Nové vlaky pro Moravskoslezský kraj mají zpoždění. Provoz se kvůli tomu prodraží

Události v regionech: Vlaky pro Moravskoslezský kraj mají zpoždění (zdroj: ČT24)

Moravskoslezskému kraji se od letošního prosince prodraží provoz vlaků na lince z Ostravy-Svinova do Opavy, a to o 30 korun za kilometr. Kvůli pozdnímu dodání vlaků ze strany Škoda Transportation přijdou České dráhy o dotaci 227 milionů korun určenou na deset let provozu. Informoval o tom server Zdopravy.cz.

Jeden ze dvou nových vlaků RegioPanter jezdí po kolejích mezi Ostravou a Opavou teprve od června. Vedení kraje soupravu na této trati chtělo kvůli tomu, že je oproti původním vlakům rychlejší, levnější a bezbariérová.

„Byla na to vypsaná dotace, České dráhy požádaly o dotaci na RegioPantery s tím, že bychom pak získali dotaci asi 220 milionů korun,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka (ANO).

Nové vozy vyrobila a dodala společnost Škoda Transportation, ale se zpožděním. „Podmínkou dotace bylo, že Moravskoslezský kraj vypíše soutěž a České dráhy budou muset předat novému dopravci tato vozidla. Vzhledem k tomu, že je ale České dráhy nemají v majetku, jsme ani nemohli tu soutěž vypsat, takže vlastně zůstanou ty vozidla ve staré smlouvě,“ doplnil Podstawka.

Výrobce mluví o vyšší moci

Vlaky také zatím stále nemají kompletní dokumentaci. „Byla tam dotační podmínka, že do 30. června musí České dráhy vlaky převzít do majetku a zaplatit. Výroba jednotek má zhruba tříměsíční zpoždění z pohledu uvedení do zkušebního provozu a zhruba půlroční zpoždění z pohledu finálního předání nám jako dopravci a uvedení do standardního provozu,“ řekl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Proto bude provoz vlaků na trase mezi Ostravou-Svinovem a Opavou pro kraj dražší. Provoz vlaků měl kraj původně stát asi 270 korun za kilometr, teď to bude 300 korun. Roční provoz se tak prodraží asi o 15 milionů korun.

Podle výrobce bylo zpoždění způsobené problémy s dodávkami. „Výroba nových vozidel pro naše zákazníky byla a stále ještě je negativně ovlivněna jak pandemií nemoci covid-19, tak i ruskou válkou na Ukrajině. Tyto události vyšší moci bohužel výrazně zasáhly i dodavatelský řetězec, a to jak výrobce komponentů, tak dodavatele materiálů a surovin,“ okomentoval zpoždění manažer komunikace Škody Transportation Jan Švehla.

České dráhy budou chtít proplacení sankcí

České dráhy plánují vůči Škodě Transportation kvůli zpoždění a propadnutí dotace uplatňovat sankce. „Budeme uplatňovat vůči výrobci sankci, která odpovídá smluvnímu ustanovení. Budou to jednotky milionů korun, ale nedá se to teď ještě spočítat, protože neznáme délku zpoždění,“ řekl Ješeta.

Vlaky by ale podle vedení Moravskoslezského kraje měly na trati po následující dva roky jezdit tak, jak bylo původně v plánu, i když dráž.

Moravskoslezský kraj má s Českými drahami uzavřenou desetiletou smlouvu. Vedení kraje za to opakovaně sklízelo kritiku, protože dohodu s Českými drahami uzavřelo napřímo – bez soutěže a dráž než v jiných krajích. Smlouva má hodnotu necelých 18 miliard korun a začne platit v prosinci. Kraj se s dopravcem dohodl na takzvaném brutto režimu, který znamená, že tržby z jízdného budou plně rizikem kraje.