Ostrava představila novou tramvaj, prvních dvacet tisíc kilometrů ale najede bez cestujících

7 minut
Ostravský dopravní podnik představil novou tramvaj
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik Ostrava (DPO) představil novou moderní tramvaj Škoda Forcity Smart 39T. V roce 2017 jich dopravce od společnosti Škoda Transportation objednal pětatřicet s tím, že první tramvaje do Ostravy dorazí v roce 2020. Vůz má ve městě nahradit spřažené soupravy, které DPO zatím využívá. Nový model už je v Ostravě, cestující ale zatím vozit nebude, nejdříve totiž musí proběhnout testování tramvaje, musí dojít například ke kalibraci elektronických systémů.

Testování nové ostravské tramvaje bude podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPO Daniela Moryse probíhat asi týden. Poté vyjede do ulic, ale zatím bez pasažérů. „Bez cestujících musí najet dvacet tisíc kilometrů,“ řekl s tím, že se tím ověří nezávadnost vozidla. Až poté by měly být zahájeny testovací jízdy s cestujícími, v rámci kterých bude muset tramvaj najet dalších dvacet tisíc kilometrů. 

„Tramvaj je modernější, tišší a prostornější. Proti starším typům disponuje konstrukce širší uličkou, je tam více místa na nohy. I pro starší cestující bude mnohem jednodušší nastupovat,“ řekl k hlavním výhodám ředitel podniku. Do tramvaje se vejde až dvě stě osob, z toho šedesát míst je určeno k sezení. 

Kromě toho je nová tramvaj také rychlejší, dokáže jet rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině. Pro takto rychlou jízdu je v Ostravě zatím určena jenom jedna tramvajová trať, a to mezi vodárnou v Nové Vsi a Svinovskými mosty. Morys ale uvedl, že jich bude ve městě postupně přibývat, například v ulicích Opavská nebo Místecká. 

Interiér velkokapacitní tramvaje Škoda Forcity Smart 39T
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

Díky dodávce těchto tramvají bude moci DPO úplně zrušit provoz spřažených souprav. „Dodávkou těchto tramvají se DPO stává nejmodernějším tramvajovým dopravním podnikem a budeme disponovat nejmladším vozovým parkem,“ tvrdí Morys. Nákup nových kusů bude DPO stát 1,75 miliardy korun. Část peněz jde z prostředků dopravce, část pokryje evropská dotace. Na nákup si podnik vzal i úvěr, který bude splácet dvacet let. 

Zpoždění

První tramvaj měla do Ostravy dorazit už v loňském roce, došlo ale ke zpoždění ve výrobě. „V tuto chvíli vyhodnocujeme důvody zpoždění, nicméně tou hlavní příčinou jsou problémy, které jsou spojené s covidem, se zpožděnými dodávkami (materiálu),“ zmínil Morys a dodal, že Škodě Transportation dodávají komponenty společnosti z celé Evropy. 

Všechna další nová vozidla budou vyrobena přímo v Ostravě. Společnost Ekova Electric totiž za asi 300 milionů korun koupila právě Škoda Transportation. O prodeji firmy, která modernizuje tramvaje, trolejbusy i autobusy na elektrický pohon, rozhodla rada města loni v červnu. Ekova Electric byla původně dceřinou společností DPO.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 1 hhodinou

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 1 hhodinou

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
před 9 hhodinami

Skryté nebezpečí v polích. Skruže jsou pro zvířata pastí

Odkryté meliorační jímky na polích a loukách jsou nebezpečí pro zvířata i lidi. Myslivci a hasiči v posledních týdnech zachraňovali ze skruží několik srnek, ale také bobry nebo jezevce. Využívají k tomu klasické nastavovací žebříky, zvířata mívají při manipulaci zakryté oči tkaninou nebo dekou. Každá jímka by měla být přitom zavřená. Zodpovědnost za to mají majitelé pozemků.
před 10 hhodinami

Malá Madlen je zpět doma, dárců kostní dřeně se hlásí rekordní množství

Dvouletou Madlen s vážným hematologickým onemocněním propustili lékaři do domácího ošetřování. Momentálně není v přímém ohrožení života. Její krvetvorba ale dál nefunguje. Dívčin příběh láká stále nové zájemce do registrů dárců kostní dřeně. Za dva týdny se jich zapsalo rekordních devět tisíc, loni to bylo za celý rok o tři tisíce víc. Nábory budou pokračovat. Oba registry momentálně hledají dárce pro víc než stovku lidí.
před 10 hhodinami

Děláme vše pro to, aby se slintavka a kulhavka do Česka nedostaly, shodli se hejtmani

Věřím, že opatření, která přijali zemědělci před svými farmami, udělají všechno pro to, aby se nákaza do České republiky nedostala, řekl v pátečních Událostech, komentářích hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky na Slovensku. Stejně se vyjádřil i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL), který zmínil, že v případě výskytu má stát automatické programy, které chovatelům nahradí škody. Oba apelovali, aby lidé nekupovali tepelně neopracované produkty z dotčených zemí.
před 14 hhodinami

Zatmění Slunce přitáhlo lidi do planetárií i hvězdáren, bylo ale za mraky

Lidé měli v planetáriích a hvězdárnách možnost pozorovat částečné zatmění Slunce, viditelnost ale omezovala oblačnost. Pořadatelé pro ně měli připravený i další program. Například do ostravského planetária v městské části Krásné Pole přišlo kolem 140 návštěvníků, do hvězdárny v Teplicích přes šedesát a v Karlových Varech asi dvě desítky.
před 15 hhodinami

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025
Načítání...