Škoda Transportation dodá do Varšavy 45 souprav metra

Škoda Transportation byla potvrzena jako vítěz tendru na dodávku až 45 šestivozových souprav metra pro Varšavu. První souprava bude předána zákazníkovi do dvou let od podpisu kupní smlouvy. Celková hodnota kontraktu činí téměř osm miliard korun, řekl mluvčí skupiny Michal Tobrman.

 „Jsem rád, že jsme byli po dlouhém správním a soudním řízení potvrzeni jako vítěz tendru. Jedná se o průlomovou zakázku v oblasti městských kolejových vozidel – tendr ve Varšavě byl jedním z největších v Evropě, ale na rozhodnutí jsme čekali více než dva roky,“ uvedl předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. Podle něj budou nejnovější výrobky skupiny už v osmém hlavním městě států EU.

Škoda Transportation, která dodá vozy v konsorciu se svou dceřinou firmou Škoda Vagonka, zvítězila nad současným dodavatelem vozového parku do Varšavy, konsorciem Siemens-NEWAG, a také nad firmami Stadler, Alstom a CAF. Součástí zakázky jsou dodávky náhradních dílů, simulátor, rozšířené záruky a školení. Na vývoji spolupracovala Škodovka s polskými univerzitami a konstrukčními kancelářemi, předem také deklarovala ochotu spolupracovat s řadou místních subdodavatelů.

Varšava poptávala 37 nových souprav, součástí tendru je opce na dalších osm. Cena měla váhu 50 procent, 24 procent spotřeba energie, 22 procent systém údržby vozidla a čtyři procenta ekologie.

„Zakázkou si upevňujeme pozici na polském trhu, kde naše tramvaje vozí už několik let cestující například ve Vratislavi. Nové šestivozové soupravy pro Varšavu budou plně klimatizované,“ uvedl viceprezident pro obchod Zdeněk Majer. Soupravy mají přehledný vnější i vnitřní informační audiovizuální a kamerový systém, oddíly pro vozíčkáře, kočárky a kola. Skříň vozů bude hliníková a délka jednoho vagonu bude zhruba 20 metrů. Vlak o délce 118 metrů pojme až 1500 lidí a může jet rychlostí až 90 km/h.

„Soupravy umožňují plnohodnotné elektrodynamické brzdění při všech režimech obsazení soupravy s preferencí rekuperace, při níž je elektřina předávána zpět do napájecí soustavy,“ dodal mluvčí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...