TÉMA

Emise

Dopravní emise v Česku od roku 1990 stouply o více než sedmdesát procent

Emise skleníkových plynů klesají ve všech oblastech kromě dopravy, ukazuje Zpráva o životním prostředí ČR za rok 2023. Od roku 1990 dopravní emise narostly o sedmdesát dva procent. Souvisí to nejen s počty vozidel, ale i větší mobilitou lidí. Ta podle zprávy zůstává závislá na benzinu a naftě. Alternativní pohony v Česku příliš populární nejsou.
15. 11. 2024|

Lepší voda i vzduch. Rizikem je změna klimatu, říká zpráva o životním prostředí Česka

Kvalita ovzduší a vody v Česku se loni dále zlepšovala, ubývá ale stále orné půdy a ptáků. Vyplývá to ze Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2023, jejíž výsledky zveřejnilo ministerstvo životního prostředí. Krajina v zemi čelí rizikům spojeným se změnou klimatu, což podle úřadu dokládají častější extrémní projevy počasí, například povodně. Odklon od fosilních zdrojů energie k obnovitelným brzdí kolísání cen a dostupnost energie, třeba doprava je nadále závislá především na fosilních palivech, uvedlo ministerstvo.
15. 11. 2024Aktualizováno15. 11. 2024|

Země se na konferenci COP29 dohodly na nových pravidlech pro trh s uhlíkovými kredity

Účastnické země se na klimatické konferenci COP29 v ázerbájdžánském Baku dohodly na nových pravidlech pro – Organizací spojených národů podporovaný – trh s takzvanými uhlíkovými kredity. Ten má být klíčovým nástrojem pro plnění klimatických závazků. Informovaly o tom agentury AFP a Reuters.
11. 11. 2024Aktualizováno11. 11. 2024|

Tání permafrostu skrývá nejasné důsledky, vědci je zkusili vypočítat

Arktickou tundru pokrývají miliony kilometrů čtverečních zmrzlé půdy. Ta tvoří celou čtvrtinu souše na severní polokouli. Půda a vegetace v této oblasti v minulosti uchovávala velké zásoby uhlíku, metanu a dusíku, které jsou součástí skleníkových plynů. Teď ale taje a část těchto prvků se vrátí do atmosféry. Problém je, že věda neví, jak velká část to bude. V novém výzkumu se to vědci pokusili spočítat.
11. 11. 2024|

Čína podpoří místní vlády částkou srovnatelnou s patnácti rozpočty Česka

Čína podpoří regionální vlády částkou deset bilionů jüanů (32,7 bilionu korun). Umožní jim také vydat v příštích třech letech dluhopisy až za šest bilionů jüanů (19,6 bilionu korun), aby se mohly zbavit skrytých dluhů z minulosti. K dalším čtyřem bilionům jüanů (více než 13 bilionům korun) se dostanou díky doplňkovému financování rozloženému do více let. Peking také přijal nový energetický zákon, který má za cíl podpořit uhlíkovou neutralitu.
8. 11. 2024|

Klimatický eurokomisař trvá na zákazu aut se spalovacími motory od roku 2035

Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství a opětovný kandidát na tuto funkci v Evropské komisi i pro příští pětileté období Wopke Hoekstra dál počítá s tím, že v EU začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, která vypouštějí emise oxidu uhličitého. To se týká především těch se spalovacím motorem. Řekl to při „grilování" europoslancům. Celkem devatenáct adeptů na eurokomisaře podle ČTK prošlo, maďarský kandidát ještě musí odpovědět na další dodatečné písemné otázky.
7. 11. 2024Aktualizováno7. 11. 2024|

Úřady prověřovaly STK a měření emisí, některé zavřely

Mimořádné kontroly technických stanic a těch, kde se měří emise aut, vedly k zastavení provozu ve dvou místech. I tak ale závažnější chyby poslední prověrka odhalila jen zhruba ve čtyřech procentech případů.
3. 11. 2024|

O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.
13. 10. 2024|

Nová silniční inspekce bude moci kontrolovat vozy i prověřovat emise

Od příštího roku vznikne Inspekce silniční dopravy, rozhodla vláda. Bude mít větší pravomoci při kontrolách vozů přímo na silnicích nebo prověřování stanic technické kontroly. Dosud musejí úředníci spolupracovat vždy buď s celníky, nebo policisty. Nově budou moci například zvážit kamiony nebo nechat zkontrolovat emise sami. Pro představu – ze čtyř set zkontrolovaných podezřelých vozů v posledním půl roce nesplnilo limity tři sta.
2. 10. 2024|

Extrémní počasí mohou v příštích letech zažít víc než dvě třetiny lidstva

Podle nové studie mohou téměř tři čtvrtiny světové populace v příštích dvaceti letech očekávat výrazné a rychlé změny počasí, které se projeví nejvíc v extrémních teplotách a také srážkách. Příčinou jsou vyšší emise skleníkových plynů, jež zvyšují nestabilitu v atmosféře.
21. 9. 2024|

Sněmovna zřejmě schválí zřízení dětského ombudsmana

K lepšímu dodržování ochrany práv dětí by měl přispět dětský ombudsman, který má nejpozději od července příštího roku působit v Kanceláři veřejného ochránce práv. Vytvoření nové funkce obsahuje vládní novela, kterou sněmovna poslala do závěrečného kola schvalování. Poslanci také pustili v pátek dál novelu atomového zákona, která má urychlit povolování nových jaderných zdrojů.
13. 9. 2024Aktualizováno13. 9. 2024|

Emise metanu rostou nejrychleji v dějinách lidstva. Výše nebyly 800 tisíc let

Svět nedokázal zabrzdit růst emisí metanu, které mají silný vliv na změny klimatu. Víc než 150 zemí se sice zavázalo snížit v tomto desetiletí tyto emise o třicet procent, ale nový výzkum ukazuje, že celosvětově v posledních pěti letech rostly rychleji než kdykoli předtím.
10. 9. 2024|

Emise řeší celý svět, velcí hráči sází na baterie, ale budoucnost nikdo nezná, říká konstruktér tatrovek

Všichni velcí výrobci nákladních automobilů jdou do baterií, protože to je nejrychlejší řešení – jednodušší než řešit vodík nebo se snažit přizpůsobit změnám emisních pravidel klasických motorů, říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka, který už roky vede vývoj tatrovek. Emise a normy řeší celý svět, nejen Evropa, zdůrazňuje v rozhovoru, v němž se zamýšlí i nad čínským vzestupem na poli automobilismu, rolí Indie nebo autonomním řízením.
6. 9. 2024|

Vznikne nová silniční inspekce s právem stavět auta a pokutovat

Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s policií a Centrem služeb pro silniční dopravu. Od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci provádět technické kontroly vozidel a kontroly postupu stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME). Bude moci zastavit vozidlo, ukládat pokuty na místě nebo zabránit další jízdě, informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Předseda Asociace STK Luděk Šíp sdělil, že asociace plány ministerstva podporuje.
5. 9. 2024Aktualizováno5. 9. 2024|

Volkswagen bude možná v Německu poprvé po 30 letech propouštět

Koncern Volkswagen (VW), největšího výrobce automobilů v Evropě, čekají těžké časy. V úterý začal soud s bývalým šéfem firmy Martinem Winterkornem, a to kvůli podvodům s emisemi. Vedení firmy již na začátku týdne oznámilo, že musí šetřit víc, než plánovalo. Poprvé za skoro devadesát let existence dokonce uvažuje o zavírání některých továren. Škoda Auto uklidnila, že českých závodů se omezení výroby ani odstávky nedotknou.
3. 9. 2024|

Gigalinery v Česku potřebují zvláštní povolení

O víc než tři metry překračují některé kamiony délku povolenou zákonem. Aby mohly takzvané gigalinery na silnici, musejí požádat o zvláštní povolení. Ministerstvo dopravy řeší desítky takových případů a nově tyto výjimky vydává na celý rok. Větší kamiony znamenají také menší počet jízd a podle Sdružení dopravců také míň emisí. V současnosti české gigalinery do zahraničí nesmějí a změnu ministerstvo zatím nechystá.
1. 9. 2024|

Se srpnem končí i kotlíkové dotace, využilo je přes 130 tisíc rodin

Kotlíkové dotace v sobotu končí. Stát tak skoro deset let podporoval domácnosti, aby vyměnily stará topeniště za modernější a pomohly vyčistit ovzduší. Nabídku za tu dobu využilo přes 130 tisíc rodin. Celkem si rozdělí více než 15 miliard korun. Akce podle ministerstva životního prostředí měřitelně zlepšila poměry v obcích.
31. 8. 2024|

Nejhorší scénář? Až sto tropických dnů v roce, míní klimatolog

Letošek se může stát nejteplejším rokem od počátků měření. Klimatolog Tomáš Halenka z katedry fyziky a atmosféry Matematicko-fyzikální fakulty UK sdělil, že v případě naplnění nejhorších možných scénářů může počet tropických dnů dosáhnout až stovky. V Interview ČT24 uvedl, že Evropa a USA mohou být vůdčí silou ve snižování emisí, protože od počátku průmyslové revoluce jich vyemitovaly podstatnou část.
17. 8. 2024|

Moderní letadla ohřívají planetu víc než stará. Soukromé tryskáče obzvlášť, zjistila studie

Moderní letadla vypouštějí méně uhlíku než ta starší. Jejich výrobci do toho investují značné zdroje, ale tyto letouny přesto mohou více přispívat ke změně klimatu prostřednictvím kondenzačních stop. Tvrdí to studie vědců z britské Imperial College v Londýně. Současně tento výzkum poukázal na nadměrný dopad soukromých tryskáčů na klima: produkují totiž více kondenzačních stop, než se dříve předpokládalo.
7. 8. 2024|

Soud zrušil Počeradům výjimku na vypouštění rtuti

Ústecký krajský soud zrušil uhelné elektrárně Počerady výjimku z limitu na vypouštění rtuti. Potvrdila to mluvčí soudu Veronika Suchoňová. Rozhodnutí je pravomocné. Soud vyhověl žalobě ekologických organizací, které uvedly, že nyní elektrárna bude muset zastavit provoz. Elektrárnu na Lounsku vlastní skupina Sev.en Energy. Mluvčí Eva Maříková řekla, že nejprve se musí vedení podrobně seznámit s rozsudkem, než ho bude komentovat.
7. 8. 2024Aktualizováno7. 8. 2024|

Ve středních Čechách má jezdit nejvíc vodíkových autobusů v Česku

Největší flotila vodíkových autobusů v Česku má vyjet ve Středočeském kraji koncem roku 2025. Deset bezemisních vozů začne jezdit v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy. Mezi kraji jde o první podobný projekt. Autobusy využijí takzvaný zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích. Náklady na pořízení vozů přesáhnou 154 milionů korun, většinu by jich měla pokrýt evropská dotace. Technologie pro výrobu a čerpání vodíku poskytne společnost ČEZ ESCO, hodnotu investice neupřesnila.
5. 8. 2024|

AI má čím dál větší hlad. Energetické nároky rostou

Nároky umělé inteligence v energetické rovině jsou ve srovnání se staršími systémy výrazně vyšší. A s tím, jak se tato technologie šíří stále více do různých oborů, se zvyšuje i spotřeba celého tohoto sektoru.
24. 7. 2024|

Start-up vyrobil máslo z oxidu uhličitého

Výroba mléčných produktů má podle miliardáře Billa Gatese příliš vysokou uhlíkovou stopu. Proto podpořil penězi i svým vlivem nový projekt, který chce klasické máslo nahradit umělým.
11. 7. 2024|

Dva tisíce dětí denně připraví o život znečištěné ovzduší

Znečištění ovzduší má stále větší dopady na lidské zdraví a stalo se po vysokém krevním tlaku druhým nejčastějším faktorem, který přispívá k úmrtím. Uvádí to zpráva, kterou zveřejnil americký výzkumný ústav Health Effects Institute (HEI). Mimo jiné z ní vyplývá, že kvůli špatnému vzduchu denně ve světě umírá skoro dva tisíce dětí mladších pěti let.
20. 6. 2024|