Bilance: Automobilový průmysl čelí dokonalé bouři

28 minut
Bilance ČT: Přežije český průmysl?
Zdroj: ČT24

Zaměstnanci Volkswagenu stávkují proti uzavírání továren, německý i český průmysl jsou v útlumu a německá industriální produkce je dokonce pod úrovní roku 2019. Na automobilový průmysl tlačí několik problémů současně. Pořad ekonomické publicistiky Bilance natáčel v několika firmách reprezentujících český autoprůmysl a zjišťoval, jak se připravují na náročné roky.

Evropský automobilový průmysl se nachází v křehké kondici a čelí bezprecedentním tlakům z mnoha stran. Zatímco automobilky se snaží adaptovat na přechod k elektromobilitě, potýkají se zároveň s dočasným poklesem poptávky po elektromobilech, s rostoucí konkurencí z Číny a s přísnými emisními regulacemi.

Zavírání továren a stávky zaměstnanců jsou jen špičkou ledovce. Volkswagen, jeden z největších evropských výrobců automobilů, plánuje uzavřít tři továrny v Německu, kde vysoké mzdy, silné odbory a vysoké ceny energií snižují konkurenceschopnost. Takzvaná Draghiho zpráva o konkurenceschopnosti evropského průmyslu na podzim přinesla informaci, že rentabilitu evropské výroby mimo jiné snižují ceny energií v Evropě, které jsou dvakrát až třikrát vyšší než ve Spojených státech a Číně.

Drahý zemní plyn

Ceny energií v Evropě prodražuje především drahý zemní plyn, který je kontinent nucený dovážet po moři poté, co se EU rozhodla opustit levný plyn z Ruska kvůli ruské válce proti Ukrajině. Plyn se používá jak pro výrobu elektřiny, tak tepla, u elektřiny určuje její nejvyšší cenu dne.

Redakce Bilance nechala spočítat také vliv Green Dealu, konkrétně emisních povolenek, které musí platit výrobny, jež pálí fosilní paliva. K ceně elektřiny dnes přidávají deset až patnáct procent a dalších třináct procent přidávají povinné platby spotřebitelů na podporované zelené zdroje.

Zástupci výrobce automobilových dílů JTEKT České televizi potvrdili, že energie jsou pro ně hlavním problémem, hned po měnící se poptávce. Firma vyrábějící mimo jiné ložiska do převodovek se bude muset adaptovat na elektromobilitu a najít nové výrobky.

Konkurence z Číny

Stále silnější hrozbou pro automobilový průmysl se stává také čínská konkurence. Čínští výrobci automobilů rychle dohánějí své evropské konkurenty v kvalitě a technologii. Díky státní podpoře a komplexnímu plánovacímu procesu, který propojuje jednotlivé části výrobního řetězce, jsou čínské elektromobily cenově dostupnější a v případě elektromobilů i technologicky vyspělejší.

Čína již ovládla světový trh solárních panelů a v automobilovém průmyslu by se mohl opakovat stejný scénář. Evropské automobilky navíc zaspaly prudký nástup elektromobility v Číně a jejich prodeje na tamním trhu se rychle propadají. Letos trh s auty v Číně překonal klíčový milník – již 52 procent nových aut je s nabíjecí baterií. V EU je tento poměr dvacetiprocentní.

Automobilky se zároveň potýkají s tlakem na snižování emisí CO2. Od roku 2019 platí v Evropské unii limity pro průměrné emise CO2 z nových vozů. Automobilky, které tyto limity nesplní, čelí vysokým pokutám. Přestože se jim dosud dařilo se nejvyšším sankcím vyhnout, současná situace je ještě náročnější. Limity produkce CO2 pro celou prodávanou flotilu se od roku 2025 snižují. Poptávka po elektromobilech ale zároveň klesá (o pět procent proti předešlému roku), což ztěžuje dosažení emisních cílů.

Někteří odborníci varují, že přísné emisní regulace brzdí inovace a modernizaci automobilového průmyslu. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj upozorňuje, že zákazníci zatím o elektromobily nemají dostatečný zájem kvůli vysoké ceně, nedostatečné infrastruktuře a dalším faktorům. Pokuty za nesplnění emisních limitů by podle Rafaje měly být zrušeny, aby automobilky mohly investovat do modernizace a transformace.

S tím souhlasí současná česká vláda, která se snaží spolu s Itálií nové limity na skleníkové plyny zrušit nebo oddálit.

Přechod k elektromobilitě je pro evropský automobilový průmysl obrovskou výzvou. Automobilky musí investovat do vývoje a výroby elektromobilů, budovat nabíjecí infrastrukturu a adaptovat své obchodní modely.

Podle několika respondentů pořadu Bilance závisí budoucnost evropského průmyslu na schopnosti inovovat a rychle se adaptovat na měnící se podmínky. Ve vysílání ČT zmiňovali především investice do inovací, úspory nákladů, efektivitu výroby a adaptaci na nástup umělé inteligence.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 33 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...