Pro metro D mezi Olbrachtovou a Novými Dvory si možná bude muset pražský dopravní podnik znovu vybrat zhotovitele. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocně zrušil původní výběr vítěze. Dopravní podnik oznámil, že proti rozhodnutí podá rozklad. Třicetimiliardovou zakázku chtěl přidělit sdružení firem kolem Subterry, antimonopolní úřad mu to již dříve znemožnil předběžným opatřením. Na výběr zhotovitele si stěžovalo sdružení kolem společností Porr a Vinci, které nabídlo nižší cenu, ale dopravní podnik ho z tendru vyloučil pro nesplnění podmínek. Firma Subterra s rozhodnutím úřadu také nesouhlasí, naopak společnost Porr jej vítá.
Stavba metra D na Nové Dvory možná přijde o zhotovitele. ÚOHS jeho výběr nepravomocně zrušil
Před antimonopolním úřadem neobstály reference, který vítězné sdružení uvedlo ke zkušenostem stavbyvedoucích. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nejsou v dokumentaci žádné doklady, které by jejich zkušenosti prokazovaly. „Existuje tedy důvodná pochybnost, zda za zkušenosti těchto vybraných členů odborného personálu mohl zadavatel v rámci hodnocení nabídek tomuto dodavateli přidělit body,“ uvedl antimonopolní úřad.
Dopravní podnik odmítl, že by při výběru vítěze tendru na stavbu metra z Olbrachtovy na Nové Dvory pochybil. Podá rozklad, o kterém rozhodne předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna.
Web Seznam Zprávy již dříve uvedl, že konkurenční sdružení s názvem PVM Metro DII JV kolem firem Porr a Vinci obvinilo Subterru, že uvedla v životopisu jednoho z manažerů, že měl zkušenosti z ražby tunelů v Česku. Ten ale podle stěžovatelů v té době ve skutečnosti působil na Islandu.
Dopravní podnik ale tvrdí, že nepochybil a že při hodnocení referencí učinil, co mohl. Podle mluvčího dopravního podniku Daniela Šabíka i antimonopolní úřad připustil, že městská společnost nemohla tvrzení stavební firmy jednoznačně ověřit. „Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany DPP vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl mluvčí.
Ujistil, že podnik při zadávání všech veřejných zakázek postupuje vždy zcela v souladu se zákony. Proti prvoinstnančnímu rozhodnutí podá rozklad, Šabík věří, že uspěje. „Nutno dodat, že ÚOHS dává v konečném důsledku DPP opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ uvedl.
S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu druhé etapy metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců, což pondělní rozhodnutí ÚOHS nijak nezpochybňuje. Zvlášť poukazujeme na to, že žádný závěr o splnění či nesplnění jakýchkoli kvalifikačních nebo bodovaných soutěžních kritérií v tomto rozhodnutí učiněn není,“ sdělil mluvčí firmy Vladislav Beneš.
Samotné sdružení PVM Metro DII JV podalo na stavbu části trasy D také nabídku, ale dopravní podnik ji vyloučil s tím, že nesplnila podmínky tendru. Ředitel Vinci pak označil soutěž za netransparentní. Sdružení se obrátilo na ÚOHS i kvůli svému vyloučení, úřad se jím ale zabývá zvlášť a ještě nerozhodl. I kvůli tomuto druhému řízení měl dopravní podnik předběžným opatřením zakázáno uzavřít smlouvu.
Firma Porr naopak rozhodnutí vítá. „Rozhodnutí úřadu potvrzuje naše pochybnosti o správném postupu DPP při výběru sdružení vedeného společností Subterra ze skupiny Metrostav, na které jsme opakovaně upozorňovali a poukázali jsme na ně i v našem návrhu. Jsme rádi, že tvrzení, podle kterých jsou naše námitky pouze účelové a nemají oporu v zákoně, byla plně vyvrácena,“ sdělila mluvčí Porr Jana Mašínová.
Na soutěži vzbudila po vyhlášení výsledku soutěže pozornost cena vítězné nabídky. Ta byla oproti té podané vyloučeným sdružením o dvě miliardy korun vyšší.
Na antimonopolní úřad se ale neobrátilo pouze toto sdružení. Jako první tendr napadla společnost Metrostav a podnět podala i společnost Strabag.
Stavba nové trasy pražského metra začala loni, zatím se staví první kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. V dalším úseku na Nové Dvory mají vzniknout i stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Následně se ještě bude stavět k budoucímu Depu Písnice, než se na „déčku“ rozjedou první vlaky. Celá trasa z Pankráce do Písnice má být podle platného harmonogramu hotová v roce 2029. ČTK však uvedla, že kvůli sporům bude její začátek pravděpodobně posunut.