápad vzít do Česka zaměstnance právě z Indonésie vznikl podle personálního manažera Škoda Group Vlastimila Václavíka právě v Maďarsku. „My jsme měli možnost u nich v jedné společnosti vidět indonéské zaměstnance po roce relokace, a bylo to přesně to, co naše společnost v danou chvíli potřebovala,“ poznamenal Václavík. Tedy kvalifikované svářeče, zámečníky a elektrikáře.
„Těchto profesí máme v Plzeňském kraji, co se týče uchazečů, evidovaných přibližně desítky. Požadavky zaměstnavatelů na tyto profese jsou stovky až nízké tisíce,“ uvedla ředitelka odboru zaměstnanosti a EU Úřadu práce Plzeň Pavla Janovská.
V Česku podle viceprezidentky Škody Group pro personalistiku Šárky Moučkové teď chybí až tři sta tisíc pracovníků pro výrobní pozice. Škoda aktuálně shání pět set lidí, hlavně pro závody v Plzni a Ostravě. Podniku totiž výrazně roste objem zakázek, zejména na výrobu tramvají, vlaků a vozů metra.
Zlomový projekt
Podle plzeňského hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti), který dříve pracoval jako personalista, je projekt s pracovníky z Indonésie zlomový. „Jen firmy v Plzeňském kraji by potřebovaly pět tisíc až šest tisíc pracovníků ve výrobě, aby v následujících letech zajistily své potřeby. Bez zahraničních pracovníků to nepůjde,“ uvedl.
Viceprezident Hospodářské komory ČR Radek Jakubský ocenil odvahu Škody Group, která šla neprošlapanou cestou. „Postavila program, který bude fungovat dlouhodobě,“ podotkl. Špoták i Jakubský shodně uvedli, že kvóty pro zaměstnávání cizinců jsou „silně nedostatečné“.
Podle personálního manažera Vlastimila Václavíka si Škoda Group nejdřív ověřila kvalitu deseti indonéských škol, se kterými napřímo spolupracuje, kvalitu kandidátů a zahájila debatu s ministerstvem školství.
S ministerstvem průmyslu pak Škodovka jednala o vytvoření vlastního programu zaměřeného na pracovní migraci s jasnými pravidly a zaměřením na obory. „Iniciativu podpořila indonéská i česká vláda, která 28. června schválila pilotní projekt Indonésie pro Škodu Group, čímž nám umožnila projekt realizovat,“ dodal Václavík.
Dalších 85 zaměstnanců přijede v září
Škoda Group podle Moučkové otevírá cestu k vytvoření efektivního systému, který umožní firmám získávat potřebné pracovníky z ciziny s podporou vlády. „ČR bude mít na dva roky plátce odvodů ze mzdy, Indonésie dostane po dvou letech zkušené zaměstnance pro svůj rostoucí průmysl. Studenti získají adekvátní mzdu a zkušenosti, Škoda Group zase na dva roky zaměstnance s nízkou fluktuací a motivací se učit novým věcem,“ podotkla.
V předvýběru byly tři tisíce až čtyři tisíce mladých Indonésanů, ze kterých Škoda vybrala 900 studentů. Ti během tří týdnů absolvovali zkoušky z odborných znalostí i dovedností. Z něj vyšlo tři sta studentů, z nichž je asi čtvrtina žen, kterým bude zpočátku pomáhat tým překladatelů a koordinátorů, hovořit budou anglicky. Po absolvování několikatýdenních kurzů už mohou pracovat ve výrobě. V září přijede do Plzně dalších 85 Indonésanů.
- Škoda Group, součást mezinárodní investiční skupiny PPF, zaměstnává 8400 lidí, z toho 80 procent ve výrobních závodech v Česku. V Plzni jich jsou teď ve výrobě zhruba dva tisíce. Zbylí lidé pracují ve Finsku a v obchodních jednotkách v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku, Itálii a na Ukrajině.
- Skupina loni meziročně zvýšila provozní zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) o 22 procent na 1,2 miliardy korun. Tržby vzrostly o 26 procent na 18,2 miliardy korun. Loni dodala 213 vozidel, meziročně o pětinu víc.
- Plzeňský závod má v roce 2023 dodat tři sta vozidel. Skupina má nasmlouvány zakázky včetně servisních smluv za více než 83 miliard korun, jde například o tramvaje pro Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, metro pro Varšavu a tramvaje do Helsinek. Koncem června, podepsala Škoda Group svůj dosud největší kontrakt za více než 24 miliard korun na modernizaci nejméně 280 lokomotiv pro Egyptské státní dráhy, v červenci pak osm souprav metra pro Sofii za více než 1,6 miliardy. Počátkem srpna firma oznámila, že s italským partnerem vyrobí až 370 lůžkových vagonů do Itálie až za 18 miliard korun.
- Zdroj: ČTK