O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku
„K dnešnímu dni (čtvrtku 10. dubna) si o podporu z výzvy na modernizaci vozidel MHD požádalo devatenáct dopravních podniků. Nyní evidujeme žádosti o podporu v objemu osm miliard korun,” přiblížila mluvčí SFŽP Stanislava Beyerová.
Už nyní tak žádosti převyšují částku, kterou ministerstvo životního prostředí na nákup ekologické hromadné dopravy z modernizačního fondu vyčlenilo. Na nové autobusy poháněné elektřinou či vodíkem, trolejbusy a tramvaje chce vydat celkem 7,3 miliardy. Dotace může pokrýt až polovinu výdajů za nákup.
„V této fázi pracujeme teprve na kontrole a posuzování podaných žádostí. Financování může začít až po jejich schválení a uzavření smlouvy,“ doplnila Beyerová.
Města chtějí nakoupit elektrické vozy
Své projekty už do výzvy poslaly třeba dopravní podniky v Brně, Plzni nebo Olomouci. Například Olomouc má pouze jeden elektrobus, dalších 22 teď plánuje dokoupit. „Naftové dopravní prostředky musíme vyměňovat za ekologičtější vozy a sami bychom to nezvládli. Proto na ně hledáme dotace, jako je tato. Už jsme si zažádali, v projektu máme jedenáct kloubových a jedenáct standardních autobusů. Čekáme na schválení,“ uvedla mluvčí tamního dopravního podniku Anna Sýkorová.
Také Zlín má pouze jeden elektrobus, na obnovitelné zdroje tam ale jezdí už 58 procent dopravních prostředků MHD. Podle mluvčího Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěcha Cekoty totiž využívají trolejbusy, které jsou poháněné elektřinou. „Dotace se snažíme využít, rozšiřujeme například také trolejová vedení,“ vysvětlil Cekota.
V Brně by chtěli dotaci využít hlavně na nákup nových tramvají. Podle mluvčí tamního dopravního podniku Hany Tomaštíkové mají už zhruba sedmdestá procent vozového parku na obnovitelné zdroje. „Plánujeme také rozšířit i trolejbusovou dopravu. Pořizujeme parciální trolejbusy (které díky baterii mohou částečně jezdit i bez trolejí, pozn. red.), dosud jsme je využívali hlavně při výlukách. Budeme rozšiřovat i tramvajovou dopravu, tím zrušíme některé autobusové linky,“ popsala Tomaštíková.
Podobně vysoký podíl udržitelných vozů má i Plzeň, a to okolo 62 procent, plánují ale pořídit další. „Chtěli bychom nakoupit dalších 29 vozidel za celkové náklady asi půl miliardy korun. Díky dotaci se náročnost pořízení trolejbusů výrazně snižuje. S nákupem naftových autobusů už od roku 2027 vůbec nepočítáme,“ uvedl mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.