Stavba metra D na Nové Dvory možná přijde o zhotovitele. ÚOHS jeho výběr nepravomocně zrušil

Pro metro D mezi Olbrachtovou a Novými Dvory si možná bude muset pražský dopravní podnik znovu vybrat zhotovitele. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocně zrušil původní výběr vítěze. Dopravní podnik oznámil, že proti rozhodnutí podá rozklad. Třicetimiliardovou zakázku chtěl přidělit sdružení firem kolem Subterry, antimonopolní úřad mu to již dříve znemožnil předběžným opatřením. Na výběr zhotovitele si stěžovalo sdružení kolem společností Porr a Vinci, které nabídlo nižší cenu, ale dopravní podnik ho z tendru vyloučil pro nesplnění podmínek. Firma Subterra s rozhodnutím úřadu také nesouhlasí, naopak společnost Porr jej vítá.

Před antimonopolním úřadem neobstály reference, který vítězné sdružení uvedlo ke zkušenostem stavbyvedoucích. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nejsou v dokumentaci žádné doklady, které by jejich zkušenosti prokazovaly. „Existuje tedy důvodná pochybnost, zda za zkušenosti těchto vybraných členů odborného personálu mohl zadavatel v rámci hodnocení nabídek tomuto dodavateli přidělit body,“ uvedl antimonopolní úřad.

Dopravní podnik odmítl, že by při výběru vítěze tendru na stavbu metra z Olbrachtovy na Nové Dvory pochybil. Podá rozklad, o kterém rozhodne předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna.

Web Seznam Zprávy již dříve uvedl, že konkurenční sdružení s názvem PVM Metro DII JV kolem firem Porr a Vinci obvinilo Subterru, že uvedla v životopisu jednoho z manažerů, že měl zkušenosti z ražby tunelů v Česku. Ten ale podle stěžovatelů v té době ve skutečnosti působil na Islandu.

Dopravní podnik ale tvrdí, že nepochybil a že při hodnocení referencí učinil, co mohl. Podle mluvčího dopravního podniku Daniela Šabíka i antimonopolní úřad připustil, že městská společnost nemohla tvrzení stavební firmy jednoznačně ověřit. „Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany DPP vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl mluvčí.

Ujistil, že podnik při zadávání všech veřejných zakázek postupuje vždy zcela v souladu se zákony. Proti prvoinstnančnímu rozhodnutí podá rozklad, Šabík věří, že uspěje. „Nutno dodat, že ÚOHS dává v konečném důsledku DPP opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ uvedl.

S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu druhé etapy metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců, což pondělní rozhodnutí ÚOHS nijak nezpochybňuje. Zvlášť poukazujeme na to, že žádný závěr o splnění či nesplnění jakýchkoli kvalifikačních nebo bodovaných soutěžních kritérií v tomto rozhodnutí učiněn není,“ sdělil mluvčí firmy Vladislav Beneš.

Samotné sdružení PVM Metro DII JV podalo na stavbu části trasy D také nabídku, ale dopravní podnik ji vyloučil s tím, že nesplnila podmínky tendru. Ředitel Vinci pak označil soutěž za netransparentní. Sdružení se obrátilo na ÚOHS i kvůli svému vyloučení, úřad se jím ale zabývá zvlášť a ještě nerozhodl. I kvůli tomuto druhému řízení měl dopravní podnik předběžným opatřením zakázáno uzavřít smlouvu.

Firma Porr naopak rozhodnutí vítá. „Rozhodnutí úřadu potvrzuje naše pochybnosti o správném postupu DPP při výběru sdružení vedeného společností Subterra ze skupiny Metrostav, na které jsme opakovaně upozorňovali a poukázali jsme na ně i v našem návrhu. Jsme rádi, že tvrzení, podle kterých jsou naše námitky pouze účelové a nemají oporu v zákoně, byla plně vyvrácena,“ sdělila mluvčí Porr Jana Mašínová.

Na soutěži vzbudila po vyhlášení výsledku soutěže pozornost cena vítězné nabídky. Ta byla oproti té podané vyloučeným sdružením o dvě miliardy korun vyšší.

Na antimonopolní úřad se ale neobrátilo pouze toto sdružení. Jako první tendr napadla společnost Metrostav a podnět podala i společnost Strabag.

Stavba nové trasy pražského metra začala loni, zatím se staví první kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. V dalším úseku na Nové Dvory mají vzniknout i stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Následně se ještě bude stavět k budoucímu Depu Písnice, než se na „déčku“ rozjedou první vlaky. Celá trasa z Pankráce do Písnice má být podle platného harmonogramu hotová v roce 2029. ČTK však uvedla, že kvůli sporům bude její začátek pravděpodobně posunut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 14 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 16 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...