Ve Středočeském kraji začaly platit nové autobusové jízdní řády. Přibyly nové linky včetně spojení do dalších krajů, například do Ústeckého. Zlepšilo se propojení mimo jiné na Mělnicku a Kladensku. Začal jezdit expresní spoj mezi Kralupy nad Vltavou a Mělníkem. Posílené jsou i některé linky do Prahy. Veřejnou dopravou bude od poloviny prosince lépe dostupný i západ Brněnska v Jihomoravském kraji. Po zrekonstruované trati totiž začnou jezdit elektrické vlaky až do Rosic a Zastávky.
Dopravci v některých krajích přidali nové spoje, slibují lepší dostupnost
Ve Středočeském kraji zajišťují autobusovou dopravu od prosince noví dopravci. „Na řadě linek navyšujeme kapacitu, prodlužujeme autobusy, jezdí tam třeba kloubové nebo patnáctimetrové autobusy, takže je víc míst k sezení,“ popsal mluvčí ROPID Filip Drápal.
Na řadě linek budou také autobusy jezdit častěji, především ve špičkách. Například do Jesenice, Nupak nebo do města Odolena Voda. V Nové vsi na Mělnicku u dálnice D8 vznikl navíc nový přestupní uzel. Zrychlit se tak mají spoje mezi Středočeským a Ústeckým krajem.
„Nám šlo o to, abychom zlepšili propojení velkých měst v této oblasti. To znamená Kralup a Mělníka, Kladna, Slaného a potom na Litoměřice a Roudnici,“ vysvětlil radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Díky spolupráci s Královéhradeckým a Libereckým krajem se cestující z Prahy dostanou jedním autobusem až do Špindlerova Mlýna. Spoj z Černého Mostu jezdí každé dvě hodiny. „V tuto chvíli nedošlo ke změnám ceny v systému PID, nicméně zcela otevřeně říkám, do budoucna se zvyšování cen nevyhneme,“ poznamenal Borecký.
Vedení kraje zároveň vyzývá cestující, aby si pokud možno kupovali jízdenky dopředu, nejlépe přes aplikaci PID Lítačka. Urychlí to odbavení.
Elektrické vlaky na Brněnsku
V Jihomoravském kraji bude od poloviny prosince lépe dostupný veřejnou dopravou i západ Brněnska. Po zrekonstruované trati začnou elektrické vlaky jezdit až do Rosic a Zastávky. „Nebude se muset přestupovat, nebude se muset chodit brzo nebo něco hlídat, bude to pohodlné. A ty vlaky jsou krásné,“ řekla jedna z cestujících Libuše Říhová. „Zvyšuje se počet vlaků ve špičkách pracovních dnů ze dvou na tři a zároveň se upravují autobusové linky tak, aby vzniklo víc přípojů,“ ředitel společnosti KORDIS JMK Jiří Horský.
V okolí Střelic přibude ještě jedna novinka v autobusech. Po vzoru brněnských linek tam budou moci lidé nastupovat všemi dveřmi. Inspirace MHD je znát i u nových validátorů, které v kraji nahrazují kamenné pokladny. Cestující už nedostane papírovou jízdenku, ale je nově nahraná na platební kartě. Obdobně budou fungovat dopravní karty a seniorům prodá bez přirážky lístek průvodčí.
Po dvaceti letech začnou znovu zajíždět osobní vlaky do Holubic na Vyškovsku. Konkrétně linka S2, která dosud končila v nedalekých Křenovicích.
A příští rok do provozu pravděpodobně vyjedou také první linkové autobusy s technologií na přepínání semaforů. Teď ji začnou testovat.
Podolí bez noční linky
Naopak do Podolí na Brněnsku už podle plánů nepojedou noční autobusy z Brna. Některým místním budou chybět. „Občas třeba divadlo nebo nějaké posezení s přáteli. Vezmu si taxíka, nic jiného mi asi nezbude,“ podotkla obyvatelka Podolí Alice Grolichová. „Noční linky jsou vždy na rozhodnutí příslušných obcí, obce si na tyto spoje přispívají,“ řekl Horský. „Pro mě je to úplně nová informace, nikdo o tom s námi nekomunikoval. Určitě bychom měli zájem a zaplatili,“ podivil se starosta Podolí Štěpán Svoboda (nestr).
Obec se bude pokoušet o setkání se zástupci společnosti KORDIS, aby vyjednala ještě případnou změnu.
Rekonstrukce nádraží
V příštím roce čeká cestující výluka kvůli modernizaci železniční stanice Brno – Královo Pole. Od ledna do května bude Správa železnic rekonstruovat trať mezi Maloměřicemi a právě Královým Polem. Vlaky tak budou jezdit jen po jedné koleji.
Některé dopravní linky naopak posílí v letní turistické sezoně. Například vlaky linky S52 budou o víkendech mezi Kobylím a Hodonínem jezdit ve dvouhodinových intervalech. Další novinkou bude hodinový interval vlaků linky R13 mezi Břeclaví a Brnem, a to od dvou hodin odpoledne do sedmi večer. Poslední důležitá změna se týká vlaků linky S8, ty pojedou o víkendech nově každou hodinu.