Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.

„K dnešnímu dni (čtvrtku 10. dubna) si o podporu z výzvy na modernizaci vozidel MHD požádalo devatenáct dopravních podniků. Nyní evidujeme žádosti o podporu v objemu osm miliard korun,” přiblížila mluvčí SFŽP Stanislava Beyerová.

Už nyní tak žádosti převyšují částku, kterou ministerstvo životního prostředí na nákup ekologické hromadné dopravy z modernizačního fondu vyčlenilo. Na nové autobusy poháněné elektřinou či vodíkem, trolejbusy a tramvaje chce vydat celkem 7,3 miliardy. Dotace může pokrýt až polovinu výdajů za nákup.

„V této fázi pracujeme teprve na kontrole a posuzování podaných žádostí. Financování může začít až po jejich schválení a uzavření smlouvy,“ doplnila Beyerová.

Města chtějí nakoupit elektrické vozy

Své projekty už do výzvy poslaly třeba dopravní podniky v Brně, Plzni nebo Olomouci. Například Olomouc má pouze jeden elektrobus, dalších 22 teď plánuje dokoupit. „Naftové dopravní prostředky musíme vyměňovat za ekologičtější vozy a sami bychom to nezvládli. Proto na ně hledáme dotace, jako je tato. Už jsme si zažádali, v projektu máme jedenáct kloubových a jedenáct standardních autobusů. Čekáme na schválení,“ uvedla mluvčí tamního dopravního podniku Anna Sýkorová.

Také Zlín má pouze jeden elektrobus, na obnovitelné zdroje tam ale jezdí už 58 procent dopravních prostředků MHD. Podle mluvčího Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěcha Cekoty totiž využívají trolejbusy, které jsou poháněné elektřinou. „Dotace se snažíme využít, rozšiřujeme například také trolejová vedení,“ vysvětlil Cekota.

V Brně by chtěli dotaci využít hlavně na nákup nových tramvají. Podle mluvčí tamního dopravního podniku Hany Tomaštíkové mají už zhruba sedmdestá procent vozového parku na obnovitelné zdroje. „Plánujeme také rozšířit i trolejbusovou dopravu. Pořizujeme parciální trolejbusy (které díky baterii mohou částečně jezdit i bez trolejí, pozn. red.), dosud jsme je využívali hlavně při výlukách. Budeme rozšiřovat i tramvajovou dopravu, tím zrušíme některé autobusové linky,“ popsala Tomaštíková.

Podobně vysoký podíl udržitelných vozů má i Plzeň, a to okolo 62 procent, plánují ale pořídit další. „Chtěli bychom nakoupit dalších 29 vozidel za celkové náklady asi půl miliardy korun. Díky dotaci se náročnost pořízení trolejbusů výrazně snižuje. S nákupem naftových autobusů už od roku 2027 vůbec nepočítáme,“ uvedl mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...