TÉMA

Metro

Kvůli počasí nejezdí vlaky na dvaceti tratích, stojí i koridor za Bohumínem

Kvůli extrémnímu počasí nejezdí večer vlaky na zhruba dvou desítkách tratí. Zaplavené koleje přerušily až do odvolání provoz i na hlavní koridorové trati mezi Bohumínem a Dětmarovicemi. Nejvážnější je situace na Ostravsku, Opavsku a Jesenicku. Zatopené jsou i silnice, proto není možné na některých místech zavést náhradní autobusovou dopravu. Silničáři kvůli záplavám uzavřeli D56 z Ostravy do Frýdku-Místku, asi dvě hodiny byla uzavřená i D55 u Otrokovic na Zlínsku ve směru k D1. Voda se dostala i do pražského metra, soupravy ale jezdí bez omezení.
14. 9. 2024Aktualizováno14. 9. 2024, 19:56|

Ve stínu války začíná na Ukrajině školní rok

Sedm mrtvých a nejméně 77 zraněných si v pátek vyžádal ruský úder v Charkově. Řízená bomba zasáhla obytnou budovu a hřiště, mezi obětmi je i čtrnáctiletá dívka. Terčem ruského ostřelování se v Charkově stávají i školy. Tamní děti proto začátkem září neusednou do lavic, ale budou pokračovat v on-line výuce. Město jako první na světě otevřelo také školu v podzemí.
31. 8. 2024|

Při pádu do kolejiště může metro zastavit tlačítko. Málokdo to ví

Při pádu člověka do kolejí v pražském metru pomůže nouzové tlačítko, které okamžitě zastaví soupravu. Lidé o něm ale často nevědí, což vede k tragickým situacím. Jedna z posledních nehod se stala minulý týden. Vlak usmrtil nevidomého muže. Nouzová tlačítka jsou v každé stanici.
17. 8. 2024|

Druhou část metra D má postavit Subterra. Dopravní podnik ji vybral už podruhé

Pražský dopravní podnik (DPP) znovu vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky. Opět se jím stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba třicet miliard korun bez DPH. Informoval o tom vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Firmy Porr a Vinci krok DPP kritizují, Subterra naopak uvedla, že ho vnímá jako potvrzení kvality své nabídky.
6. 8. 2024|

Ve stanici metra Hlavní nádraží spadla omítka, ve směru na Háje nelze vystupovat

Ve stanici metra Hlavní nádraží na lince C v centru Prahy spadla v sobotu ráno na část nástupiště betonová omítka. Nikdo se nezranil, cestující ale nemohou ve směru na konečnou Háje ve stanici vystupovat ani nastupovat, soupravy metra tudy jen projíždějí. I v sobotu večer zůstávalo nástupiště uzavřené, omezení platí podle webu dopravního podniku do odvolání a není jasné, kdy bude frekventovaná stanice u nejvytíženějšího nádraží v Česku plně fungovat.
29. 6. 2024Aktualizováno29. 6. 2024, 21:17|

Česko zasáhly bouřky, na Přerovsku voda zaplavila ulice a domy

Do Česka ve čtvrtek dorazily bouřky. Hasiči odpoledne hlásili přes dvě stě událostí, nejvíce v Praze, Plzeňském a Středočeském kraji. Silná bouře v Praze zkomplikovala provoz tramvají a voda zaplavila podjezdy Těšnov a Bulhar či trať u Čechova mostu. Večer přišly silné bouřky do Olomouckého kraje. Na Přerovsku voda zaplavila ulice a domy v několika obcích.
27. 6. 2024Aktualizováno27. 6. 2024, 20:42|

Snažím se zachytit hlavně atmosféru, říká tvůrce simulátoru pražského metra

V době padesátého výročí metra vzbudilo pozornost i jeho nové virtuální ztvárnění. Počítačová hra Back in Service zatím umožňuje zájemcům řídit soupravu historických vozů Ečs na trase A. Po večerech ji začal tvořit vývojář Dominik Vojta. Aby získal prostředky k dokončení svých plánů, zahájil crowdfundingovou kampaň, která měla velký úspěch. Dominik Vojta poskytl rozhovor pro Události, komentáře, vedl ho s ním Daniel Takáč.
15. 5. 2024|

Část Václavského náměstí obsadili dělníci. Před stavbou tramvajové trati je třeba opravit vodovod a kanalizaci

Těžká technika a dělníci obsadili Václavské náměstí v Praze, kde začíná stavba nové tramvajové trati. Zatím však jde pouze o přípravné práce – konkrétně o rekonstrukci vodovodu a kanalizace, kterou provádí Pražská vodohospodářská společnost. Stavbu samotné tramvajové tratě zahájí Dopravní podnik Praha (DPP) 29. června, práce mají trvat tři roky.
14. 5. 2024|

Plastiku Moskva–Praha není třeba upravovat, vysvětlující tabulka stačí, shodli se Kasl s Vladimírem 518

Radní hlavního města v pondělí schválili, že vypíší soutěž na úpravu bronzové plastiky s nápisem Moskva–Praha v pražské stanici metra Anděl. Dílo odkazuje na přátelství mezi tehdejším Československem a Sovětským svazem. Náměstek primátora Prahy Zdeněk Hřib (Piráti) krok rady města zdůvodňuje zasazením díla do historického kontextu i souvislostí vzhledem k válce, kterou aktuálně Rusko vede na Ukrajině. Architekt a bývalý primátor Jan Kasl se s umělcem Vladimírem 518 v pořadu Události, komentáře shodli, že tabulka s doplňujícím textem je u plastiky dostačující a není nutné reliéf upravovat na sílu.
14. 5. 2024|

Plastiku Moskva–Praha ve stanici metra doplní tabulka, rozhodli radní

Vedení pražského magistrátu nechá k bronzové plastice s nápisem Moskva–Praha ve vestibulu stanice metra B Anděl doplnit vysvětlující tabulku. Bude na ní uvedeno, že tehdejší Československo bylo okupováno Sovětským svazem a přátelství mezi oběma zeměmi bylo pouze propagandistickým tvrzením. Změnu v pondělí schválili radní hlavního města.
13. 5. 2024Aktualizováno13. 5. 2024, 13:35|

Metro D by se mohlo rozjet na přelomu desetiletí. Stavba nabírá zpoždění

Aktuální padesáté výročí slaví pražské metro nikoli s rozestavěným prodloužením některé ze tří dosavadních tras – tak jako slavilo každé předchozí výročí – ale s rozestavěnou zcela novou čtvrtou trasou. Stavba, která má zlepšit dopravní obslužnost jihu Prahy, to ale nemá lehké. První stavební úsek, jehož součástí jsou dvě stanice, se sice staví, ale ten mnohem delší navazující nikoli. Kvůli zdržení při výběru zhotovitele nabíhá zpoždění a dopravní podnik postupně upouští od dřívějšího termínu zprovoznění v roce 2029.
10. 5. 2024|
Doporučujeme

Metro jezdí pod Prahou padesát let. Ulevilo přetíženým ulicím, na velkou vodu nestačilo

Pražskému metru je padesát let. Přesně před půlstoletím přišli na tehdejší konečnou stanici první trasy podzemní dráhy vrcholní činitelé komunistické strany, československé a také sovětské vlády a samozřejmě pražského dopravního podniku, aby slavnostně zahájili její provoz. Oficiálním termínem otevření pražského metra je 9. květen 1974, i když to se svezli jen „papaláši“, jak se tehdy říkalo. Lidé, kteří si předtím vystáli na svezení dlouhou frontu, mohli metro poprvé vyzkoušet v následujících dvou dnech, na které připadalo pracovní volno, a konečně 12. května se jím vydali poprvé do práce. Nejenže je do práce svezlo metro, ale bezmála po deseti letech na trase prvního úseku „céčka“ bylo hotovo a ustaly velké dopravní komplikace na povrchu.
9. 5. 2024|

Projev nejistoty společnosti, řekl k případnému odstranění nápisu Moskva–Praha z metra sochař Karous

Budoucnost bronzové plastiky s nápisem Moskva–Praha, která je umístěna ve vestibulu stanice metra Anděl, zůstává nejistá. Náměstci primátora Jiří Pospíšil (SPOLU) a Zdeněk Hřib (Piráti) chtějí, aby se podoba díla upravila. K plastice chtějí přidat informační tabulku. Tématem se magistrát má zabývat příští týden. V pořadu Události, komentáře o něm diskutovali student a autor petice za odstranění plastiky Jan Boháč a sochař Pavel Karous.
8. 5. 2024|
Doporučujeme

Čím se cestující vozí 50 let pod Prahou: Ečs, 81-71 a M1

Pražské metro slaví padesátiny. Před půlstoletím se cestujícím otevřel první úsek nejstarší trasy C a na něj vyjely šedivé vozy typu Ečs, které do Prahy dodal Mytiščinský stojírenský závod. Byl, a zároveň nebyl to první typ vozidel pražské podzemní dráhy. Každopádně byl první, který skutečně sloužil jako metro cestujícím. Po něm přibyly ještě dva nové typy pražského metra a jeden vznikl rekonstrukcí. Není to ale konec historie. Dopravní podnik připravuje zakázku na další sérii vozidel, která se má přiblížit současným podzemním trendům nejen co do sestavení soupravy, ale i co do řidiče. Ten by v pražském metru budoucnosti již jezdit neměl.
8. 5. 2024|
MS v hokeji

Kde koupit vstupenky, jak se dostat k halám a kdy hrají Češi? Vše, co potřebujete vědět o hokejovém šampionátu

Dají se ještě sehnat vstupenky? Jak se dopravit k arénám? A jakým způsobem se zachytí falešné vstupenky? Organizátoři mistrovství světa v hokeji vydali řadu doporučení pro fanoušky, kteří se chystají ve dnech od 10. od 26. května navštívit šampionát v Praze a Ostravě. Web ČT24 nabízí podrobné informace pro hokejového fanouška před největší tuzemskou sportovní akcí roku včetně instrukcí, kde sledovat utkání živě mimo arény a novinek z vysílání České televize, která nabídne všech 64 zápasů v přímém přenosu.
30. 4. 2024Aktualizováno6. 5. 2024, 20:44|

Metro D se staví už dva roky. První úsek jde podle plánu

V neděli to budou už dva roky, co začala stavba nové linky pražského metra. Zatím se jedná o kilometrový úsek z Pankráce na Olbrachtovu. Metro D je momentálně největší stavební investicí v Česku, na které se pracuje. Čtvrtá trasa pražského metra má stát až sto miliard korun. Zatímco budování prvního úseku jde podle plánu, kdy začnou práce na druhé části z Olbrachtovy na Nové Dvory, se zatím neví. Tendr řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
20. 4. 2024|

Zrušený tendr na druhý úsek metra D zpozdí stavbu minimálně o rok

Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze zakázky na stavbu druhého úseku trasy metra D v souladu s tím, co už předtím rozhodl i antimonopolní úřad. Tendr původně vyhrálo sdružení firem v čele se společností Subterra. Důvodem zrušení jsou chybějící reference, které by prokazovaly zkušenost s takovými technologickými postupy. Rozporovaná zakázka se týká úseku mezi budoucími stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory. Její nové posuzování pro praxi znamená, že stavba nabere podle odhadů minimálně roční zpoždění.
14. 3. 2024|

Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze stavby druhé části metra D

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) zrušilo výběr vítěze stavby druhého úseku metra D. Hodnoticí komise tak bude znovu posuzovat původně vítěznou nabídku sdružení firem vedeného společností Subterra, informoval ve středu vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr vítěze loni zatím nepravomocně zrušil Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024, 18:07|

Pod centrem Prahy začala další výluka metra. Linku C nahrazují autobusy

Další víkend se musí cestující v Praze obejít bez části nejvytíženější linky metra. Dopravní podnik uzavřel na sobotu a neděli trasu C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a I. P. Pavlova, nahrazují ji autobusy, které jezdí po magistrále. Výluka v témže rozsahu následuje po pouhých dvou týdnech. Tehdy provoz autobusů ovlivňoval fakt, že neměly na magistrále vyhrazené jízdní pruhy, v některých částech víkendu proto nabíraly velká zpoždění.
9. 3. 2024|

Příští stanice: škola. Charkovské děti se učí v metru, pro mnohé je to po letech první klasická výuka

Častým cílem ruských vzdušných útoků je východ Ukrajiny včetně Charkova. V druhém největším městě v zemi se od loňského září učí část dětí ve školních třídách zřízených v tamním metru. Řada těchto školáků normální vyučování předtím vůbec nepoznala. Kvůli pandemii a následné totální ruské válce zůstávali několik let doma.
19. 2. 2024|

Traktory několik hodin blokovaly pražskou magistrálu. Část zemědělců protestovala proti Zelené dohodě i vládě

Zemědělci v Praze kritizovali evropskou zelenou politiku. Dopoledne se shromáždili před resortem zemědělství, kde mimo jiné volali po demisi ministra Marka Výborného (KDU-ČSL), později demonstrace pokračovala na Malostranském náměstí. Protestní jízda traktorů časně ráno částečně zablokovala magistrálu a v centru Prahy na chvíli omezila provoz tramvají. Větší dopravní problémy ale nezpůsobila. Velké zemědělské organizace se od pondělní akce už předem distancovaly a chystají vlastní. Hlavní část protestu na průtahu Prahou skončila po patnácté hodině, kdy stroje odjely.
19. 2. 2024Aktualizováno19. 2. 2024, 20:11|

V Praze možná zdraží jízdné. Teď je MHD v největším českém městě jedna z nejlevnějších

Praha se ještě letos bude muset zřejmě zabývat změnami jízdného – bude zvažovat zdražení městské hromadné dopravy. Konkrétní návrhy už mají radní. V tuto chvíli platí Pražané za MHD deset korun za den, a to v případě, že mají roční kupon. Jenže to je ve srovnání s jinými evropskými metropolemi, ale i velkou většinou krajských měst v Česku mnohem méně. Náklady se navíc výrazně zvýšily.
15. 2. 2024|

Pražský dopravní podnik provede hloubkový audit k tendru na druhou část stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) udělá v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS) hloubkový interní audit výběru vítěze tendru na druhou část stavby metra D. Zaměří se na reference uchazečů o zakázku, schválila to ve středu dozorčí rada podniku. ÚOHS v polovině ledna kvůli nedostatečným podkladům zatím nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru, DPP následně uvedl, že s rozhodnutím nesouhlasí a podá proti němu rozklad.
31. 1. 2024|

Pražský dopravní podnik vypíše tendr za 86 miliard. Pokrýt má automatizaci, nové vozy i servis

Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše zakázku za 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D. Tendr zahrnuje nákup 52 automatických souprav na linku C, šestnáct souprav pro budovanou linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let. Vypsání zakázky ve čtvrtek schválili zastupitelé hlavního města.
25. 1. 2024|