Tramvaj jako skládačka. Pracovníci brněnského dopravního podniku si nové Draky postaví sami

Technici brněnského dopravního podniku se pustili do kompletace prvních dvou nových tramvají. Jednotlivé díly dodávají Krnovské opravny a strojírny. Celkem by mělo během pěti let vyjet do ulic 41 nových tramvají za miliardu tři sta tisíc korun, které postupně nahradí staré vozy K2.

Za několik měsíců budou vozit lidi, teď se bez lidské síly budoucí tramvaje pro Brno nehnou. Technici skládají jednotlivé části vozidel, lakují je a osazují všemi nezbytnými součástkami. „V lakovně jsme viděli zadní část první tramvaje pro Brno, tady jsou přední části dvou tramvají. Jsou ve fázi pokládky podlahy předcházející lakování,“ popsal vedoucí ústředních dílen Dopravního podniku města Brna Michal Herš.

„V tomto týdnu se jednotlivé díly lakují, na to naváže kabeláž vozů, zasklívání, práce mechaniků, elektrikářů a další,“ vysvětlil technický ředitel podniku Jaromír Holec. Kompletace jednoho vozu potrvá čtyři až pět měsíců a podílet se na ní bude třicítka zaměstnanců. 

Technici poznají vozy do posledního šroubku

Dopravní podnik k takovému způsobu obměny vozového parku sáhl mimo jiné i proto, aby měl pro své zaměstnance dost práce. Celkem počítá se stavbou jedenačtyřiceti tramvají. „Jedná se o průlomový projekt z hlediska pohodlí pro cestující, bude se jednat o první klimatizované tramvaje v Brně,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Tramvaje budou nízkopodlažní a cestující v nich budou moci využít také USB nabíječky a wi-fi připojení.

„My už s tímto postupem máme zkušenosti z projektu Vario, kdy tyto vozy vznikly v našich ústředních dílnách přestavbou tramvají typu T2 a T3. Zkušenosti jsou dobré, protože naši pracovníci se naučí spoustu věcí o vozech, znají je do detailu, to je jim pak k užitku při opravách vozů,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Postavit si tramvaj vyjde levněji

V rukou mají technici zakázku za víc než miliardu korun. Jeden vůz vyjde na zhruba dvaatřicet milionů. Například plzeňský dopravní podnik ohlásil nákup vozů Škoda. Ty budou kompletně hotové, oproti brněnským budou mít vyšší kapacitu. Jedna taková tramvaj vyjde na padesát osm milionů. Stavba svépomocí je tak pro Brno i finančně výhodná.

Jméno Drak vybrali lidé v anketě

Novým tramvajím vybrali lidé jméno v anketě, jmenovat se budou Drak. Nahradí vozy typu K2, které jsou určené k vyřazení. „V Brně provozujeme celkem čtyřicet tramvají typu K2, vozy jsou v provozu zhruba od sedmdesátých let. Každý má najeto přes milion kilometrů,“ řekl vedoucí Střediska technického provozu tramvajové dopravy Dopravního podniku města Brna Tomáš Kadlec. Nové tramvaje bude čekat ještě zkoumání ze strany úřadů. K jejich provozu se musí vyjádřit například Drážní úřad. První dvě by měly do ulic vyjet v prosinci.