Pražské metro se naposledy prodloužilo před deseti lety

Před deseti lety se otevřely čtyři stanice pražského metra na trase A – Nádraží Veleslavín, Bořislavka, Petřiny a Nemocnice Motol. Nejvytíženější je Nádraží Veleslavín, kde vystupují cestující na letiště. Končí tam i řada příměstských autobusových linek. Jde o zatím poslední otevřené stanice pražského metra. Dopravní podnik pracuje na budování trasy D, provázejí to ale potíže.

Výstavba čtyř nových stanic trasy A začala v roce 2010. Áčko zůstává ovšem i po prodloužení nejkratší ze tří linek pražského metra. Měří sedmnáct kilometrů a je na ní sedmnáct stanic. Cesta z konečné na konečnou trvá necelých třicet minut. Podle sčítání, které dopravní podnik prováděl, nové stanice metra za první rok využilo 33,5 milionu lidí.

Tři ze čtyř stanic, které přibyly před deseti lety, jsou ražené (Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny), konečná Nemocnice Motol je pak hloubená. Původně Praha plánovala přivést podzemní dráhu až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.

První bylo „céčko“

Metro pod Prahou začalo jezdit v roce 1974. I když se původně v hlavním městě počítalo s podpovrchovou tramvají, v roce 1967 se projekt změnil na standardní metro. Nejstarší trasa pražského metra se stavěla mezi Florencí a Kačerovem. Úsek, který je na trase C, byl dlouhý šest a půl kilometru a měl devět stanic. Protože trať nakonec v Nuslích ani u nádraží nevycházela na povrch a nenapojovala se na tramvajovou síť, pokračovaly koleje v obou směrech pod zemí. Severně do oblasti Florence, kde byla konečná pojmenována podle Sokolovské ulice, a jižně přes Pražského povstání, Mládežnickou (dnes Pankrác) a Budějovickou na Kačerov.

Pokud jde o trasu A, tak první úsek se otevřel v roce 1978 a se sedmi stanicemi vedla trasa mezi Leninovou (dnešní Dejvická) a Náměstím Míru. Se svým prvním rozšířením v roce 1980 metro A způsobilo možná nejkontroverznější a nejčastěji diskutovanou proměnu centra Prahy té doby. Po prodloužení trasy metra na Želivského vzniklo rychlé podzemní spojení historického centra s náměstím Jiřího z Poděbrad a oblastí Olšan, které dosud zajišťovaly tramvaje jezdící po podélné trati na Václavském náměstí. Provoz na trati na Václavském náměstí byl zastaven 13. prosince 1980, týden poté začalo metro jezdit na Želivského.

Do Strašnické se trasa A protáhla v roce 1987, o tři roky později pak do stanice Skalka. V roce 2006 byla linka ještě prodloužena do stanice Depo Hostivař, když se využila existující spojka do depa, úsek je tak ale veden částečně po povrchu. A následně přibyly čtyři stanice v roce 2015.

Schválení trasy D

Pražskou síť metra by jako další měla obohatit trasa D. Když na podzim 2013 tehdejší pražští radní schválili stavbu nové linky z Pankráce do Písnice, hovořilo se o jejím zprovoznění do roku 2022. Podobně jako u dalších dopravních staveb ale přípravy nabraly skluz, vázly například výkupy pozemků, do plánů na výstavbu metra D zasáhl i rozsudek Městského soudu v Praze. Ten zrušil související změnu územního plánu a jeho verdikt v prosinci 2016 potvrdil také Nejvyšší správní soud.

Změnu územního plánu, v níž byla trasa D kompletně zanesena, schválili zastupitelé hlavního města v dubnu 2020, to už zhruba tři čtvrtě roku v trase budoucího metra pokračoval geologický průzkum za 1,6 miliardy korun.

Vlastní výstavba první části metra pro „déčko“ z Pankráce na Olbrachtovu začala v dubnu 2022, práce zdržely pandemie covidu-19 i průtahy kolem stavebního povolení a odvolání neúspěšného uchazeče o zakázku k antimonopolnímu úřadu.

Stavba navazující části z Olbrachtovy na Nové Dvory již měla začít, ale kvůli zdržení způsobeném námitkami u antimonopolního úřadu se příprava značně zpozdila. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna v březnu definitivně zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D. Pražský dopravní podnik musí znovu posoudit nabídky a znovu vybrat dodavatele. Potom se má také ještě budovat část z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Aktuálně začne Praha projektovat i spojení z Pankráce na náměstí Míru a vypíše architektonickou soutěž na dvě stanice. Zároveň zahájí práce na studii posledního úseku nové linky z náměstí Míru na náměstí Republiky. Před týdnem to z popudu opoziční Prahy sobě schválili spolu s dalšími úkoly radním městští zastupitelé. Stavba metra na náměstí Míru by pode aktuálního harmonogramu mohla začít v roce 2036.

Původní předpoklad dokončení celého úseku z Pankráce do Písnice byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031. Poté plánuje město vybudovat část z Pankráce na náměstí Míru.

Metro nové generace

Na lince D má jezdit automatické metro nové generace bez strojvedoucího. Moderní lehké vlakové soupravy zřejmě budou na rozdíl od současných, kde soupravy tvoří pět navzájem oddělených vozů, podélně průchozí (podobný typ metra, ovšem se strojvedoucím, v uplynulých letech dodala plzeňská škodovka třeba do Varšavy). Na nástupištích budou bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi mezi nástupištěm a kolejemi, což je v pražské podzemní dráze další novinka. Zatím se zkouší ve stanici Zličín na lince B.

Postupem let se podstatně zvýšila odhadovaná částka na vybudování nové linky. V roce 2014 tehdejší primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluvil o 60 miliardách korun, v březnu 2019 vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Nejnověji se uvádí částka zhruba 100 miliard korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 11 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 15 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 15 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 17 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 19 hhodinami

O víkendu se oteplí, místy může pršet

O nadcházejícím druhém adventním víkendu se v Česku oteplí, v neděli se nejvyšší teploty přiblíží k deseti stupňům Celsia, na začátku příštího týdne bude i kolem třinácti stupňů. I v noci má mrznout jen výjimečně, při jasné obloze a bezvětří. O víkendu zůstane obloha většinou zatažená, ráno se objeví mlhy, místy bude pršet, v pátek může v Čechách ve vyšších polohách ještě sněžit. Vyplývá to z předpovědi počasí Českého hydrometeorologického ústavu.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Na jihu Čech někdo tráví psy, policie hledá svědky

Neznámý pachatel tráví psy v okolí největšího českobudějovického sídliště. Během jediného dne se tam při venčení otrávila hned dvě zvířata, přičemž jedno nepřežilo. Další chovatelka teď ve stejné lokalitě našla návnadu s jedem. Místní veterináři i policisté se s problémem setkávají v posledním roce opakovaně. Strážci zákona prosí o pomoc případné svědky. „Během dvaceti minut mi přivezli majitelé dva psy s naprosto stejnými příznaky. Občas vyndáváme hřebíky a jehly ze špekáčků,“ řekl k situaci veterinář Ladislav Lapáček s tím, že útoky na psy neřeší poprvé.
před 21 hhodinami

Hasiči a policisté evakuovali školu v Uherském Brodě kvůli riziku výbuchu

Hasiči a policisté ve středu evakuovali přibližně 450 lidí ze Základní školy Mariánské náměstí v Uherském Brodě na Uherskohradišťsku. Důvodem byla přítomnost isopropylalkoholu v jednom z kabinetů a potenciální riziko jeho výbuchu. Mluvčí krajských hasičů Lucie Javoříková na sociální síti uvedla, že obyvatelům v okolí nehrozí bezprostřední nebezpečí. Zásah skončil během odpoledne.
3. 12. 2025Aktualizováno3. 12. 2025
Načítání...