Bilance: Automobilový průmysl čelí dokonalé bouři

28 minut
Bilance ČT: Přežije český průmysl?
Zdroj: ČT24

Zaměstnanci Volkswagenu stávkují proti uzavírání továren, německý i český průmysl jsou v útlumu a německá industriální produkce je dokonce pod úrovní roku 2019. Na automobilový průmysl tlačí několik problémů současně. Pořad ekonomické publicistiky Bilance natáčel v několika firmách reprezentujících český autoprůmysl a zjišťoval, jak se připravují na náročné roky.

Evropský automobilový průmysl se nachází v křehké kondici a čelí bezprecedentním tlakům z mnoha stran. Zatímco automobilky se snaží adaptovat na přechod k elektromobilitě, potýkají se zároveň s dočasným poklesem poptávky po elektromobilech, s rostoucí konkurencí z Číny a s přísnými emisními regulacemi.

Zavírání továren a stávky zaměstnanců jsou jen špičkou ledovce. Volkswagen, jeden z největších evropských výrobců automobilů, plánuje uzavřít tři továrny v Německu, kde vysoké mzdy, silné odbory a vysoké ceny energií snižují konkurenceschopnost. Takzvaná Draghiho zpráva o konkurenceschopnosti evropského průmyslu na podzim přinesla informaci, že rentabilitu evropské výroby mimo jiné snižují ceny energií v Evropě, které jsou dvakrát až třikrát vyšší než ve Spojených státech a Číně.

Drahý zemní plyn

Ceny energií v Evropě prodražuje především drahý zemní plyn, který je kontinent nucený dovážet po moři poté, co se EU rozhodla opustit levný plyn z Ruska kvůli ruské válce proti Ukrajině. Plyn se používá jak pro výrobu elektřiny, tak tepla, u elektřiny určuje její nejvyšší cenu dne.

Redakce Bilance nechala spočítat také vliv Green Dealu, konkrétně emisních povolenek, které musí platit výrobny, jež pálí fosilní paliva. K ceně elektřiny dnes přidávají deset až patnáct procent a dalších třináct procent přidávají povinné platby spotřebitelů na podporované zelené zdroje.

Zástupci výrobce automobilových dílů JTEKT České televizi potvrdili, že energie jsou pro ně hlavním problémem, hned po měnící se poptávce. Firma vyrábějící mimo jiné ložiska do převodovek se bude muset adaptovat na elektromobilitu a najít nové výrobky.

Konkurence z Číny

Stále silnější hrozbou pro automobilový průmysl se stává také čínská konkurence. Čínští výrobci automobilů rychle dohánějí své evropské konkurenty v kvalitě a technologii. Díky státní podpoře a komplexnímu plánovacímu procesu, který propojuje jednotlivé části výrobního řetězce, jsou čínské elektromobily cenově dostupnější a v případě elektromobilů i technologicky vyspělejší.

Čína již ovládla světový trh solárních panelů a v automobilovém průmyslu by se mohl opakovat stejný scénář. Evropské automobilky navíc zaspaly prudký nástup elektromobility v Číně a jejich prodeje na tamním trhu se rychle propadají. Letos trh s auty v Číně překonal klíčový milník – již 52 procent nových aut je s nabíjecí baterií. V EU je tento poměr dvacetiprocentní.

Automobilky se zároveň potýkají s tlakem na snižování emisí CO2. Od roku 2019 platí v Evropské unii limity pro průměrné emise CO2 z nových vozů. Automobilky, které tyto limity nesplní, čelí vysokým pokutám. Přestože se jim dosud dařilo se nejvyšším sankcím vyhnout, současná situace je ještě náročnější. Limity produkce CO2 pro celou prodávanou flotilu se od roku 2025 snižují. Poptávka po elektromobilech ale zároveň klesá (o pět procent proti předešlému roku), což ztěžuje dosažení emisních cílů.

Někteří odborníci varují, že přísné emisní regulace brzdí inovace a modernizaci automobilového průmyslu. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj upozorňuje, že zákazníci zatím o elektromobily nemají dostatečný zájem kvůli vysoké ceně, nedostatečné infrastruktuře a dalším faktorům. Pokuty za nesplnění emisních limitů by podle Rafaje měly být zrušeny, aby automobilky mohly investovat do modernizace a transformace.

S tím souhlasí současná česká vláda, která se snaží spolu s Itálií nové limity na skleníkové plyny zrušit nebo oddálit.

Přechod k elektromobilitě je pro evropský automobilový průmysl obrovskou výzvou. Automobilky musí investovat do vývoje a výroby elektromobilů, budovat nabíjecí infrastrukturu a adaptovat své obchodní modely.

Podle několika respondentů pořadu Bilance závisí budoucnost evropského průmyslu na schopnosti inovovat a rychle se adaptovat na měnící se podmínky. Ve vysílání ČT zmiňovali především investice do inovací, úspory nákladů, efektivitu výroby a adaptaci na nástup umělé inteligence.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Posilování armády je nutností, řekla Černochová na veletrhu IDET

Přeletem armádních vrtulníků a bojových letounů začala na brněnském výstavišti trojice bezpečnostních veletrhů v čele s obranným veletrhem IDET. Jsou největší v historii, představuje se 650 firem z 34 zemí. IDET skončí v pátek, souběžné veletrhy požární techniky a služeb PYROS a bezpečnostní techniky a služeb ISET v sobotu. Veletrhu IDET se účastní i prezident Petr Pavel, ministryně obrany Jana Černochová (ODS) a náčelník generálního štábu Karel Řehka.
10:12Aktualizovánopřed 17 mminutami

Čína je dle české vlády odpovědná za kyberkampaň proti resortu zahraničí

Česká vláda označila Čínu za zodpovědnou za škodlivou kybernetickou kampaň proti jedné z komunikačních sítí ministerstva zahraničí. Úřad to ve středu oznámil na webu. Šéf diplomacie Jan Lipavský (nestr.) na síti X dodal, že nechal kvůli kyberútokům předvolat čínského velvyslance v Praze. Na ministerstvu zahraničí šéf resortu zavedl nový a podle něj bezpečnější komunikační systém.
10:43Aktualizovánopřed 29 mminutami

Žalobce žádá o zpřísnění trestů pro Peltu a Kratochvílovou

Státní zástupce Ondřej Trčka v odvolání navrhl, aby soud zpřísnil bývalému šéfovi českého fotbalu Miroslavu Peltovi a někdejší náměstkyni ministryně školství Simoně Kratochvílové tresty, které dostali za zmanipulování sportovních dotací resortu školství. Peltovi uložil prvoinstanční trestní senát vězení na 5,5 roku, Kratochvílovou potrestal šesti lety. Podle žalobce jsou tresty na samé spodní hranici a žádá, aby je odvolací senát zvýšil na šest a šest a půl roku.
před 1 hhodinou

ŽivěSněmovna se blíží k finálnímu schvalování školské novely

Sněmovna zahájila finále schvalování školské novely, která mimo jiné převádí financování nepedagogických pracovníků ze státu na kraje a obce. Poslanci zařadili pevné hlasování na poledne. Koalice nutnost pevného termínu hlasování zdůvodňuje obstrukčními projevy zástupců opozičních hnutí ANO a SPD. Do debaty se hlásilo ještě šestnáct opozičních poslanců, kteří se převodu snaží přes dva měsíce svými projevy zabránit.
09:02Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Pacienti si stěžovali na chování chirurga, v nemocnici v Ústí nad Orlicí končí

Lékař Ondřej Veselý po opakovaných stížnostech pacientů na hrubé chování opouští nemocnici v Ústí nad Orlicí. Podle vedení zdravotnického zařízení odchází dohodou. Na přístup Veselého upozornil i hudebník Tomáš Polák ze skupiny O5 a Radeček. Lékař přitom podle nemocnice patří mezi schopné chirurgy a nahradit ho nebude lehké.
před 6 hhodinami

Klíčové je přežít první dny. Projekt radí, jak překonat krizové situace

Přírodní katastrofa, válečný konflikt nebo výpadek elektřiny. Nový projekt s názvem Corty má lidi naučit, jak přežít prvních dvaasedmdesát hodin. Spolupracovali na něm odborníci z řad psychologů, vyjednavačů, záchranářů a členů zásahových jednotek. Podle nich je totiž připravenost na mimořádné události nedostatečná. Ministerstvo vnitra zase chystá adaptaci finského modelu „72 hodin“, jehož součástí budou informační brožura a kampaň. Připraveny by dle resortu měly být do konce léta.
před 13 hhodinami

Poslanci podpořili rozšíření pravomocí České národní banky

Česká národní banka zřejmě získá víc pravomocí při dohledu nad bankovním trhem. Počítá s tím vládní předloha, kterou v úterý schválila Poslanecká sněmovna. Předtím poslanci zrychleně schválili také povinné shromažďování zveřejněných informací v rámci Jednotného evropského přístupového místa (ESAP). Program schůze zákonodárci schvalovali skoro pět hodin. Jednání přerušili po 20:00.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Náměstí v Táboře se načas stane pěší zónou, v Budějovicích na zklidnění dál čekají

Část Žižkova náměstí v Táboře se mezi červnem a polovinou září promění v pěší zónu. Radnice tak chce v létě zklidnit dopravu v centru města, jak si to vyzkoušela už loni. Naopak část obyvatel Českých Budějovic čeká na omezení tranzitu přes hlavní náměstí skoro dva roky.
před 15 hhodinami
Načítání...