Před 150 lety vyjela na zkušební jízdu ulicemi města Brna první tramvaj tažená koňmi, a Brno se tak na území dnešního Česka stalo prvním městem s kolejovou dopravou. Dopravní podnik nyní chystá největší oslavy ve své historii; do ulic vyjedou zrenovované vozy z různých období městské hromadné dopravy a v Lidické ulici se bude konat velká streetparty.
Před 150 lety vyjela do ulic Brna první tramvaj, takzvaná koňka. Dopravní podnik chystá oslavy
První pouliční dráhu zprovoznili roku 1865 ve Vídni, o rok později ji začali používat obyvatelé uherské Pešti. Jako třetí v Rakousko-Uhersku zahájili provoz koňské tramvaje v Brně, kde se první cestující svezli 17. srpna 1869.
Dopravní podnik v den výročí odhalí památník v podobě zastávkového označníku. Bude stát na Moravském náměstí, odkud první tramvaj vyjížděla. Tehdy se místu říkalo Kiosk.
„Přesně jako naši předchůdci vyjedeme koňskou tramvají směrem do Králova Pole k Semilassu, kde byla konečná. Stejně jako oni si zajdeme do hospody. A uvítá nás salva brněnského střeleckého pluku,“ popsal chystanou slavnostní událost generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Dopravní podnik rekonstruuje historické vozy v retroprogramu
Po takzvané koňce jezdila ulicemi Brna i parní tramvaj a od roku 1900 byl zahájen provoz elektrické dráhy. Dopravní podnik postupně historické vozy rekonstruuje a do ulic vyjedou v rámci oslav.
Poslední opravenou je tramvaj 4MT, která se vyráběla v Královopolské strojírně v letech 1950 až 1954. Než se v dopravním podniku pustili do renovace, zdál se tento kus už vhodný jen do šrotu. Oprava si vyžádala dvanáct tisíc hodin práce a vystřídaly se na ní všechny profese, které v medláneckých dílnách mají.
- Období koněspřežné dráhy (1869–1881)
Městská hromadná doprava byla v Brně zahájena 17. srpna 1869 zprovozněním první koněspřežné dráhy. V roce 1870 bylo již v provozu 57 vozů. Koněspřežná dráha byla v Brně provozována s přestávkou v letech 1875 až 1876 do roku 1881, kdy byl provoz pro nerentabilitu zastaven. - Parní provoz (1884–1899)
V roce 1884 byla založena akciová společnost Brněnská parní tramvaj, která dne 24. května 1884 zahájila na trati Pisárky – Královo Pole provoz parní pouliční dráhy. Do provozu bylo uvedeno postupně 15 lokomotiv a 31 vlečných vozů. Poslední parní lokomotiva „Caroline“, která rozvážela železniční nákladní vozy ulicemi města až do února 1926. - Elektrický provoz (od roku 1900)
21. června 1900 byl na upravených tratích parní dráhy zahájen provoz elektrické dráhy. Vozový park tvořilo 41 motorových a 12 vlečných vozů a postupně upravených 29 vlečných vozů z období koňské a parní dráhy. - Autobusová doprava (1930)
V roce 1930 zavedla Společnost brněnských pouličních drah jako doplněk stávající tramvajové dopravy dopravu autobusovou. - Lodní doprava (1946)
Dne 5. května 1946 byl zahájen provoz lodní dopravy. Provoz zajišťovaly dvě lodě německé výroby, které byly dodány ještě za války. Nejvýznamnějším obdobím rozvoje lodního parku byla padesátá léta, kdy byly postupně spuštěny na vodu lodě vyrobené převážně ve vlastní loděnici, které slouží spolehlivě dodnes. - Trolejbusová doprava (1949)
V červenci 1949 se podařilo zahájit provoz na nově vybudovaných trolejbusových tratích, o jehož zavedení se Brno snažilo již v období první republiky. Do konce roku 1949 byly uvedeny do provozu 3 linky.
V retroprogramu už vzniklo deset tramvají a vlečných vozů, tři autobusy a trolejbus. Vedle silničních vozidel se nyní rekonstruuje i poválečná loď Dallas, které se vrátí její původní jméno Moskva.
Streetparty uzavře Lidickou ulici
Oslavy výročí završí v sobotu 31. srpna velká streetparty v Lidické ulici, která se dopravě zcela uzavře. „Myslíme, že to bude velkolepá událost, která nabídne během odpoledne dvě komentované přehlídky vozů, které budou stavěny od těch historických, opravu od té koňky až po ty současné,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
Dopravní program doplní kulturní vystoupení a různé instituce a organizace připraví zábavu pro dospělé i pro děti. Místní restaurace a bary zajistí stánky s občerstvením. Program akcí a další informace mohou zájemci najít na webových stránkách projektu v výročí.
Tramvajovou dopravu v Brně čeká největší rozšíření v historii
Brněnský tramvajový provoz navíc 150 let od začátku existence čeká zásadní rozšíření, jaké nezažil za posledních pětadvacet let. Dopravní podnik připravuje stavbu nové tratě do bohunického kampusu, přičemž větší část povede tunelem. V blízkých letech by se měla prodloužit i trať na sídliště Kamechy.
Na rozdíl od trolejbusů, jejichž síť je v Brně ustálená, před sebou mají tramvaje velkou perspektivu. Ve stále hustší automobilové dopravě dokážou ve většině částí města dopravit cestující stejně rychle, někdy i rychleji.