Dobíjení aut u lamp funguje místy v Praze a Brně, jinde to zatím neplánují

Lamp, které svítí a zároveň nabíjejí elektromobily, je v Praze zatím třináct, do konce roku má přibýt dalších zhruba sto. V instalacích těchto lamp má v plánu pokračovat také Brno. Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary zatím zavádí pouze dobíjecí stanice. Informace České televizi poskytly společnosti, které se v oslovených městech podílejí na výstavbě dobíjecí infrastruktury.

Na první pohled běžná pouliční lampa ve spodní části ukrývá dobíjecí stanici s konektorem pro připojení nabíjecího kabelu. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) už takových v metropoli vybudovala třináct. Většina z nich má dva dobíjecí body, všechny naráz tak mohou nabít až pětadvacet elektromobilů. Dobíjení z těchto „chytrých lamp“ je ale zatím možné pouze na několika vinohradských ulicích na Praze 2.

Nabíjení přes lampy funguje na stejném principu jako u běžných nabíjecích stanic. „Řidič k ní přijede, zaparkuje, zaplatí, připojí vůz do zásuvky a dobíjí. Po skončení dobíjení kabel odpojí a odjíždí. U nabíječek jsou navíc parkovací místa vyhrazena pouze pro elektromobily,“ vysvětlila fungování Simona Kopová, vedoucí oddělení komunikace THMP.

Nabíjení je možné dvěma způsoby: buď se řidič zaregistruje a dostane dobíjecí čip, se kterým může za výhodnější cenu dobíjet i na jiných stanicích v Evropě, nebo zaplatí jednorázově přes QR kód. Cena dobití pak závisí na době dobíjení a na typu nabíječky.

Podle dat THMP se zájem o tuto službu setrvale zvyšuje. „Za celý loňský rok 2023 bylo uskutečněno 4297 transakcí a dodáno celkem 61,5 MWh elektrické energie. Jak ukazují celoroční data, zájem Pražanů o službu v minulém roce rostl,“ uvedla Kopová.

Dvojí užitek i modernizace lamp

Jedinou multifunkční lampu mohou v současnosti využívat také řidiči v Brně, jejich počet ale město plánuje v budoucnu navýšit. „V Brně máme spuštěnou jednu nabíjecí stanici, která je instalovaná na stožáru veřejného osvětlení, a to na Třídě kapitána Jaroše. Jedná se o náš pilotní projekt, na jehož základě máme v plánu vybudovat stanice tohoto typu i v dalších lokalitách, především kolem centrální části Brna,“ uvedl za Teplárny Brno vedoucí oddělení elektromobility Jaroslav Kolman.

Nabíječky ze stojanů veřejného osvětlení fungují už třeba ve Francii, Německu a Velké Británii – rozšířenou síť má Londýn, Coventry nebo Liverpool. Například Švédi navíc jako první plánují vybudovat silnici, která elektromobily dobije přímo za jízdy.

Zatím jen dobíjecí stanice

Ostatní krajská města, která Česká televize oslovila, instalují namísto chytrých lamp veřejné dobíjecí stanice. Důvodem je často nedostatečná kapacita elektrické sítě, která by veřejné osvětlení napájela. O možnosti nabíjení z lamp města zatím neuvažují. „Na to by musela být správně dimenzovaná síť, ta naše je dimenzovaná na spotřebu zapojených svítidel, není kapacitně schopná vysokých odběrů v řádu stovek kilowatt pro nabíjení elektromobilů,“ vysvětlil mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál.

Právě Karlovy Vary se při rozvoji dobíjecí infrastruktury zaměřily na oblast u vlakového nádraží, kde nově funguje jedna nabíjecí stanice. Další dvě město plánuje instalovat u autobusového terminálu. „My jsme tento prostor před nádražím rekonstruovali a při této rekonstrukci jsme vyhradili jedno místo právě pro nabíjecí stanici. Podobně připravujeme, respektive náš dopravní podnik, dvě nabíjecí místa na parkovišti u Tržnice v centru města,“ řekl Kopál.

Sedm nových dobíjecích stanic přibude také v severomoravské metropoli. „Město Ostrava uvádí v rámci pilotního projektu do provozu čtyři nabíjecí body na parkovišti v ulici Jaromíra Matuška v městské části Ostrava-Jih a další tři nabíjecí body v Maroldově ulici v městské části Moravské Ostravě,“ sdělila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Během letošního roku město připravuje přes dvacet dalších nabíjecích stanic, k dispozici budou především v objektech parkovišť, parkovacích domů nebo u zoo.

Naopak v Plzni dlouhodobě přibývá zhruba deset nabíječek ročně, o další koncepci rozvoje veřejné infrastruktury pro elektromobilitu má město jednat v září. „V samotné Plzni se jedná o třicet nabíječek. Roční výstavba je od roku 2019 zhruba desítka nabíječek. Většina z nich je umístěna u obchodních center nebo benzinových stanic,“ uvedla mluvčí plzeňského magistrátu Eva Barborková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 23 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...