Druhou část metra D má postavit Subterra. Dopravní podnik ji vybral už podruhé

Pražský dopravní podnik (DPP) znovu vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky. Opět se jím stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba třicet miliard korun bez DPH. Informoval o tom vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Firmy Porr a Vinci krok DPP kritizují, Subterra naopak uvedla, že ho vnímá jako potvrzení kvality své nabídky.

Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou loni napadlo u antimonopolního úřadu (ÚOHS) PVM mimo jiné kvůli údajným chybám v referencích vítěze. Pražský dopravní podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr. O novém výběru dodavatele podle Daniela Šabíka na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise rozhodlo představenstvo podniku.

„K novým skutečnostem, které vzešly z podaných námitek, si dopravní podnik zajistil nové podklady a informace. Na základě mimořádně detailního prověřování nabídek dodavatelů a dalších expertních a právních analýz pak ve věci znovu rozhodl,“ vysvětlil ředitel a předseda představenstva DPP Petr Witowski.

„Rozhodnutí dopravního podniku potvrdilo postoj, který Subterra zastává od samotného počátku, tedy že naše nabídka je kvalitní a ve všech směrech odpovídá požadavkům zadavatele. Chápeme to také jako potvrzení správnosti našich argumentů, kterými jsme vyvraceli neopodstatněná tvrzení používaná pro její zpochybňování,“ uvedl k rozhodnutí DPP mluvčí Subterry Vladislav Beneš.

Sdružení firem rozhodnutí kritizuje

Postup podniku naopak kritizují firmy zastoupené ve sdružení PVM. „Naše nabídka byla nejen ekonomicky výhodnější, ale také podložená dlouholetými mezinárodními zkušenostmi například s výstavbou metra ve Vídni,“ uvedla mluvčí Porr Jana Mašínová. Doplnila, že krok podle firmy vyvolává pochybnosti o transparentnosti tendru. „Proti rozhodnutí jsme nuceni se bránit a využít všechny dostupné právní prostředky,“ dodala.

Mluvčí společnosti Vinci Iveta Štočková sdělila, že i když se zástupci firmy zatím s odůvodněním výběru detailně neseznámili, potvrzuje podle nich krok DPP jejich přesvědčení, že se podnik snaží za každou cenu vybrat dražší nabídku firmy Subterra ze skupiny Metrostav.

„Bude nás tedy velmi zajímat, co se v nabídce skupiny Metrostav změnilo natolik, že nyní opět podle DPP vyhovuje,“ poznamenala mluvčí. Vady podle firmy musely zůstat stejné, protože nabídky nelze dodatečně doplňovat.

Antimonopolní úřad má na stole ještě jeden podnět

Druhou hodnocenou byla nabídka podaná sdružením vedeným společností Strabag. Šabík doplnil, že z podnětů, které v souvislosti se zakázkou antimonopolní úřad obdržel, se zabývá jen posledním, ten podalo PVM kvůli svému vyloučení z tendru.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má právě nyní řešený úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...