Dobíjení aut u lamp funguje místy v Praze a Brně, jinde to zatím neplánují

Lamp, které svítí a zároveň nabíjejí elektromobily, je v Praze zatím třináct, do konce roku má přibýt dalších zhruba sto. V instalacích těchto lamp má v plánu pokračovat také Brno. Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary zatím zavádí pouze dobíjecí stanice. Informace České televizi poskytly společnosti, které se v oslovených městech podílejí na výstavbě dobíjecí infrastruktury.

Na první pohled běžná pouliční lampa ve spodní části ukrývá dobíjecí stanici s konektorem pro připojení nabíjecího kabelu. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) už takových v metropoli vybudovala třináct. Většina z nich má dva dobíjecí body, všechny naráz tak mohou nabít až pětadvacet elektromobilů. Dobíjení z těchto „chytrých lamp“ je ale zatím možné pouze na několika vinohradských ulicích na Praze 2.

Nabíjení přes lampy funguje na stejném principu jako u běžných nabíjecích stanic. „Řidič k ní přijede, zaparkuje, zaplatí, připojí vůz do zásuvky a dobíjí. Po skončení dobíjení kabel odpojí a odjíždí. U nabíječek jsou navíc parkovací místa vyhrazena pouze pro elektromobily,“ vysvětlila fungování Simona Kopová, vedoucí oddělení komunikace THMP.

Nabíjení je možné dvěma způsoby: buď se řidič zaregistruje a dostane dobíjecí čip, se kterým může za výhodnější cenu dobíjet i na jiných stanicích v Evropě, nebo zaplatí jednorázově přes QR kód. Cena dobití pak závisí na době dobíjení a na typu nabíječky.

Podle dat THMP se zájem o tuto službu setrvale zvyšuje. „Za celý loňský rok 2023 bylo uskutečněno 4297 transakcí a dodáno celkem 61,5 MWh elektrické energie. Jak ukazují celoroční data, zájem Pražanů o službu v minulém roce rostl,“ uvedla Kopová.

Dvojí užitek i modernizace lamp

Jedinou multifunkční lampu mohou v současnosti využívat také řidiči v Brně, jejich počet ale město plánuje v budoucnu navýšit. „V Brně máme spuštěnou jednu nabíjecí stanici, která je instalovaná na stožáru veřejného osvětlení, a to na Třídě kapitána Jaroše. Jedná se o náš pilotní projekt, na jehož základě máme v plánu vybudovat stanice tohoto typu i v dalších lokalitách, především kolem centrální části Brna,“ uvedl za Teplárny Brno vedoucí oddělení elektromobility Jaroslav Kolman.

Nabíječky ze stojanů veřejného osvětlení fungují už třeba ve Francii, Německu a Velké Británii – rozšířenou síť má Londýn, Coventry nebo Liverpool. Například Švédi navíc jako první plánují vybudovat silnici, která elektromobily dobije přímo za jízdy.

Zatím jen dobíjecí stanice

Ostatní krajská města, která Česká televize oslovila, instalují namísto chytrých lamp veřejné dobíjecí stanice. Důvodem je často nedostatečná kapacita elektrické sítě, která by veřejné osvětlení napájela. O možnosti nabíjení z lamp města zatím neuvažují. „Na to by musela být správně dimenzovaná síť, ta naše je dimenzovaná na spotřebu zapojených svítidel, není kapacitně schopná vysokých odběrů v řádu stovek kilowatt pro nabíjení elektromobilů,“ vysvětlil mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál.

Právě Karlovy Vary se při rozvoji dobíjecí infrastruktury zaměřily na oblast u vlakového nádraží, kde nově funguje jedna nabíjecí stanice. Další dvě město plánuje instalovat u autobusového terminálu. „My jsme tento prostor před nádražím rekonstruovali a při této rekonstrukci jsme vyhradili jedno místo právě pro nabíjecí stanici. Podobně připravujeme, respektive náš dopravní podnik, dvě nabíjecí místa na parkovišti u Tržnice v centru města,“ řekl Kopál.

Sedm nových dobíjecích stanic přibude také v severomoravské metropoli. „Město Ostrava uvádí v rámci pilotního projektu do provozu čtyři nabíjecí body na parkovišti v ulici Jaromíra Matuška v městské části Ostrava-Jih a další tři nabíjecí body v Maroldově ulici v městské části Moravské Ostravě,“ sdělila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Během letošního roku město připravuje přes dvacet dalších nabíjecích stanic, k dispozici budou především v objektech parkovišť, parkovacích domů nebo u zoo.

Naopak v Plzni dlouhodobě přibývá zhruba deset nabíječek ročně, o další koncepci rozvoje veřejné infrastruktury pro elektromobilitu má město jednat v září. „V samotné Plzni se jedná o třicet nabíječek. Roční výstavba je od roku 2019 zhruba desítka nabíječek. Většina z nich je umístěna u obchodních center nebo benzinových stanic,“ uvedla mluvčí plzeňského magistrátu Eva Barborková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 54 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 58 mminutami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 2 hhodinami
Načítání...