Aktuální padesáté výročí slaví pražské metro nikoli s rozestavěným prodloužením některé ze tří dosavadních tras – tak jako slavilo každé předchozí výročí – ale s rozestavěnou zcela novou čtvrtou trasou. Stavba, která má zlepšit dopravní obslužnost jihu Prahy, to ale nemá lehké. První stavební úsek, jehož součástí jsou dvě stanice, se sice staví, ale ten mnohem delší navazující nikoli. Kvůli zdržení při výběru zhotovitele nabíhá zpoždění a dopravní podnik postupně upouští od dřívějšího termínu zprovoznění v roce 2029.
Metro D by se mohlo rozjet na přelomu desetiletí. Stavba nabírá zpoždění
Na budoucí trase D pražského metra jsou v první fázi výstavby naplánované dvě nové přestupní stanice, v pozdějších etapách stavby by mohly přibýt další. Na trasu C se bude přestupovat na Pankráci, na A pod náměstím Míru. Stanici Pankrác čeká před otevřením úvodní části „déčka“ velká rekonstrukce. Vznikne z ní největší přestupní stanice v pražském podzemí a vlaky linky C ji kvůli tomu budou rok jen projíždět.
S výlukou se počítá, přestože stavba samotné trati vázne. Pracuje se pouze mezi Pankrácí a sousední stanicí Olbrachtova. Mezi Olbrachtovou a Novými Dvory se v podzemí nic neděje, přestože stavba měla začít loni na podzim. Nastal totiž velký problém s výběrem dodavatele. Dopravní podnik vyhlásil vítězem soutěže sdružení vedené firmou Subterra, přičemž z tendru vyloučil sdružení kolem firmy Porr, byť nabídlo nejnižší cenu. Výběr dodavatele pak nepravomocně zrušil antimonopolní úřad a nakonec sám dopravní podnik ustoupil a rozhodl se vyhodnotit nabídky ještě jednou.
Tudíž se ale stále ještě nestaví. „V souvislosti s tímto zpožděním počítáme s tím, že zprovoznění trasy, které stále počítáme v celé délce, nabere zhruba roční zpoždění,“ připustil generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski. Původně se počítalo se zprovozněním trasy D v roce 2029, nově uvádí dopravní podnik i na stránkách věnovaných projektu letopočet 2031.
Trasa D by měla po zprovoznění vozit cestující přes deset stanic od Náměstí Míru po Písnici, dlouhá bude 10,5 kilometru. „Očekáváme, že ji každý den využijí desítky tisíc lidí. Má za úkol obsloužit jih Prahy, který je teď intenzivně obsluhován dieselovými autobusy,“ dodal náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Na trase D budou jezdit automatické soupravy, které dopravní podnik v současnosti poptává. Nasadit je chce zároveň i na nejstarší trasu C. Podle Hřiba se počítá s tím, že v době, kdy se otevře „déčko“, by měly být „tou dobou odpilotované automatické vozy na lince C“.