Škoda nestíhá vyrobit tramvaje pro Ostravu kvůli covidu, soupravy za dvě miliardy dorazí až v červnu

Nové tramvaje od Škodovky se v Ostravě poprvé rozjedou nejdříve až na konci června příštího roku. Výrobce je totiž kvůli covidu-19 nestíhá vyrobit a dodat. České televizi to řekla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Hřivnáč Rycková. Kritizovanou zakázku tak potkaly další komplikace.

Návrh nové ostravské tramvaje ForCity Smart
Zdroj: Dopravní podnik Ostrava

„Dodavatel nám oznámil možné zpoždění z důvodu dopadu covidu, v této chvíli registruje přibližně už dvouměsíční zpoždění. To v současné době znamená, že se první testovací vozidlo v ulicích města objeví na konci června roku 2021,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Hřivnáč Rycková.

Problémy přiznává i samotný výrobce, který se však snaží zpoždění hájit. „Současná krize koronaviru samozřejmě má určitý dopad i na tento projekt. S tím se bohužel nyní potýkají firmy na celém světě. Ve společnosti ale vyvíjíme veškeré úsilí k minimalizaci tohoto negativního dopadu,“ uvedl mluvčí Škodovky Michal Tobrman.

Pokud pak vše půjde podle současného plánu, tak podle Ryckové dojde k předání prvních deseti kusů tramvají do užívání DPO za rok. Tedy na podzim roku 2021.

Dopravní podnik Ostrava byl v minulosti za nákup tramvají kritizován zejména kvůli jejich kapacitě a ceně. Řada kritiků poukazovala na podobnou kapacitu jako u tramvají Stadler, a vyzdvihovala přitom vyšší cenu nových tramvají. Nové vozy plzeňského výrobce vyjdou celkově na 1,9 miliardy korun. Předchozí velký nákup tramvají vyšel o 800 milionů levněji. Rozdíl v kapacitě je o dvanáct míst. Město si na nákup od Škodovky muselo vzít úvěr.

Lidé jméno tramvaje nevyberou

Ostrava také podle všeho upustila od záměru nechat vybrat název nové soupravy přímo lidmi. „Tramvaje žádné speciální jméno mít pravděpodobně nebudou, zůstaneme u označení výrobce Škoda ForCity Smart. Výrobce používá typové označení Škoda 39T,“ řekla mluvčí DPO Rycková.

V minulosti přitom generální ředitel DPO avizoval záměr podniku nechat zvolit jméno pro tramvaj širokou veřejnost. „Věřím, že se nová tramvaj bude líbit. Veřejnost opět necháme vybrat její jméno,“ řekl tehdy Daniel Morys médiím. Dodal také, že by chtěl pro novou ostravskou „lokalku“ nějaké „fajne“ pojmenování, které by Ostraváci přijali.

Ostrava pak také vyčkává s nákupem velkokapacitních tramvají. „Vzhledem k současné situaci musíme nejprve zhodnotit naše možnosti, pokud to bude možné na plánovaných investicích do vozového parku, nechceme nic měnit a budeme pokračovat v přípravách pro vypsání tendru na nákup velkokapacitních tramvají,“ uzavřela mluvčí.