TÉMA

Metro D

Reportéři ČT: Mlsna se brání oslabení vlivu. WhatsAppem „inspiroval“ své zastánce

Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna má mimořádné politické konexe a vymezil se vůči plánovaným změnám fungování své instituce. Reportéři ČT zjistili, že Mlsna přes WhatsApp neoficiálně oslovil některé instituce, které se za něj pak postavily. Mnohdy doslovně zkopírovaly stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Natáčel Michael Fiala.
19. 11. 2024|

Druhou část metra D má postavit Subterra. Dopravní podnik ji vybral už podruhé

Pražský dopravní podnik (DPP) znovu vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky. Opět se jím stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba třicet miliard korun bez DPH. Informoval o tom vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Firmy Porr a Vinci krok DPP kritizují, Subterra naopak uvedla, že ho vnímá jako potvrzení kvality své nabídky.
6. 8. 2024|

Stavba Dvoreckého mostu v Praze komplikuje dopravu

S dopravními omezeními na Podolském nábřeží v Praze bude třeba počítat až do konce listopadu. Souvisí to se stavbou nového Dvoreckého mostu. Zatím jsou hotové opěry na obou březích a připravuje se betonování dvou založených pilířů v korytě Vltavy.
4. 6. 2024|

Metro D by se mohlo rozjet na přelomu desetiletí. Stavba nabírá zpoždění

Aktuální padesáté výročí slaví pražské metro nikoli s rozestavěným prodloužením některé ze tří dosavadních tras – tak jako slavilo každé předchozí výročí – ale s rozestavěnou zcela novou čtvrtou trasou. Stavba, která má zlepšit dopravní obslužnost jihu Prahy, to ale nemá lehké. První stavební úsek, jehož součástí jsou dvě stanice, se sice staví, ale ten mnohem delší navazující nikoli. Kvůli zdržení při výběru zhotovitele nabíhá zpoždění a dopravní podnik postupně upouští od dřívějšího termínu zprovoznění v roce 2029.
10. 5. 2024|
Doporučujeme

Metro jezdí pod Prahou padesát let. Ulevilo přetíženým ulicím, na velkou vodu nestačilo

Pražskému metru je padesát let. Přesně před půlstoletím přišli na tehdejší konečnou stanici první trasy podzemní dráhy vrcholní činitelé komunistické strany, československé a také sovětské vlády a samozřejmě pražského dopravního podniku, aby slavnostně zahájili její provoz. Oficiálním termínem otevření pražského metra je 9. květen 1974, i když to se svezli jen „papaláši“, jak se tehdy říkalo. Lidé, kteří si předtím vystáli na svezení dlouhou frontu, mohli metro poprvé vyzkoušet v následujících dvou dnech, na které připadalo pracovní volno, a konečně 12. května se jím vydali poprvé do práce. Nejenže je do práce svezlo metro, ale bezmála po deseti letech na trase prvního úseku „céčka“ bylo hotovo a ustaly velké dopravní komplikace na povrchu.
9. 5. 2024|

Metro D se staví už dva roky. První úsek jde podle plánu

V neděli to budou už dva roky, co začala stavba nové linky pražského metra. Zatím se jedná o kilometrový úsek z Pankráce na Olbrachtovu. Metro D je momentálně největší stavební investicí v Česku, na které se pracuje. Čtvrtá trasa pražského metra má stát až sto miliard korun. Zatímco budování prvního úseku jde podle plánu, kdy začnou práce na druhé části z Olbrachtovy na Nové Dvory, se zatím neví. Tendr řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
20. 4. 2024|

Policie prověřuje možné vydírání členů výběrové komise k metru D

Pražská policie prověřuje na základě trestního oznámení dopravního podniku hlavního města (DPP) možný pokus o vydírání členů hodnoticí komise v tendru na stavbu druhého úseku metra D, uvedla policejní mluvčí Eva Kropáčová. Některým členům komise před rozhodováním o vítězi podle podniku dorazil nátlakový e-mail podepsaný smyšleným jménem. DPP v tendru nejprve loni vybral nabídku sdružení firmy Subterra, nedávno výběr po rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS) zrušil a bude rozhodovat znovu.
16. 4. 2024|

Zrušený tendr na druhý úsek metra D zpozdí stavbu minimálně o rok

Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze zakázky na stavbu druhého úseku trasy metra D v souladu s tím, co už předtím rozhodl i antimonopolní úřad. Tendr původně vyhrálo sdružení firem v čele se společností Subterra. Důvodem zrušení jsou chybějící reference, které by prokazovaly zkušenost s takovými technologickými postupy. Rozporovaná zakázka se týká úseku mezi budoucími stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory. Její nové posuzování pro praxi znamená, že stavba nabere podle odhadů minimálně roční zpoždění.
14. 3. 2024|

Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze stavby druhé části metra D

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) zrušilo výběr vítěze stavby druhého úseku metra D. Hodnoticí komise tak bude znovu posuzovat původně vítěznou nabídku sdružení firem vedeného společností Subterra, informoval ve středu vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr vítěze loni zatím nepravomocně zrušil Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024|

Kraje plánují pro letošek větší investice, čekají ale na změny v rozdělování daní

Většina krajů chce letošní rok více investovat – do škol, nemocnic nebo silnic. Celkem se správy krajů chystají vynaložit přes 64 miliard korun. Souběžně s tím finišují debaty o dělení daní mezi stát a samosprávy, možné úpravy by totiž mohly přinést hejtmanům další peníze. Pokud současný systém nedozná změn, zvažuje Středočeský kraj ústavní stížnost.
23. 2. 2024|

Pražský dopravní podnik provede hloubkový audit k tendru na druhou část stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) udělá v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS) hloubkový interní audit výběru vítěze tendru na druhou část stavby metra D. Zaměří se na reference uchazečů o zakázku, schválila to ve středu dozorčí rada podniku. ÚOHS v polovině ledna kvůli nedostatečným podkladům zatím nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru, DPP následně uvedl, že s rozhodnutím nesouhlasí a podá proti němu rozklad.
31. 1. 2024|

Pražský dopravní podnik vypíše tendr za 86 miliard. Pokrýt má automatizaci, nové vozy i servis

Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše zakázku za 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D. Tendr zahrnuje nákup 52 automatických souprav na linku C, šestnáct souprav pro budovanou linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let. Vypsání zakázky ve čtvrtek schválili zastupitelé hlavního města.
25. 1. 2024|

Praha požaduje audit tendru na metro D, zakázku ale rušit nechce

Vedení Prahy požádalo dozorčí radu dopravního podniku, aby zadala zpracování interního hloubkového auditu tendru na druhou část stavby metra D. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) není v plánu celou zakázku rušit, protože zadávací dokumentace je v pořádku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli nedostatečným podkladům zatím nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru, kterým se stalo sdružení firem zahrnující například firmy Subterra a Hochtief. Praha také plánuje vypsat tendr za 86 miliard korun na vlaky metra bez řidiče.
22. 1. 2024Aktualizováno22. 1. 2024|

Policie prověřuje údajné vydírání komise pražského dopravního podniku ohledně výstavby metra D

Kriminalisté se zabývají údajným vydíráním v tendru na stavbu metra D. Neznámý pachatel prý vyhrožoval některým členům komise pražského dopravního podniku, že půjdou do vězení, pokud z tendru vyloučí nabídku firmy Porr. Dopravní podnik kvůli tomu podal trestní oznámení. Prověřování by mělo skončit v únoru. České televizi to sdělila Lucie Andělová z Městského státního zastupitelství v Praze.
18. 1. 2024|

Stavba metra D na Nové Dvory možná přijde o zhotovitele. ÚOHS jeho výběr nepravomocně zrušil

Pro metro D mezi Olbrachtovou a Novými Dvory si možná bude muset pražský dopravní podnik znovu vybrat zhotovitele. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocně zrušil původní výběr vítěze. Dopravní podnik oznámil, že proti rozhodnutí podá rozklad. Třicetimiliardovou zakázku chtěl přidělit sdružení firem kolem Subterry, antimonopolní úřad mu to již dříve znemožnil předběžným opatřením. Na výběr zhotovitele si stěžovalo sdružení kolem společností Porr a Vinci, které nabídlo nižší cenu, ale dopravní podnik ho z tendru vyloučil pro nesplnění podmínek. Firma Subterra s rozhodnutím úřadu také nesouhlasí, naopak společnost Porr jej vítá.
16. 1. 2024|

Pražští zastupitelé schválili rozpočet na rok 2024. Nejvíce peněz půjde do dopravy

Pražští zastupitelé ve čtvrtek po několikahodinové diskuzi schválili rozpočet na příští rok. Počítá s příjmy zhruba 105,8 miliardy a výdaji 109,42 miliardy korun, což je na příjmové i výdajové stránce meziroční zvýšení. Rozdíl příjmů a výdajů vyrovnají peníze z vlastních zdrojů z minulých let. Na investice je vyčleněno asi 21,32 miliardy korun, což je oproti letošnímu rozpočtu o 1,12 miliardy víc.
14. 12. 2023Aktualizováno14. 12. 2023|

Dělníci prorazili poslední metry tunelu metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova

Dělníci na stavbě pražského metra D prorazili poslední metry levého tunelu mezi budoucími stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Místo prorážky je na hranici veřejného a neveřejného prostoru stanice asi třicet metrů hluboko nedaleko křižovatky ulic Jeremenkova a Na Strži. Stroje v podzemí dosud prorazily dva tisíce sto metrů tunelů.
1. 12. 2023|

Stavbě metra na Nové Dvory brání další předběžné opatření

Stavba pražského metra D mezi Olbrachtovou a Novými Dvory se dál odkládá. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další předběžné opatření, které znemožňuje dopravnímu podniku uzavřít smlouvu se zhotovitelem úseku, kde se mělo začít pracovat letos v říjnu. Podle webu Seznam Zprávy má antimonopolní úřad pochybnosti o pravdivosti některých údajů, které uvedla společnost Subterra, již si dopravní podnik vybral v soutěži.
28. 11. 2023Aktualizováno28. 11. 2023|

Praha koupí budovu pošty v ulici Na Strži. Dá za ni přes 400 milionů

Vedení hlavního města kývlo na koupi budovy České pošty v ulici Na Strži v Praze 4. Ve čtvrtek odpoledne obchod za 425 milionů korun schválili zastupitelé. V dokumentu, který projednali o něco dříve městští radní, nebyla cena objektu uvedena, odhad soudního znalce ale hovořil o 417 milionech. Smlouvu chce město uzavřít ještě během čtvrtka, řekl radní Adam Zábranský (Piráti). Nákup podpořilo všech 57 přítomných zastupitelů. Jedná se o sedmipodlažní budovu z roku 1984 s přilehlými pozemky. Pošta vypsala na prodej budovy aukci, kterou ale následně zrušila.
26. 10. 2023Aktualizováno26. 10. 2023|

Financování metra D u Evropské investiční banky není ohroženo, ujišťuje pražský dopravní podnik

Financování stavby metra D s pomocí úvěru předjednaného s Evropskou investiční bankou (EIB) není ohroženo. V tiskové zprávě to uvedl vedoucí tiskového odboru pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. Pochybnosti se objevily kvůli kritice soutěže na stavbu druhého úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory ze strany sdružení vedeného firmou PORR, které DPP kvůli nesplnění zadávacích podmínek z tendru vyloučil.
3. 10. 2023|

Evropská investiční banka zvažuje zrušení financování metra D

Praze hrozí, že nedostane úvěr na stavbu metra D. Evropská investiční banka podle informací ČT zvažuje, že přislíbené financování zruší. Důvodem je stížnost konsorcia kolem firmy PORR, které podalo nejlevnější nabídku. Pražský dopravní podnik (DPP) ho ale s odkazem na nedostatky ze soutěže vyloučil.
2. 10. 2023|

Tendr na druhý úsek metra D byl podle předsedy antimonopolního úřadu Mlsny v pořádku

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) uspěl u předsedy antimonopolního úřadu Petra Mlsny s rozkladem týkajícím se druhého úseku metra D. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), které rušilo zadávací řízení na úsek metra z Olbrachtovy na Nové Dvory, Mlsna zrušil. Úřad musí nyní zadávací řízení posoudit znovu. Zadávací řízení u antimonopolního úřadu napadla společnost Metrostav DIZ .
15. 9. 2023Aktualizováno15. 9. 2023|

Druhý úsek metra D bude stát 30 miliard. V tendru uspělo sdružení firmy Subterra

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) schválilo vítěze tendru na druhý úsek metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory. V soutěži uspělo sdružení vedené firmou Subterra s nabídnutou cenou zhruba třicet miliard korun bez DPH, v tiskové zprávě o tom informoval vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík. Vedení DPP zároveň pro zásadní nedostatky v nabídce vyloučilo z tendru sdružení firem vedené společností PORR. Stavba metra D začala loni v úseku mezi Pankrácí a Olbrachtovou.
5. 9. 2023Aktualizováno5. 9. 2023|

Stavební povolení pro trasu metra D obstálo před Nejvyšším správním soudem

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnosti Pankrácké společnosti a muže z Kovařovicovy ulice v Praze 4 kvůli stavebnímu povolení pro trasu metra D. Firma a muž už dříve neúspěšně zpochybnili stavební povolení u Městského soudu v Praze. Rozhodnutí NSS je dočasně zpřístupněné na úřední desce. Pražský magistrát ho podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) uvítal, stejně tak i ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski. Ve sporu šlo konkrétně o provozní úsek z Pankráce na Nové Dvory. Stavba už začala, pražský magistrát ji povolil v červnu 2021.
9. 8. 2023Aktualizováno9. 8. 2023|