Zaměstnanci automobilky Volkswagen (VW) v Německu vstoupili do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v 9:30 v továrně v saském Cvikově (Zwickau), postupně se má přidat dalších osm z celkových deseti závodů koncernu v Německu, včetně ústředí ve Wolfsburgu. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu.
Německé továrny Volkswagenu zasáhla výstražná stávka
Vedle Cvikova, Drážďan a Wolfsburgu stávky zasáhnou také výrobní místa v Hannoveru, Emdenu, Kasselu-Baunatalu, Braunschweigu, Salzgitteru a Saské Kamenici (Chemnitz). Nepřipojí se jen závod v Osnabrücku.
Ve všech postižených továrnách se práce zastaví dočasně, popsal oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Mluvčí odborů uvedl, že po varovné stávce se opět výroba rozběhne, a to až do dalšího protestu v nové směně. Stávka by měla trvat v každé směně zhruba dvě hodiny. Vedle stávek naplánovali odboráři také protestní shromáždění a pochody.
„Když to bude potřeba, bude to jeden z nejtvrdších konfliktů, jaké Volkswagen kdy viděl,“ uvedl oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Podle odborářů nebude kvůli výstražné stávce smontováno zhruba tisíc vozů. Vedení podniku uvedlo, že přijalo opatření, která by měla dopady stávky minimalizovat.
Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších deseti tisíc zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoliv jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent. Na stole je také uzavření závodů a propouštění. Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince.
Tři pokusy bez úspěchu
„Práce musí zůstat“. S tímto heslem zaměstnanci demonstrovali už v listopadu před sídlem automobilky. I na třetí pokus však jednání odborů s vedením koncernu skončilo neúspěchem. Naposledy návrh odborů zamítlo v pátek. V sobotu pak vypršela dohoda o zákazu stávek. Odboráři je proto naplánovali hned na pondělí.
„Jak dlouhá a jak intenzivní tato konfrontace bude, záleží na Volkswagenu u vyjednávacího stolu,“ řekl Gröger. Mluvčí koncernu k tomu dodal, že Volkswagen respektuje právo zaměstnanců na účast ve výstražné stávce.
Stávka může trvat dlouho
Oborový svaz kovodělníků se nechal slyšet, že je připravený na sociální konflikt, jaký spolková republika nezažila desítky let, uvedl zpravodaj ČT v Německu Pavel Polák. Ve sporu jde totiž kromě možného rušení pracovních míst i o mzdy. Přibližně 120 tisícům zaměstnanců vedení nejen odmítá zvýšení, ale naopak plánuje jejich snížení o deset procent.
„Automobilka se nachází ve finanční krizi. Prodeje jejích vozů dlouhodobě klesají, a vedení proto musí šetřit. Také zvažuje, že by některé své továrny zavřelo úplně,“ dodal Polák.
„Teď je v sázce opravdu všechno. Uzavření závodu. Propuštění tisíců lidí. To vás donutí se opravdu zamyslet. A pokud máte rodinu, svůj život tady, žijete tady v sousedství, člověk si ani nedokáže představit, co se s námi, pracovníky Volkswagenu, děje,“ popsal zaměstnanec Volkswagenu Stefan Erhardt.
Kvůli špatné situaci začala firma snižovat náklady už v září. Cílem je ušetřit několik miliard eur. K dalšímu jednání usednou obě strany 9. prosince. Jak dlouhá bude samotná stávka, není zatím jasné. Naposledy takto zaměstnanci všech šesti největších závodů stávkovali v roce 2018, podle odborů jich tehdy bylo více než padesát tisíc.
České Škody Auto se protest netýká
České automobilky Škoda, která je částí koncernu Volkswagen, se stávka v Německu přímo netýká. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.
Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka bude udržení míst prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednávání, při kterém chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.
Evropský automobilový průmysl se potýká s řadou problémů kvůli slabému prodeji aut v regionu a konkurenci asijských výrobců, kteří nabízejí levnější elektromobily. Naposledy se konaly stávky ve velkých závodech VW v Německu v roce 2018. Tehdy se jich podle IG Metall zúčastnilo více než padesát tisíc zaměstnanců ze šesti závodů na západě země.