Tramvaj jako skládačka. Pracovníci brněnského dopravního podniku si nové Draky postaví sami

Technici brněnského dopravního podniku se pustili do kompletace prvních dvou nových tramvají. Jednotlivé díly dodávají Krnovské opravny a strojírny. Celkem by mělo během pěti let vyjet do ulic 41 nových tramvají za miliardu tři sta tisíc korun, které postupně nahradí staré vozy K2.

Za několik měsíců budou vozit lidi, teď se bez lidské síly budoucí tramvaje pro Brno nehnou. Technici skládají jednotlivé části vozidel, lakují je a osazují všemi nezbytnými součástkami. „V lakovně jsme viděli zadní část první tramvaje pro Brno, tady jsou přední části dvou tramvají. Jsou ve fázi pokládky podlahy předcházející lakování,“ popsal vedoucí ústředních dílen Dopravního podniku města Brna Michal Herš.

„V tomto týdnu se jednotlivé díly lakují, na to naváže kabeláž vozů, zasklívání, práce mechaniků, elektrikářů a další,“ vysvětlil technický ředitel podniku Jaromír Holec. Kompletace jednoho vozu potrvá čtyři až pět měsíců a podílet se na ní bude třicítka zaměstnanců. 

Technici poznají vozy do posledního šroubku

Dopravní podnik k takovému způsobu obměny vozového parku sáhl mimo jiné i proto, aby měl pro své zaměstnance dost práce. Celkem počítá se stavbou jedenačtyřiceti tramvají. „Jedná se o průlomový projekt z hlediska pohodlí pro cestující, bude se jednat o první klimatizované tramvaje v Brně,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Tramvaje budou nízkopodlažní a cestující v nich budou moci využít také USB nabíječky a wi-fi připojení.

„My už s tímto postupem máme zkušenosti z projektu Vario, kdy tyto vozy vznikly v našich ústředních dílnách přestavbou tramvají typu T2 a T3. Zkušenosti jsou dobré, protože naši pracovníci se naučí spoustu věcí o vozech, znají je do detailu, to je jim pak k užitku při opravách vozů,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Postavit si tramvaj vyjde levněji

V rukou mají technici zakázku za víc než miliardu korun. Jeden vůz vyjde na zhruba dvaatřicet milionů. Například plzeňský dopravní podnik ohlásil nákup vozů Škoda. Ty budou kompletně hotové, oproti brněnským budou mít vyšší kapacitu. Jedna taková tramvaj vyjde na padesát osm milionů. Stavba svépomocí je tak pro Brno i finančně výhodná.

Jméno Drak vybrali lidé v anketě

Novým tramvajím vybrali lidé jméno v anketě, jmenovat se budou Drak. Nahradí vozy typu K2, které jsou určené k vyřazení. „V Brně provozujeme celkem čtyřicet tramvají typu K2, vozy jsou v provozu zhruba od sedmdesátých let. Každý má najeto přes milion kilometrů,“ řekl vedoucí Střediska technického provozu tramvajové dopravy Dopravního podniku města Brna Tomáš Kadlec. Nové tramvaje bude čekat ještě zkoumání ze strany úřadů. K jejich provozu se musí vyjádřit například Drážní úřad. První dvě by měly do ulic vyjet v prosinci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 23 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 31 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...