Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl připomínky firmy Stadler k veřejné zakázce na automatické vlaky a dopravní systém pro linky C a D pražského metra za 86 miliard korun. Informaci Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) potvrdil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Doplnil, že rozhodnutí není pravomocné a běží lhůta pro podání rozkladu. V platnosti tak zůstává zákaz uzavřít smlouvu na tuto zakázku.
ÚOHS zamítl námitky Stadleru k tendru na automatické vlaky pro metro C a D
„Úřad svým prvostupňovým rozhodnutím zamítl návrh společnosti Stadler Praha, který směřoval proti údajně diskriminačním zadávacím podmínkám, konkrétně požadavkům na technickou kvalifikaci, nicméně Úřad (ÚOHS) neshledal důvody pro uložení nápravného opatření,“ sdělil Švanda.
DPP vyhlásil tuto veřejnou zakázku v polovině dubna 2024, loni v prosinci obdržel žádosti o účast v soutěžním dialogu od dvou uchazečů. „DPP v současnosti podané žádosti posuzuje z hlediska splnění kvalifikačních kritérií. Po dokončení posuzování vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali, k účasti na jednací fázi veřejné zakázky probíhající formou soutěžního dialogu,“ upřesnil mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
Do soutěže nakonec dorazily nabídky od sdružení Škoda/Siemens a od Alstomu. DPP v říjnu částečně podmínky rozvolnil, podle společnosti Stadler ale nedostatečně.
Dopravní podnik zatím poptává 69 automatických souprav
Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro linky metra D a C je její součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované trasy D. Zajistí plně automatizovaný provoz metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tedy bez provozního personálu na palubě.
Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Podle DPP automatizace umožní zvýšit přepravní kapacitu na nejvytíženější lince C až o pětinu. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.