Většina krajských měst považuje nabíjecí zásuvky v městské hromadné dopravě za běžnou součást výbavy, Praha ale jejich plošné zavedení neplánuje. Vyplývá to z vyjádření mluvčích dopravních podniků oslovených Českou televizí. V hlavním městě se podle mluvčích nabíječky nevyplatí kvůli krátkým trasám, vandalismu a nízkému využití. Naopak města v dalších krajích hlásí zájem cestujících, zejména v souvislosti s platbou jízdného přes mobil.
Pražský dopravní podnik plošné zavedení nabíječek ve vozech neplánuje
„Cestování v městských autobusech trvá většinou jen krátkou chvíli a pro nabití mobilního zařízení je bez velkého přínosu,“ řekla ČT mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. „Tato zařízení čelí značnému vandalismu a bylo by finančně náročnější je udržovat v provozuschopném stavu,“ doplnila.
Praha začala testovat nabíjecí zásuvky v městských autobusech před deseti lety s myšlenkou je časem zavést plošně. DPP a organizátor pražské integrované dopravy ROPID se ale shodují, že investice do USB zásuvek se nevyplatí.
ROPID tak stále nezařadil USB zásuvky mezi povinnou výbavu nových vozidel. „Záleží jen na konkrétním dopravci, jestli se rozhodne možnost nabíjení mobilních telefonů zařadit, nebo ne,“ vysvětlil mluvčí ROPIDu Filip Drápal. „Někteří soukromí dopravci je do nově pořizovaných vozidel objednávají, většina ale ne,“ dodal.
Zastrčené žvýkačky nebo poškozené kryty
Zatímco v Praze se plošné zavedení neplánuje, ve většině krajských měst se služba postupně stává standardem. V Brně má například USB porty třetina vozového parku. Všechny nově pořízené autobusy i tramvaje jsou jimi vybavené už automaticky. „V nových tramvajích Škoda 45T už máme kombinované USB porty včetně USB-C a s vyšším výkonem, aby bylo možné pohodlně a efektivně nabíjet chytré telefony,“ uvedla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
S vandalismem se krajští dopravci příliš často nesetkávají. Všichni oslovení se shodují, že se sice občas objeví poškozený chránicí kryt nebo ucpaná zásuvka, ale nejedná se o časté případy a nepředstavuje to vysoké finanční náklady. „Občas tam někdo zastrčí třeba žvýkačku, ale rozhodně to není ve velké míře,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ústí nad Labem Jana Dvořáková.
Nabíjení mobilu kvůli jízdence
V Ústí nad Labem jsou nabíjecí porty dostupné ve více než polovině vozů, a to včetně trolejbusů. V Karlových Varech je zásuvkami vybaven celý vozový park, tedy všech 268 autobusů. A podobná situace je i v Jihlavě, Zlíně, Pardubicích nebo Českých Budějovicích. Tamní dopravní podniky zásuvky vyžadují ve všech nově pořizovaných vozidlech.
„Cestující o tom často neví, pokud ale možnost znají, je rozhodně velkou pomocí, zejména při využití elektronického jízdného,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku České Budějovice Barbora Fišer. Právě v souvislosti s rostoucím využíváním mobilních plateb za jízdné vidí většina dopravních podniků smysl v plošném zavedení USB nabíječek i přesto, že cestující v MHD obvykle tráví jen několik minut na krátkých trasách.