Ražba stanice Pankrác na trase metra D je zhruba v polovině

3 minuty
Události v regionech: Stanice metra Pankrác se na rok uzavře
Zdroj: ČT24

Ražba stanice metra Pankrác na lince D je podle stavařů zhruba v polovině. Pracovníci ze společnosti Subterra dosud vyrazili prostor pro obě budoucí nástupiště, zbývá prorazit místo, kudy budou jezdit soupravy metra. Na prohlídce staveniště to v pátek řekl hlavní stavbyvedoucí Štefan Ivor. Kvůli stavbě bude od ledna zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác na lince C.

Stavba linky D z Pankráce do Písnice začala v roce 2022 úsekem mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který vyjde na 14,5 miliardy korun. Na něj bude navazovat část z Olbrachtovy na Nové Dvory.

Součástí budovaného úseku jsou dvě stanice, Pankrác bude přestupní na linku C. Nebude mít nástupiště uprostřed, ale po stranách jako na Hlavním nádraží a ve stanici Vyšehrad. V současnosti jsou v podzemí vyražené chodby v místech, kde obě nástupiště budou. „Stanice Pankrác se skládá z jedenácti výrubů a máme vyraženou zhruba polovinu,“ řekl Ivor. Ražby podle něj potrvají ještě zhruba rok.

Dělníkům zbývá prorazit masiv mezi nástupišti, kde budou jezdit soupravy metra. Pracují 25 metrů pod zemí, čtyři metry nad nimi jezdí soupravy metra C.

Většinu takzvaných výrubů v této stanici stavbaři odstřelovali, protože podloží bylo z tvrdých hornin. Nyní pracují v části, kde je převážně břidlicové podloží. „To nám umožňuje použít k ražbě stroje, v tomto případě bagr,“ vysvětlil Ivor.

Za stanicí dokončují obratový tunel, kam budou zajíždět vlaky, než bude linka prodloužena na náměstí Míru. Z větší části už je dokončený finální betonový povrch tunelu, ve zbytku je připravená izolace a pracovníci dělají armatury. „Bednící vůz je za námi. Najede na určené místo, roztáhne se, provede bednění a postupně prostor plníme z obou stran betonem. Tak vznikne hladký povrch,“ popsal koordinátor stavby Petr Chamra.

Staveniště těsně sousedí s nástupištěm na lince C

Hotové jsou i tunely, kterými povedou eskalátory. Jsou tři. Přímé výstupy povedou k obchodnímu centru Arkády Pankrác a do budovy Gemini naproti. Třetí tunel bude sloužit pro přestup na linku C. Ústí také před obchodním centrem ve stavební jámě, kde nyní dělníci budují přestupní chodby. Staveniště těsně sousedí s nástupištěm na lince C.

Kvůli hloubení stavební jámy museli stavbaři přeložit všechny inženýrské sítě, odpady i teplovod. „To nám trvalo téměř celý letošní rok,“ řekl hlavní stavbyvedoucí této části Tomáš Jakoubek. „Když jsme si jámu takzvaně vyčistili, obnažili jsme tunely metra, které jsou budované jako hloubené, proto jsou hranaté,“ popsal.

Oba tunely jsou zajištěné masivními ocelovými rozpěrami. Právě v prostoru mezi nimi povede chodba pro přestup na linku D.

Kvůli budování přestupu bude stanice metra Pankrác na lince C uzavřená

Pražský dopravní podnik od soboty nově zahájí provoz tramvajové tratě na Pankráci. Linka bude sloužit jako náhradní doprava – v lednu se totiž kvůli stavbě linky D uzavře přilehlá stanice metra a vlaky jí budou zhruba rok pouze projíždět. Dopravní podnik při té příležitosti nechá vyměnit eskalátory na nástupiště, opraví veřejné toalety a obchodní prostory.

Tramvajovou trať, která bude sloužit jako náhradní doprava, podnik prodloužil o 260 metrů až k obchodnímu centru Arkády Pankrác, kde jsou vstupy a výstupy z metra. Dosud trať končila zastávkami u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Nové zastávky jsou bezbariérové a vybavené přístřešky a elektronickým informačním panelem. V budoucnu plánuje dopravní podnik trať prodloužit až na Budějovickou.

Až se na zhruba rok uzavře stanice metra Pankrác, cestující mohou jako náhradní dopravu využít právě tramvajovou linku číslo 19. Od 6. ledna budou navíc posílené vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně v trase Pankrác – Pražského povstání – Náměstí Bratří Synků.

Podle původních plánů měla linka D začít fungovat v roce 2029

Část ražeb je třeba dokončit i v budoucí stanici Olbrachtova, která bude také atypická. „Zatímco většina stanic je trojlodních, tedy dvě kolejiště a nástupiště, tak tato bude pouze dvoulodní. Z metra vystoupíte na nástupiště, půjdete k eskalátorům a až u nich bude prostor, kudy budete moci přejít z jednoho nástupiště na druhé,“ nastínil Jiří Břichňáč, hlavní stavbyvedoucí ražené části metra.

Cestující se podle původních plánů měli na lince D svézt v roce 2029. Je však pravděpodobné, že kvůli komplikacím s tendrem na druhou část stavby to bude nakonec později.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...