Pražský dopravní podnik (DPP) znovu vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky. Opět se jím stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba třicet miliard korun bez DPH. Informoval o tom vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Firmy Porr a Vinci krok DPP kritizují, Subterra naopak uvedla, že ho vnímá jako potvrzení kvality své nabídky.
Druhou část metra D má postavit Subterra. Dopravní podnik ji vybral už podruhé
Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou loni napadlo u antimonopolního úřadu (ÚOHS) PVM mimo jiné kvůli údajným chybám v referencích vítěze. Pražský dopravní podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr. O novém výběru dodavatele podle Daniela Šabíka na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise rozhodlo představenstvo podniku.
„K novým skutečnostem, které vzešly z podaných námitek, si dopravní podnik zajistil nové podklady a informace. Na základě mimořádně detailního prověřování nabídek dodavatelů a dalších expertních a právních analýz pak ve věci znovu rozhodl,“ vysvětlil ředitel a předseda představenstva DPP Petr Witowski.
„Rozhodnutí dopravního podniku potvrdilo postoj, který Subterra zastává od samotného počátku, tedy že naše nabídka je kvalitní a ve všech směrech odpovídá požadavkům zadavatele. Chápeme to také jako potvrzení správnosti našich argumentů, kterými jsme vyvraceli neopodstatněná tvrzení používaná pro její zpochybňování,“ uvedl k rozhodnutí DPP mluvčí Subterry Vladislav Beneš.
Sdružení firem rozhodnutí kritizuje
Postup podniku naopak kritizují firmy zastoupené ve sdružení PVM. „Naše nabídka byla nejen ekonomicky výhodnější, ale také podložená dlouholetými mezinárodními zkušenostmi například s výstavbou metra ve Vídni,“ uvedla mluvčí Porr Jana Mašínová. Doplnila, že krok podle firmy vyvolává pochybnosti o transparentnosti tendru. „Proti rozhodnutí jsme nuceni se bránit a využít všechny dostupné právní prostředky,“ dodala.
Mluvčí společnosti Vinci Iveta Štočková sdělila, že i když se zástupci firmy zatím s odůvodněním výběru detailně neseznámili, potvrzuje podle nich krok DPP jejich přesvědčení, že se podnik snaží za každou cenu vybrat dražší nabídku firmy Subterra ze skupiny Metrostav.
„Bude nás tedy velmi zajímat, co se v nabídce skupiny Metrostav změnilo natolik, že nyní opět podle DPP vyhovuje,“ poznamenala mluvčí. Vady podle firmy musely zůstat stejné, protože nabídky nelze dodatečně doplňovat.
Antimonopolní úřad má na stole ještě jeden podnět
Druhou hodnocenou byla nabídka podaná sdružením vedeným společností Strabag. Šabík doplnil, že z podnětů, které v souvislosti se zakázkou antimonopolní úřad obdržel, se zabývá jen posledním, ten podalo PVM kvůli svému vyloučení z tendru.
Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má právě nyní řešený úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.