Desítky tisíc zaměstnanců automobilky Volkswagen (VW) v Německu se v pondělí zapojilo do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v devíti z deseti závodů koncernu v zemi, včetně ústředí ve Wolfsburgu či tří továren v Sasku. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. České Škody Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka přímo netýká.
Německé továrny Volkswagenu zasáhla výstražná stávka
V 9:30 začala stávka v továrně v saském Cvikově (Zwickau), v 10:00 se přidali zaměstnanci továren ve Wolfsburgu, Hannoveru, Emdenu, Braunschweigu, Salzgitteru a Saské Kamenici (Chemnitz). Ve 12:00 začal protest ve známé skleněné továrně v Drážďanech a ve 12:30 v Kasselu-Baunatalu. Nepřipojil se jen závod v Osnabrücku.
Ve všech stávkujících továrnách se práce zastavila dočasně, podle plánů odborářů se zhruba po dvou hodinách výroba měla opět rozběhnout, a to do dalšího přerušení v navazující směně. Stávka skončí až po dvouhodinovém přerušení práce na noční směně v noci na úterý. Podle odborového svazu IG Metall se dosud zapojilo přes 66 tisíc lidí, z toho 35 tisíc v ústředí ve Wolfsburgu.
Stávky doprovázely i protestní shromáždění a pochody, do kterých se podle agentury DPA na jednotlivých místech zapojily tisíce lidí. Na demonstraci ve Wolfsburgu předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová ostře kritizovala vedení firmy. „Jsme připraveni na obě varianty: sblížení i eskalaci,“ zdůraznila.
„Když to bude potřeba, bude to jeden z nejtvrdších konfliktů, jaké Volkswagen kdy viděl,“ uvedl oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Později zdůraznil, že pondělní akce byly jen varováním. Zástupce odborářů z východního Německa Dirk Schulze řekl, že vedení společnosti nebylo ochotné ke kompromisu. „Proto musíme na management vyvinout tlak varovnými stávkami,“ dodal.
Podle odborářů nebude kvůli výstražné stávce smontován zhruba jeden tisíc vozů. Vedení podniku uvedlo, že přijalo opatření, která by měla dopady stávky minimalizovat.
Kdo může za krizi?
Na protestu v Hannoveru odborář Sascha Dudzik obvinil vedení koncernu, že chce nechat zaplatit zaměstnance za své vlastní chyby. „My jsme ta rozhodnutí neučinili – učinili je milionáři v čele VW,“ řekl podle agentury Reuters. „Říkají, že jsme dražší než dělníci v Bratislavě nebo v Číně. Zajímalo by mě, jaké je srovnání u platů managementu,“ podotkl další z odborářů z hannoverské továrny Stavros Christidis. „Ve fotbale končí trenéři, když nevyhrávají. Ve VW je to naopak. Potrestáni jsou hráči,“ postěžovala si agentuře Reuters Lucia Helmová, která také pracuje v závodu v Hannoveru.
Podle šéfredaktora webu Autobalet.cz Vladimíra Rybeckého udělalo vedení koncernu chyb více. „Týká se to i zaostávání, co se týče softwaru, i v některých dalších oblastech,“ poukázal. Volkswagen ale podle něho není jedinou automobilkou, kterou trápí podobné problémy. Koncern se podle něj dostal do potíží i kvůli tomu, že poslouchal rady politiků. „Poslouchal to, co politici vytvořili a uvěřil tomu, že skutečně budou ideální podmínky pro rozvoj elektromobility,“ míní.
Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších deseti tisíc zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoliv jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent. Na stole je také uzavření závodů a propouštění. Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince.
Odboráři už dříve avizovali, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Vedení koncernu to odmítlo. Tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe.
Tři pokusy bez úspěchu
„Práce musí zůstat“. S tímto heslem zaměstnanci demonstrovali už v listopadu před sídlem automobilky. I na třetí pokus však jednání odborů s vedením koncernu skončilo neúspěchem. Naposledy návrh odborů zamítlo v pátek. V sobotu pak vypršela dohoda o zákazu stávek. Odboráři je proto naplánovali hned na pondělí.
„Jak dlouhá a jak intenzivní tato konfrontace bude, záleží na Volkswagenu u vyjednávacího stolu,“ řekl Gröger. Mluvčí koncernu k tomu dodal, že Volkswagen respektuje právo zaměstnanců na účast ve výstražné stávce.
Stávka může trvat dlouho
Oborový svaz kovodělníků se nechal slyšet, že je připravený na sociální konflikt, jaký spolková republika nezažila desítky let, uvedl zpravodaj ČT v Německu Pavel Polák. Ve sporu jde totiž kromě možného rušení pracovních míst i o mzdy. Přibližně 120 tisícům zaměstnanců vedení nejen odmítá zvýšení, ale naopak plánuje snížení mezd o deset procent.
„Automobilka se nachází ve finanční krizi. Prodeje jejích vozů dlouhodobě klesají, a vedení proto musí šetřit. Také zvažuje, že by některé své továrny zavřelo úplně,“ dodal Polák.
„Teď je v sázce opravdu všechno. Uzavření závodu. Propuštění tisíců lidí. To vás donutí se opravdu zamyslet. A pokud máte rodinu, svůj život tady, žijete tady v sousedství, člověk si ani nedokáže představit, co se s námi, pracovníky Volkswagenu, děje,“ popsal zaměstnanec Volkswagenu Stefan Erhardt.
Kvůli špatné situaci začala firma snižovat náklady už v září. Cílem je ušetřit několik miliard eur. K dalšímu jednání usednou obě strany 9. prosince. Jak dlouhá bude samotná stávka, není zatím jasné. Naposledy takto zaměstnanci všech šesti největších závodů stávkovali v roce 2018, podle odborů jich tehdy bylo více než padesát tisíc.
Podle Poláka je vysoce pravděpodobné, že stávky a protesty zaměstnanců budou pokračovat i v dalších dnech. „Myslím si, že ta jednání devátého prosince neskončí dohodou nebo že se nenarýsuje cesta, která by k dohodě vedla. Naopak je pravděpodobné, že spor mezi odbory a Volkswagenem bude v následujících týdnech ještě eskalovat,“ míní.
Škoda bude propouštět agenturní pracovníky
České automobilky Škoda, která je částí koncernu Volkswagen, se stávka v Německu přímo netýká. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.
Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka bude udržení míst prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednávání, při kterém chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.
Na rozdíl od slabého výkonu značky Volkswagen se Škodě daří. Na konci října česká automobilka uvedla, že zvýšila celosvětově za tři čtvrtletí meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Prodejcům skupina dodala 808 600 aut, což představuje růst o čtyři procenta. Hlavním odbytištěm byla Evropa s růstem o 8,2 procenta na 552 400 vozů, což znamená upevnění pozice čtvrté nejprodávanější značky a návrat na předcovidovou úroveň. Na svůj největší trh v Německu automobilka dodala 140 tisíc aut, což je růst o 21,4 procenta.
Podle Rybeckého se Škodě daří, protože vyrábí mnohem efektivněji, s daleko menšími náklady než jiné továrny koncernu, především v Německu. Vývoj ve Volkswagenu podle něj ale není dobrý ani pro Škodu.
Sdružení automobilového průmyslu: Evropu brzdí byrokracie
Evropský automobilový průmysl se potýká s řadou problémů kvůli slabému prodeji aut v regionu a konkurenci asijských výrobců, kteří nabízejí levnější elektromobily.
„Ten problém je jednoznačně zdvižený prst pro celou Evropu. Pokud nezačneme, zejména v oblasti regulace, dělat trochu něco jiného, tak se toto bude týkat nejenom automobilového průmyslu, ale veškerých odvětví,“ varoval ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Evropu podle něj brzdí přebujelá byrokracie. „Je potřeba přijmout nějaká opatření, abychom ten trh dále neomezovali,“ dodal.
Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Radka Špicara drtí evropský průmysl vysoké ceny energií. Problémy automobilového průmyslu podle něho vycházejí rovněž z toho, že si Evropa stanovila velmi ambiciózní cíl v oblasti čisté mobility, ale téměř nic pro něj zpočátku nezačala dělat. „Čína, na rozdíl od Evropy, začala po celém světě kupovat doly, které produkují vzácné nerosty, které potřebujete pro výboru autobaterií,“ doplnil.
Problémy Volkswagenu mohou podle Špicara pocítit i české firmy. „Já si myslím, že to může zavdávat obavy pro subdodavatelský průmysl, protože tady máme mnoho firem, které jsou skutečně speciálně na dodávkách do koncernu Volkswagen poměrně výrazně závislé, a pro ně to může být do budoucna velký problém,“ popsal.