Tramvaje v Ostravě budou nejrychlejší v zemi. Pojedou až 80 kilometrů v hodině

5 minut
Studio ČT24: Tramvaje v Ostravě pojedou rychle
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik Ostrava (DPO) dokončil rekonstrukci tramvajové trati z Nové Vsi do Třebovic. Vyšla na sto třicet milionů korun a byla jednou z největších letošních investičních akcí podniku. Tramvaje se na trať vrátí v úterý a lidé v nich v některých úsecích poprvé v Česku pojedou až osmdesátikilometrovou rychlostí.

Opravený tramvajový úsek je dlouhý více než dva kilometry a kvůli jeho výstavbě se pasažérům ostravské MHD celé prázdniny komplikovala cesta přestupováním na autobusy. Součástí rekonstrukce byla sanace spodku trati, úprava trolejového vedení a použití pražců s pružným upevněním kolejnic pro tišší a rychlejší jízdu. Dosud tam na vybraných úsecích byla povolena nejvyšší rychlost pětašedesát kilometrů v hodině.

„Jedná se o úsek mezi vodárnou v Nové Vsi a Svinovskými mosty. Je to páteřní úsek, který spojuje Porubu s centrem Ostravy. Linka je jednou z nejvytíženějších,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

S nadsázkou „ostravské metro“

Tramvaj na lince 8+ ušetří v daném úseku dvacet vteřin. „Dvacet vteřin se zdá málo, ale vynásobte to počtem cestujících v jedné tramvaji, kterých je přes sto osmdesát, a ta úspora je znatelná,“ vysvětlil Morys.

Lince 8+ říkají v Ostravě s nadsázkou ostravské metro. „Cestující ani nemusí sledovat jízdní řád. Linka spojuje Porubu s centrem v rychlých intervalech,“ řekl generální ředitel dopravního podniku. Spoj jezdí co čtyři minuty.

„Když jsme kupovali moderní tramvaje, tak se někteří dotazovali, proč máme v podmínkách, že mají tramvaje dosahovat rychlosti 80 kilometrů v hodině. Jsem rád, že to teď můžeme dokázat,“ poznamenal.

Modernizace tramvajové smyčky

Skončila také generální oprava drážních objektů na tramvajové smyčce Hlučínská. „Za čtyřicet čtyři milionů korun DPO vyměnil kompletně koleje, vybudoval nová nástupiště a veškeré zázemí pro řidiče,“ řekla mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková.

Na smyčce je i nové osvětlení a bezpečnostní kamery. Uvnitř smyčky je odstavná plocha pro autobusy. Nyní se to týká například autobusů při výlukách, ale v budoucnu by tam mohly mít konečnou některé trolejbusy.

Důvodem rekonstrukce smyčky byla návaznost na projekt města, které poblíž buduje takzvané parkoviště P+R. Bylo potřeba, aby po jeho dokončení auta mohla jezdit přes koleje. „Součástí investice DPO je velká LCD obrazovka na střeše budovy zázemí, která bude sloužit k lepší informovanosti jak cestujících, tak i například řidičů projíždějících aut, kteří dostanou informaci o P+R a odjezdech spojů do centra,“ uvedla Rycková.

Daniel Morys řekl, že letošní rok je, co se investic do dopravní cesty týče, pro podnik rekordní. „Celkově letos modernizujeme a opravujeme za téměř čtyři sta milionů korun,“ uvedl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...