Tuzemští výrobci autobusů hlásí, že je o jejich stroje zájem – a to včetně těch elektrických. Aktuálně sice zažívají mírný pokles odbytu, do budoucna ale považují své vyhlídky za slušné. Většina produkce míří do zahraničí, oproti loňsku se ale zvedl i domácí odbyt.
Výrobcům autobusů se v Česku daří
Například firma Iveco Bus vyrobí ve Vysokém Mýtě tisíce autobusů ročně. Většinu dílů vyrobí přímo na místě, kde také nařeže materiál, svaří i nalakuje karoserie. Za prvních jedenáct měsíců vyrobili asi o 650 autobusů méně než loni. Problémy, které dopadají na evropský trh s osobními vozidly, ale tolik nepociťují.
„My jako výrobci autobusů nabízíme mnohem více druhů pohonných jednotek a energetických řešení (než výrobci automobilů). To znamená, že my nejsme tak náchylní na výkyvy v poptávce po jednom či druhém druhu či pohonných jednotek,“ uvedl generální ředitel Iveco Czech Republic David Kříž.
Kromě nafty jejich vozy jezdí také na plyn, vodík nebo čistě na elektřinu. A přestože celková produkce autobusů v listopadu meziročně klesla asi o čtrnáct procent, těch elektrických se letos v Česku vyrobilo o 340 procent víc.
Dopravci nasazují vozidla na elektrický pohon hlavně na městské linky – například v Kladně letos nahradily elektrobusy asi třetinu původního vozového parku. Do roku 2035 město i dopravce plánují, že všechna vozidla MHD, tedy asi padesát vozů, budou elektrická.
„Poptávka roste kontinuálně, a naopak se zrychluje,“ popsal odborník na automobilový sektor Petr Knap. Podle něj se dopravci snaží potlačit množství produkovaných emisí. Autobusy tak vyměňují i další města, z těch větších třeba Ostrava nebo České Budějovice.