Bilance: Automobilový průmysl čelí dokonalé bouři

28 minut
Bilance ČT: Přežije český průmysl?
Zdroj: ČT24

Zaměstnanci Volkswagenu stávkují proti uzavírání továren, německý i český průmysl jsou v útlumu a německá industriální produkce je dokonce pod úrovní roku 2019. Na automobilový průmysl tlačí několik problémů současně. Pořad ekonomické publicistiky Bilance natáčel v několika firmách reprezentujících český autoprůmysl a zjišťoval, jak se připravují na náročné roky.

Evropský automobilový průmysl se nachází v křehké kondici a čelí bezprecedentním tlakům z mnoha stran. Zatímco automobilky se snaží adaptovat na přechod k elektromobilitě, potýkají se zároveň s dočasným poklesem poptávky po elektromobilech, s rostoucí konkurencí z Číny a s přísnými emisními regulacemi.

Zavírání továren a stávky zaměstnanců jsou jen špičkou ledovce. Volkswagen, jeden z největších evropských výrobců automobilů, plánuje uzavřít tři továrny v Německu, kde vysoké mzdy, silné odbory a vysoké ceny energií snižují konkurenceschopnost. Takzvaná Draghiho zpráva o konkurenceschopnosti evropského průmyslu na podzim přinesla informaci, že rentabilitu evropské výroby mimo jiné snižují ceny energií v Evropě, které jsou dvakrát až třikrát vyšší než ve Spojených státech a Číně.

Drahý zemní plyn

Ceny energií v Evropě prodražuje především drahý zemní plyn, který je kontinent nucený dovážet po moři poté, co se EU rozhodla opustit levný plyn z Ruska kvůli ruské válce proti Ukrajině. Plyn se používá jak pro výrobu elektřiny, tak tepla, u elektřiny určuje její nejvyšší cenu dne.

Redakce Bilance nechala spočítat také vliv Green Dealu, konkrétně emisních povolenek, které musí platit výrobny, jež pálí fosilní paliva. K ceně elektřiny dnes přidávají deset až patnáct procent a dalších třináct procent přidávají povinné platby spotřebitelů na podporované zelené zdroje.

Zástupci výrobce automobilových dílů JTEKT České televizi potvrdili, že energie jsou pro ně hlavním problémem, hned po měnící se poptávce. Firma vyrábějící mimo jiné ložiska do převodovek se bude muset adaptovat na elektromobilitu a najít nové výrobky.

Konkurence z Číny

Stále silnější hrozbou pro automobilový průmysl se stává také čínská konkurence. Čínští výrobci automobilů rychle dohánějí své evropské konkurenty v kvalitě a technologii. Díky státní podpoře a komplexnímu plánovacímu procesu, který propojuje jednotlivé části výrobního řetězce, jsou čínské elektromobily cenově dostupnější a v případě elektromobilů i technologicky vyspělejší.

Čína již ovládla světový trh solárních panelů a v automobilovém průmyslu by se mohl opakovat stejný scénář. Evropské automobilky navíc zaspaly prudký nástup elektromobility v Číně a jejich prodeje na tamním trhu se rychle propadají. Letos trh s auty v Číně překonal klíčový milník – již 52 procent nových aut je s nabíjecí baterií. V EU je tento poměr dvacetiprocentní.

Automobilky se zároveň potýkají s tlakem na snižování emisí CO2. Od roku 2019 platí v Evropské unii limity pro průměrné emise CO2 z nových vozů. Automobilky, které tyto limity nesplní, čelí vysokým pokutám. Přestože se jim dosud dařilo se nejvyšším sankcím vyhnout, současná situace je ještě náročnější. Limity produkce CO2 pro celou prodávanou flotilu se od roku 2025 snižují. Poptávka po elektromobilech ale zároveň klesá (o pět procent proti předešlému roku), což ztěžuje dosažení emisních cílů.

Někteří odborníci varují, že přísné emisní regulace brzdí inovace a modernizaci automobilového průmyslu. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj upozorňuje, že zákazníci zatím o elektromobily nemají dostatečný zájem kvůli vysoké ceně, nedostatečné infrastruktuře a dalším faktorům. Pokuty za nesplnění emisních limitů by podle Rafaje měly být zrušeny, aby automobilky mohly investovat do modernizace a transformace.

S tím souhlasí současná česká vláda, která se snaží spolu s Itálií nové limity na skleníkové plyny zrušit nebo oddálit.

Přechod k elektromobilitě je pro evropský automobilový průmysl obrovskou výzvou. Automobilky musí investovat do vývoje a výroby elektromobilů, budovat nabíjecí infrastrukturu a adaptovat své obchodní modely.

Podle několika respondentů pořadu Bilance závisí budoucnost evropského průmyslu na schopnosti inovovat a rychle se adaptovat na měnící se podmínky. Ve vysílání ČT zmiňovali především investice do inovací, úspory nákladů, efektivitu výroby a adaptaci na nástup umělé inteligence.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...