Dobíjení aut u lamp funguje místy v Praze a Brně, jinde to zatím neplánují

Lamp, které svítí a zároveň nabíjejí elektromobily, je v Praze zatím třináct, do konce roku má přibýt dalších zhruba sto. V instalacích těchto lamp má v plánu pokračovat také Brno. Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary zatím zavádí pouze dobíjecí stanice. Informace České televizi poskytly společnosti, které se v oslovených městech podílejí na výstavbě dobíjecí infrastruktury.

Na první pohled běžná pouliční lampa ve spodní části ukrývá dobíjecí stanici s konektorem pro připojení nabíjecího kabelu. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) už takových v metropoli vybudovala třináct. Většina z nich má dva dobíjecí body, všechny naráz tak mohou nabít až pětadvacet elektromobilů. Dobíjení z těchto „chytrých lamp“ je ale zatím možné pouze na několika vinohradských ulicích na Praze 2.

Nabíjení přes lampy funguje na stejném principu jako u běžných nabíjecích stanic. „Řidič k ní přijede, zaparkuje, zaplatí, připojí vůz do zásuvky a dobíjí. Po skončení dobíjení kabel odpojí a odjíždí. U nabíječek jsou navíc parkovací místa vyhrazena pouze pro elektromobily,“ vysvětlila fungování Simona Kopová, vedoucí oddělení komunikace THMP.

Nabíjení je možné dvěma způsoby: buď se řidič zaregistruje a dostane dobíjecí čip, se kterým může za výhodnější cenu dobíjet i na jiných stanicích v Evropě, nebo zaplatí jednorázově přes QR kód. Cena dobití pak závisí na době dobíjení a na typu nabíječky.

Podle dat THMP se zájem o tuto službu setrvale zvyšuje. „Za celý loňský rok 2023 bylo uskutečněno 4297 transakcí a dodáno celkem 61,5 MWh elektrické energie. Jak ukazují celoroční data, zájem Pražanů o službu v minulém roce rostl,“ uvedla Kopová.

Dvojí užitek i modernizace lamp

Jedinou multifunkční lampu mohou v současnosti využívat také řidiči v Brně, jejich počet ale město plánuje v budoucnu navýšit. „V Brně máme spuštěnou jednu nabíjecí stanici, která je instalovaná na stožáru veřejného osvětlení, a to na Třídě kapitána Jaroše. Jedná se o náš pilotní projekt, na jehož základě máme v plánu vybudovat stanice tohoto typu i v dalších lokalitách, především kolem centrální části Brna,“ uvedl za Teplárny Brno vedoucí oddělení elektromobility Jaroslav Kolman.

Nabíječky ze stojanů veřejného osvětlení fungují už třeba ve Francii, Německu a Velké Británii – rozšířenou síť má Londýn, Coventry nebo Liverpool. Například Švédi navíc jako první plánují vybudovat silnici, která elektromobily dobije přímo za jízdy.

Zatím jen dobíjecí stanice

Ostatní krajská města, která Česká televize oslovila, instalují namísto chytrých lamp veřejné dobíjecí stanice. Důvodem je často nedostatečná kapacita elektrické sítě, která by veřejné osvětlení napájela. O možnosti nabíjení z lamp města zatím neuvažují. „Na to by musela být správně dimenzovaná síť, ta naše je dimenzovaná na spotřebu zapojených svítidel, není kapacitně schopná vysokých odběrů v řádu stovek kilowatt pro nabíjení elektromobilů,“ vysvětlil mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál.

Právě Karlovy Vary se při rozvoji dobíjecí infrastruktury zaměřily na oblast u vlakového nádraží, kde nově funguje jedna nabíjecí stanice. Další dvě město plánuje instalovat u autobusového terminálu. „My jsme tento prostor před nádražím rekonstruovali a při této rekonstrukci jsme vyhradili jedno místo právě pro nabíjecí stanici. Podobně připravujeme, respektive náš dopravní podnik, dvě nabíjecí místa na parkovišti u Tržnice v centru města,“ řekl Kopál.

Sedm nových dobíjecích stanic přibude také v severomoravské metropoli. „Město Ostrava uvádí v rámci pilotního projektu do provozu čtyři nabíjecí body na parkovišti v ulici Jaromíra Matuška v městské části Ostrava-Jih a další tři nabíjecí body v Maroldově ulici v městské části Moravské Ostravě,“ sdělila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Během letošního roku město připravuje přes dvacet dalších nabíjecích stanic, k dispozici budou především v objektech parkovišť, parkovacích domů nebo u zoo.

Naopak v Plzni dlouhodobě přibývá zhruba deset nabíječek ročně, o další koncepci rozvoje veřejné infrastruktury pro elektromobilitu má město jednat v září. „V samotné Plzni se jedná o třicet nabíječek. Roční výstavba je od roku 2019 zhruba desítka nabíječek. Většina z nich je umístěna u obchodních center nebo benzinových stanic,“ uvedla mluvčí plzeňského magistrátu Eva Barborková.