Do brněnských ulic v pondělí odpoledne poprvé vyjely nové kloubové trolejbusy Škoda 27Tr. Dopravní podnik jich představil třináct, do Vánoc jich bude mít dalších sedm a v příštím roce ještě dvacet. Podle generálního ředitele Miloše Havránka tak bude možné po šesti letech od nákupu třiceti kloubových trolejbusů skokově zlepšit vozový park trolejbusů. Díky dvěma dalším probíhajícím výběrovým řízením může mít Brno desítky dalších nových krátkých trolejbusů.
Brno omlazuje trolejbusovou flotilu. Dojezdit by měly vozy vyrobené před rokem 2015
Vozy od Škody Transportation mají kapacitu 132 cestujících, jsou plně klimatizované a nabízejí například USB nabíječky. Jde o typ, který má karoserii od polského výrobce autobusů Solaris, a kromě českých a slovenských měst jezdí například v lotyšské Rize či bulharské Sofii.
„Mám velkou radost. Trolejbusy, které jsme představili, jsou kvalitativně dál než ty, které jsme kupovali před šesti lety,“ řekl v pondělí Havránek.
Díky novým vozům je možné odstavit z provozu poslední vůz typu 15Tr a také všechny novější typy 22Tr a 25Tr, které mají za sebou téměř dvacet let provozu. Nové vozy budou nasazené na nejvytíženějších polookružních linkách 25 a 26 a také na lince 37 z Mendlova náměstí přes Kohoutovice na Osovou. Dopravní podnik za jeden trolejbus zaplatí bezmála dvanáct milionů korun, což je výrazně nižší cena, než byl v posledních letech průměr v Česku a na Slovensku.
Dopravní podnik má vypsaná ještě další dvě výběrová řízení. „Jelikož situace na trhu s trolejbusy je složitá, tak jsme zvolili strategii vypisovat další a další výběrová řízení. Dvě totiž skončila na antimonopolním úřadě. Ale teď situace vypadá dobře,“ řekl Havránek.
Dopravní podnik plánuje trolejbusy v Brně sestavovat
Podnik se již několik let snaží, aby podobně jako tramvaje mohl v komínské vozovně skládat trolejbusy. „Necháme si dodat karoserii a elektrickou výzbroj a naši zaměstnanci trolejbus smontují. Jeden už se nám v minulosti podařil,“ připomněl Havránek projekt Mario (obdoba tramvajového projektu Vario). Kapacity dílen jsou nyní volnější, protože podnik už nepřistavuje ke generálním opravám starší typy trolejbusů.
„Výběrové řízení jsme vypsali na pět trolejbusů, a pokud se podaří homologace u Drážního úřadu, máme vypsanou opci na další. Před dvěma týdny nám antimonopolní úřad napsal, že nevyhověl námitkám stěžovatele,“ řekl Havránek. Výběrová řízení obvykle napadá Škoda Transportation stejně jako v tomto případě. Na tuzemském trhu dominuje.
Podnik má vypsané ještě jedno výběrové řízení na dvacet parciálních trolejbusů s opcí na další dvacítku a během několika dnů bude otevírat nabídky a po Novém roce je má vyhodnocovat. Díky těmto nákupům by v Brně měly dojezdit všechny trolejbusy vyrobené před rokem 2015.