Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze stavby druhé části metra D

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) zrušilo výběr vítěze stavby druhého úseku metra D. Hodnoticí komise tak bude znovu posuzovat původně vítěznou nabídku sdružení firem vedeného společností Subterra, informoval ve středu vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr vítěze loni zatím nepravomocně zrušil Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Tendr u antimonopolního úřadu napadlo kvůli údajným chybám v referencích vítěze sdružení PORR, VINCI a Marti (PVM), které dopravní podnik z tendru vyloučil. DPP se při ověřování napadených referencí dostal do situace, kdy žádný ze subjektů, které v nich vítěz uvádí, není schopen jednoznačně potvrdit části referencí, které stěžovatel napadá. Proto představenstvo výběr zrušilo.

Vedení DPP trvá na tom, že podnik postupoval v tendru podle zákona o zadávání veřejných zakázek, s péčí řádného hospodáře a na základě informací v podaných nabídkách, které si prověřoval i nad rámec zákonných povinností.

„V souvislosti s řízením před ÚOHS jsme se pustili do dalšího ověřování stěžovatelem napadaných referencí i přesto, že jsme je měli potvrzeny v rámci vyhodnocování nabídek. V rámci tohoto ověřování jsme se dostali do bodu, kdy nám žádný subjekt, které vítěz v referencích uvádí, není schopen jednoznačně potvrdit tak bezprecedentně velký detail reference, který stěžovatel napadá,“ upřesnil generální ředitel DPP Petr Witowski.

Firma Subterra vnímá rozhodnutí jako pokračování tendru, nadále je přesvědčena o kvalitě své nabídky. „Za předloženou nabídkou včetně veškerých referencí si plně stojíme. Věříme, že zadavatel při jejím dalším posuzování dojde ke stejnému závěru jako v loňském roce, a jsme připraveni mu při tom poskytovat plnou součinnost,“ ujistil mluvčí Subterry Vladislav Beneš.

O stavbě metra D bude na svém nejbližším zasedání jednat dozorčí rada DPP. „Jedná se o odpovědnost představenstva DPP v čele s generálním ředitelem Witowským. Z mého pohledu je zásadní, aby DPP jako veřejný zadavatel postupoval přesně podle zákona," sdělil primátorův náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

ÚOHS nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony DPP pro úsek metra mezi Olbrachtovou a Novými Dvory kvůli tomu, že podle úřadu v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body. DPP s rozhodnutím nesouhlasil a podal proti němu rozklad. ÚOHS následné rozhodnutí zatím nevydal. S rozhodnutím úřadu tehdy nesouhlasila ani firma Subterra.

ÚOHS vydal předběžná opatření

Návrh na zrušení výběru dodavatele podala k ÚOHS společnost PVM Metro DII JV, v níž je sdruženo několik firem. Antimonopolní úřad kromě toho vede další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních ÚOHS vydal předběžné opatření, které podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.

Třicetimiliardovou zakázku na stavbu druhé části linky D vyhrála v roce 2023 skupina firem vedená společností Subterra z koncernu Metrostav. Předtím DPP vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku podanou PVM. Podle DPP nesplnila podmínky tendru.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.

Načítání...