Novou nabíječku ani nezapojili, nešlo u ní stát. Praha slibuje nápravu

3 minuty
Události: Nabíjecí stanice pro elektromobily
Zdroj: ČT24

Některé nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze jsou umístěné tak nevhodně, že se k nim řidiči prakticky nedostanou. Pokud by u nich zaparkovali, riskují navíc pokutu. Technologie hlavního města chybu připouštějí a ve spolupráci s Pražskou energetikou chystají nápravu.

Například u nabíječky na rohu Radhošťské ulice a Žižkova náměstí stojí na jedné straně chodník a na druhé vyhrazené parkovací místo pro invalidy, navíc určené konkrétní registrační značce. Pokud by zde zastavil kdokoli jiný, hrozí mu sankce.

„Pravda je, že jsme tu dobíjecí stanici od namontování v podstatě nikdy nezapojili, právě proto, že se tam nedá stát. A jak se ukazuje – i když je v tuto chvíli nefunkční, tak asi zbytečně dráždí. Demontujeme ji a dáme jinam,“ uvedl mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.

O několik metrů dál se nachází další problém. V přístupu k nabíjecímu portu brání řidičům už téměř neviditelná žlutá čára i fakt, že by parkovali v křižovatce. „Tuhle krajní stanici jsme původně chtěli postavit jen pro připojení jednoho auta, ale protože jsme momentálně neměli k dispozici takovou stanici, umístila se sem stanice s dvojím připojením,“ doplnil Holubec.

Místa u nabíječek, kterých je v dané lokalitě šest, navíc nejsou vyhrazená pro elektromobily. Často je tak obsazují vozy se spalovacím motorem a řidiči elektroaut poté musejí improvizovat. „Vzhledem k tomu, že tady parkují rezidenti, stává se, že tu v noci stojí elektroauta na chodníku a blokují průchod chodcům,“ popsal obyvatel Prahy 3 David Tichý.

Podle místostarosty Městské části Praha 3 Ondřeje Ruta (Strana zelených) má problém i druhá strana. „Kdybychom tam vyhradili parkovací místa pro elektromobily, nemohli by tam parkovat lidé se spalovacími motory. Rezidenti, kteří elektromobily nemají, by tak přišli o velký počet parkovacích míst,“ uvedl.

Město slibuje nápravu

„Jsme si vědomi toho, že v těchto případech došlo k chybnému osazení wallboxů,“ řekl předseda představenstva Technologií hlavního města Prahy Tomáš Jílek.

Podle něj je budování dobíjecí infrastruktury na stožárech veřejného osvětlení dlouhodobý a komplexní proces, do kterého vstupuje řada institucí. Mezi plánováním, realizací a samotným osazením nabíjecích míst uběhlo několik let. Před instalací se přitom měla znovu prověřit aktuální dopravní situace.

„Ve spolupráci se společností Pražská energetika, která wallboxy instalovala, zajistíme nápravu, aby řešení odpovídalo standardům bezpečného provozu,“ doplnil.

Plánování a umístění nabíjecích stanic v Brně a Ostravě

V Brně budují dobíjecí stanice Teplárny Brno. Umísťují je do zóny E, kde je stání povoleno pouze aktivně dobíjejícím elektromobilům podle pravidel parkovacích zón města. „Rozmístění dobíjecích stanic ve městě pečlivě plánujeme. Umístění dopravní značky vyhrazeného stání koordinujeme s dopravním odborem magistrátu a snažíme se, aby značení vzniklo zároveň nebo v co nejkratší době po instalaci stanice,“ vysvětlila mluvčí Radka Mistrová.

V Ostravě se vhodné umístění nabíjecích stanic řeší už v rámci projektové přípravy – při tvorbě projektové dokumentace i v koordinaci příslušných odborů magistrátu, obvodů a budoucích správců. „Příkladem jsou parkovací dům u zoo, městská nemocnice nebo parkoviště P+R na terminálu Hranečník,“ uvedla mluvčí magistrátu. Síť město rozšiřuje také úpravou stávajících parkovacích míst. „Soustředíme se na lokality s vyšší koncentrací vozidel, kde lze předpokládat intenzivnější využití,“ dodala.

Praha chystá desítky nových nabíjecích míst

Na českých silnicích už jezdí zhruba 55 tisíc elektromobilů. K dispozici mají více než tři tisíce veřejných nabíjecích stanic, z toho přibližně 660 v Praze. Příští rok jich v metropoli přibude dalších 37, zejména v okrajových částech města. „Chceme, aby v Praze bylo dobíjení rychlé, srozumitelné a dostupné pro rezidenty i návštěvníky,“ uvedl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Zdůraznil, že nová dobíjecí místa nebudou ubírat parkovací kapacitu obyvatelům.

Nové nabíjecí body vzniknou u Kongresového centra Praha, na Výstavišti, u rozvodny na Šeberově, v ulici K Výtopně na Zbraslavi a u plaveckého areálu na Chodově, kde má být šest vysokorychlostních a šest pomalých dobíjecích bodů. Lokalita byla vybrána u frekventovaných silnic a v místech, kde dosud nabíjecí stanice chyběly. Město zároveň prověřuje dalších čtyřicet míst, kde by infrastruktura mohla vzniknout.

Podle předsedy výboru pro energetiku Jana Chabra (TOP 09) se Praha tímto krokem připravuje na další nárůst počtu elektromobilů. Za letošní rok podle něj přibylo více registrací než za celý loňský rok, a to i přesto, že skončil dotační program.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...