Mamutí trolejbus svezl první cestující. Má tři články a délku 24 metrů

Velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy zkouší dopravní podnik v pražských ulicích (zdroj: ČT24)

V Česku začalo vozit cestující historicky nejdelší vozidlo, které nejezdí po kolejích. Pražský dopravní podnik zahájil zkušební provoz tříčlánkových trolejbusů Škoda-Solaris 24m. V budoucnu by měly jezdit na Letiště Václava Havla místo nynější autobusové linky 119, zatím je ale možné svézt se jimi mezi Palmovkou a Letňany.

Když pražský dopravní podnik v minulosti testoval na trase mezi nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla prodloužené varianty kloubových autobusů, krátce nasazoval i tříčlánkový autobus VanHool. Tříčlánková vozidla nakonec i koupil, nikoli však autobusy, nýbrž trolejbusy.

Vozidla dlouhá 24 metrů dodala Škoda, vozové skříně jsou od polského Solarisu. Trolejbusová trať na letiště není sice ještě zprovozněna, ale cestující se jimi mohou ve zkušebním provozu svézt na severu Prahy. Od čtvrtka jezdí na vložených spojích linky 58 z Palmovky do zastávky Trutnovská. Rozměry vozidla znemožňují jezdit po celé trase linky 58 až do Miškovic. Stejně tak musí řidiči jezdit na přestávky do Letňan, protože na Palmovce by se dlouhý vůz nevešel na stání určené pro trolejbusy.

Trolejbus Škoda-Solaris 24m
Zdroj: ČTK/Ondřej Deml

Dopravní podnik zveřejnil jízdní řády zkušebního provozu, zároveň však varoval, že spoje nemůže garantovat. Kdyby se vyskytla technická závada, nový vůz by musel k výrobci na opravu.

„Trolejbus má aktuálně najeto požadovaných 5950 kilometrů bez cestujících. Část kilometrů bylo najeto bez zátěže a část se zátěží, přesně podle požadavku drážního úřadu. Nyní bude následovat patnáct tisíc kilometrů s cestujícími,“ ozřejmil vedoucí provozu autobusů dopravního podniku Petr Barchánek.

Tříčlánkový vůz, který je dlouhý téměř jako standardní železniční osobní vagon, má čtyři nápravy – na prvním článku dvě, na zbylých po jedné. Poháněná je druhá a třetí, zatímco první a čtvrtá jsou řiditelné.

  • délka: 24,7 m
  • šířka: 2,6 m
  • výška: 3,5 m
  • maximální hmotnost: 38 t
  • výkon trakčních motorů: 2 x 160 kW
  • kapacita baterie: 60 kWh
  • maximální rychlost: 70 km/h
  • kapacita: 179 cestujících
  • míst k sezení: 52

Provoz první trolejbusové linky 58 zahájil dopravní podnik v roce 2018, zprvu jezdily parciální trolejbusy jen z Palmovky do terminálu Letňany, velkou část cesty jely na baterii, trakční vedení bylo pouze v nejprudším stoupání v Prosecké ulici. Loni – rovných padesát let po zrušení původního pražského trolejbusového provozu – byla otevřena trať z Palmovky až na kruhový objezd na konci Tupolevovy ulice před čakovickým obchodním centrem. Linka 58 byla prodloužena do Miškovic s tím, že zbylou část cesty jezdí parciální trolejbusy na baterii. Měla by nahradit autobusovou linku 140, zdržely se ale dodávky trolejbusů od výrobce SOR, které měly přijít na počátku roku, ale dorazily se zpožděním, a tak má linka 58 stále ještě charakter spíše doplňkové a prezentační linky.

Na letiště by měly nové tříčlánkové trolejbusy jezdit jako linka 59, která nahradí tradiční autobusy číslo 119. Trať by měla být hotová příští rok na sklonku zimy.

Dopravní podnik chystá také stavbu trolejí nad částí nynější trasy linky 137 z konečné Na Knížecí do zastávky U Waltrovky. V budoucnu chce elektrizovat i linku 134 z Podolské vodárny přes Kavčí hory a Budějovickou na Dvorce. Trolejbusy by výhledově mohly jezdit také například k zoologické zahradě nebo z Vysočan na Prosek.