Ražba stanice Pankrác na trase metra D je zhruba v polovině

3 minuty
Události v regionech: Stanice metra Pankrác se na rok uzavře
Zdroj: ČT24

Ražba stanice metra Pankrác na lince D je podle stavařů zhruba v polovině. Pracovníci ze společnosti Subterra dosud vyrazili prostor pro obě budoucí nástupiště, zbývá prorazit místo, kudy budou jezdit soupravy metra. Na prohlídce staveniště to v pátek řekl hlavní stavbyvedoucí Štefan Ivor. Kvůli stavbě bude od ledna zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác na lince C.

Stavba linky D z Pankráce do Písnice začala v roce 2022 úsekem mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který vyjde na 14,5 miliardy korun. Na něj bude navazovat část z Olbrachtovy na Nové Dvory.

Součástí budovaného úseku jsou dvě stanice, Pankrác bude přestupní na linku C. Nebude mít nástupiště uprostřed, ale po stranách jako na Hlavním nádraží a ve stanici Vyšehrad. V současnosti jsou v podzemí vyražené chodby v místech, kde obě nástupiště budou. „Stanice Pankrác se skládá z jedenácti výrubů a máme vyraženou zhruba polovinu,“ řekl Ivor. Ražby podle něj potrvají ještě zhruba rok.

Dělníkům zbývá prorazit masiv mezi nástupišti, kde budou jezdit soupravy metra. Pracují 25 metrů pod zemí, čtyři metry nad nimi jezdí soupravy metra C.

Většinu takzvaných výrubů v této stanici stavbaři odstřelovali, protože podloží bylo z tvrdých hornin. Nyní pracují v části, kde je převážně břidlicové podloží. „To nám umožňuje použít k ražbě stroje, v tomto případě bagr,“ vysvětlil Ivor.

Za stanicí dokončují obratový tunel, kam budou zajíždět vlaky, než bude linka prodloužena na náměstí Míru. Z větší části už je dokončený finální betonový povrch tunelu, ve zbytku je připravená izolace a pracovníci dělají armatury. „Bednící vůz je za námi. Najede na určené místo, roztáhne se, provede bednění a postupně prostor plníme z obou stran betonem. Tak vznikne hladký povrch,“ popsal koordinátor stavby Petr Chamra.

Staveniště těsně sousedí s nástupištěm na lince C

Hotové jsou i tunely, kterými povedou eskalátory. Jsou tři. Přímé výstupy povedou k obchodnímu centru Arkády Pankrác a do budovy Gemini naproti. Třetí tunel bude sloužit pro přestup na linku C. Ústí také před obchodním centrem ve stavební jámě, kde nyní dělníci budují přestupní chodby. Staveniště těsně sousedí s nástupištěm na lince C.

Kvůli hloubení stavební jámy museli stavbaři přeložit všechny inženýrské sítě, odpady i teplovod. „To nám trvalo téměř celý letošní rok,“ řekl hlavní stavbyvedoucí této části Tomáš Jakoubek. „Když jsme si jámu takzvaně vyčistili, obnažili jsme tunely metra, které jsou budované jako hloubené, proto jsou hranaté,“ popsal.

Oba tunely jsou zajištěné masivními ocelovými rozpěrami. Právě v prostoru mezi nimi povede chodba pro přestup na linku D.

Kvůli budování přestupu bude stanice metra Pankrác na lince C uzavřená

Pražský dopravní podnik od soboty nově zahájí provoz tramvajové tratě na Pankráci. Linka bude sloužit jako náhradní doprava – v lednu se totiž kvůli stavbě linky D uzavře přilehlá stanice metra a vlaky jí budou zhruba rok pouze projíždět. Dopravní podnik při té příležitosti nechá vyměnit eskalátory na nástupiště, opraví veřejné toalety a obchodní prostory.

Tramvajovou trať, která bude sloužit jako náhradní doprava, podnik prodloužil o 260 metrů až k obchodnímu centru Arkády Pankrác, kde jsou vstupy a výstupy z metra. Dosud trať končila zastávkami u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Nové zastávky jsou bezbariérové a vybavené přístřešky a elektronickým informačním panelem. V budoucnu plánuje dopravní podnik trať prodloužit až na Budějovickou.

Až se na zhruba rok uzavře stanice metra Pankrác, cestující mohou jako náhradní dopravu využít právě tramvajovou linku číslo 19. Od 6. ledna budou navíc posílené vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně v trase Pankrác – Pražského povstání – Náměstí Bratří Synků.

Podle původních plánů měla linka D začít fungovat v roce 2029

Část ražeb je třeba dokončit i v budoucí stanici Olbrachtova, která bude také atypická. „Zatímco většina stanic je trojlodních, tedy dvě kolejiště a nástupiště, tak tato bude pouze dvoulodní. Z metra vystoupíte na nástupiště, půjdete k eskalátorům a až u nich bude prostor, kudy budete moci přejít z jednoho nástupiště na druhé,“ nastínil Jiří Břichňáč, hlavní stavbyvedoucí ražené části metra.

Cestující se podle původních plánů měli na lince D svézt v roce 2029. Je však pravděpodobné, že kvůli komplikacím s tendrem na druhou část stavby to bude nakonec později.

Načítání...