TÉMA

Pražské metro

Snažím se zachytit hlavně atmosféru, říká tvůrce simulátoru pražského metra

V době padesátého výročí metra vzbudilo pozornost i jeho nové virtuální ztvárnění. Počítačová hra Back in Service zatím umožňuje zájemcům řídit soupravu historických vozů Ečs na trase A. Po večerech ji začal tvořit vývojář Dominik Vojta. Aby získal prostředky k dokončení svých plánů, zahájil crowdfundingovou kampaň, která měla velký úspěch. Dominik Vojta poskytl rozhovor pro Události, komentáře, vedl ho s ním Daniel Takáč.
15. 5. 2024|

Metro D by se mohlo rozjet na přelomu desetiletí. Stavba nabírá zpoždění

Aktuální padesáté výročí slaví pražské metro nikoli s rozestavěným prodloužením některé ze tří dosavadních tras – tak jako slavilo každé předchozí výročí – ale s rozestavěnou zcela novou čtvrtou trasou. Stavba, která má zlepšit dopravní obslužnost jihu Prahy, to ale nemá lehké. První stavební úsek, jehož součástí jsou dvě stanice, se sice staví, ale ten mnohem delší navazující nikoli. Kvůli zdržení při výběru zhotovitele nabíhá zpoždění a dopravní podnik postupně upouští od dřívějšího termínu zprovoznění v roce 2029.
10. 5. 2024|
Doporučujeme

Metro jezdí pod Prahou padesát let. Ulevilo přetíženým ulicím, na velkou vodu nestačilo

Pražskému metru je padesát let. Přesně před půlstoletím přišli na tehdejší konečnou stanici první trasy podzemní dráhy vrcholní činitelé komunistické strany, československé a také sovětské vlády a samozřejmě pražského dopravního podniku, aby slavnostně zahájili její provoz. Oficiálním termínem otevření pražského metra je 9. květen 1974, i když to se svezli jen „papaláši“, jak se tehdy říkalo. Lidé, kteří si předtím vystáli na svezení dlouhou frontu, mohli metro poprvé vyzkoušet v následujících dvou dnech, na které připadalo pracovní volno, a konečně 12. května se jím vydali poprvé do práce. Nejenže je do práce svezlo metro, ale bezmála po deseti letech na trase prvního úseku „céčka“ bylo hotovo a ustaly velké dopravní komplikace na povrchu.
9. 5. 2024|
Doporučujeme

Čím se cestující vozí 50 let pod Prahou: Ečs, 81-71 a M1

Pražské metro slaví padesátiny. Před půlstoletím se cestujícím otevřel první úsek nejstarší trasy C a na něj vyjely šedivé vozy typu Ečs, které do Prahy dodal Mytiščinský stojírenský závod. Byl, a zároveň nebyl to první typ vozidel pražské podzemní dráhy. Každopádně byl první, který skutečně sloužil jako metro cestujícím. Po něm přibyly ještě dva nové typy pražského metra a jeden vznikl rekonstrukcí. Není to ale konec historie. Dopravní podnik připravuje zakázku na další sérii vozidel, která se má přiblížit současným podzemním trendům nejen co do sestavení soupravy, ale i co do řidiče. Ten by v pražském metru budoucnosti již jezdit neměl.
8. 5. 2024|

Pod centrem Prahy začala další výluka metra. Linku C nahrazují autobusy

Další víkend se musí cestující v Praze obejít bez části nejvytíženější linky metra. Dopravní podnik uzavřel na sobotu a neděli trasu C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a I. P. Pavlova, nahrazují ji autobusy, které jezdí po magistrále. Výluka v témže rozsahu následuje po pouhých dvou týdnech. Tehdy provoz autobusů ovlivňoval fakt, že neměly na magistrále vyhrazené jízdní pruhy, v některých částech víkendu proto nabíraly velká zpoždění.
9. 3. 2024|

Soud ukončil dokazování v případu pobodání v metru

V případu Jiřího Felcmana, který podle obžaloby v lednu v pražském metru pobodal cestujícího, vynese Městský soud v Praze rozhodnutí v polovině srpna. V pondělí vyslechl svědky, po přehrání kamerových záznamů ukončil dokazování. Státní zástupkyně muži navrhla trest kolem deseti let vězení. Podle Felcmanova obhájce by měl být obžalovaný osvobozen.
31. 7. 2023|

Pražské metro – myšlenka 19. století

Praha – Tramvaje jsou jedním ze symbolů Prahy. Červené koráby ulic brázdí město od 19. století, ovšem již na jeho konci začalo být některým zřejmé, že jejich kapacita nestačí. Jako první autor myšlenky o podzemní dráze je uváděn železář Ladislav Rott, skutečně podrobné plány se objevily ve 20. letech. Praha ale nakonec patřila k posledním evropským velkoměstům, kde metro vzniklo, podzemní rychlodráhu otevřela až v roce 1974. Podívejte se, jak to tehdy vypadalo.
7. 5. 2014Aktualizováno7. 5. 2014, 14:00|