Evropská investiční banka zvažuje zrušení financování metra D

Události: EIB zvažuje zrušení financování metra D (zdroj: ČT24)

Praze hrozí, že nedostane úvěr na stavbu metra D. Evropská investiční banka podle informací ČT zvažuje, že přislíbené financování zruší. Důvodem je stížnost konsorcia kolem firmy PORR, které podalo nejlevnější nabídku. Pražský dopravní podnik (DPP) ho ale s odkazem na nedostatky ze soutěže vyloučil.

Dostavba metra D do Písnice měla začít už letos na podzim. Mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík nicméně uvedl, že vzhledem k okolnostem je nejdřívějším možným termínem jaro příštího roku. 

Dopravní podnik vybral jako vítěze firmy Subterra a Hochtief, a to s cenou téměř třicet miliard. O dvě miliardy levnější nabídku společností PORR, VINCI a Marti vyloučil. „Jsme tady svědky toho, že první účastník, o dvě miliardy levnější, byl vyloučen za velmi zvláštních okolností,“ řekl pražský zastupitel a člen dozorčí rady DPP Ondřej Prokop (ANO).

Důvodem vyloučení je podle DPP neodůvodněná nízká nabídková cena a nesplnění podmínek pro harmonogram výstavby. „Považuji důvody našeho vyloučení za absolutně absurdní. Za celou svoji profesní kariéru jsem nezažil tak netransparentní tendr,“ okomentoval celou věc generální ředitel Skupiny VINCI Martin Borovka. Firma podala námitky. 

„Podání námitky proti rozhodnutí zadavatele je zákonné právo každého uchazeče v zadávacím řízení,“ podotkl Šabík. Pražský zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Adam Scheinherr (Praha sobě) dodal, že je otázkou, zda DPP nemohl využít institut objasnění nabídky tak, aby se nesrovnalosti vyjasnily. 

DPP má na vyřešení námitek patnáct dní

Nevládní organizace tvrdí, že dopravní podnik neměří všechny stejným metrem. „Při stavbě první části metra si dopravní podnik vyměnil s firmou Subterra výzvu a objasnění celkem sedmkrát. Takže dopravní podnik, pokud měl nějaké pochybnosti, mohl znovu vyzvat k doplnění,“ uvedl právník z organizace Rekonstrukce státu Věnek Bonuš. Podle právníka Transparency International Petra Leyera bylo vyloučení nejlevnějšího dodavatele chybou.  

Radní pro dopravu a šéf dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib (Piráti) řekl, že je třeba všechny námitky vyjasnit. „Pokud by i poté zůstal jakýkoliv stín pochybnosti, budu požadovat audit celé zakázky,“ prohlásil.

„My si za našimi rozhodnutími stojíme. Konec konců Úřad pro ochranu hospodářské soutěže či soudy ve všech dosavadních případech týkajících se metra D potvrdily správnost postupu,“ řekl Šabík.

Podle informací ČT řeší průběh výběrového řízení i Evropská investiční banka. Bez jejího úvěru totiž nemá Praha zajištěné financování. „Už se to dnes děje, že VINCI napadlo u Evropské investiční banky tento postup a ta měla už dnes (v ponělí, pozn. red.) zastavit financování metra D,“ podotkl Prokop.

Dopravnímu podniku tento týden končí patnáctidenní lhůta k tomu, aby se s námitkami vypořádal. Pokud je odmítne, chtějí se zástupci vyloučených firem obrátit na antimonopolní úřad.