Potíže automobilového průmyslu v Německu dál rostou

4 minuty
Horizont ČT24: Potíže německého automobilového průmyslu
Zdroj: ČT24

Velkým tématem předčasných voleb v Německu bude situace tamního automobilového průmyslu, který má stále větší potíže. Koncern Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, a to i přes hrozící stávky odborářů. Problémy automobilek už zasahují i dodavatele komponentů, jako je například firma Bosch. Ta chystá propouštění a snižování platů. To vše vede k tomu, že i makroekonomické scénáře dalšího vývoje Německa se stále zhoršují.

Výstražné stávky ve Volkswagenu začnou zřejmě hned od začátku prosince. Po neúspěšném vyjednávání o mzdách a trvající snaze vedení firmy uzavřít některé závody a hromadně propouštět tak chtějí odbory zvýšit tlak na firmu.

„Bude to natolik rozsáhlé, aby společnost pochopila, že IG Metall a pracovníci Volkswagenu to myslí vážně,“ řekl zástupce odborů IG Metall Thorsten Gröger.

Management dál opakuje, že bez propouštění a uzavření nejméně tří závodů se restrukturalizace neobejde. Náklady se musí podle něj snížit v přepočtu o zhruba 101 miliard korun. Zástupci zaměstnanců navrhli úspory méně než poloviční.

Automobilová recese se Volkswagenu dlouho vyhýbala, nyní ale udeřila naplno. Evropské značky trápí vysoké investice do technologií, malá poptávka po elektrických vozech a taky konkurence ze strany čínských rivalů, kterým se začíná dařit na zahraničních trzích. Volkswagen má kromě toho ze všech německých výrobců aut vůbec největší náklady na mzdy. 

„Problém je, že vedení o těchto problémech vědělo už dvacet měsíců, ale nepřišlo s žádnými inovativními řešeními kromě toho, že je třeba snížit výdaje a že za problémy mohou zaměstnanci,“ stěžuje si zaměstnanec firmy Florian Hirsch.

Problémy výrobce baterií firmy Northvolt

Volkswagen navíc výrazně snížil účetní hodnotu svého 21procentního podílu ve švédském výrobci baterií pro elektromobily Northvolt, který minulý týden požádal ve Spojených státech o bankrotovou ochranu před věřiteli. Informovala o tom v pondělí agentura Reuters, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací.

Volkswagen je největším akcionářem společnosti Northvolt. Zdroje uvedly, že koncern provedl rozsáhlé odpisy hodnoty podílu v průběhu tohoto roku. Neupřesnily nicméně, jakou hodnotu nyní podíl v účetních knihách Volkswagenu má.

Na konci loňského roku činila účetní hodnota podílu 693 milionů eur (zhruba 17,5 miliardy korun). Byla tak o téměř čtvrtinu nižší než v závěru předchozího roku. Letos pak zaznamenala další pokles, jehož rozsah označily zdroje za dramatický. Finanční problémy společnosti Northvolt jsou ranou pro naděje Evropy, že firma pomůže snížit závislost západních automobilek na dodavatelích baterií z Číny.

Propouštět se chystají rovněž Ford či Bosch

Také automobilka Audi, která je součástí skupiny Volkswagen, plánuje zrušit tisíce míst mimo výrobu. O práci by mohlo například přijít kolem dvou tisíc lidí ve vývoji. Další tři tisíce míst v Německu pak chce zrušit americký Ford. Důvody jsou všude stejné – vysoké ztráty způsobené přechodem na elektromobily.  

„Je to už počtvrté nebo popáté, co tu čelíme restrukturalizaci. A naprostá většina těchto nových plánů společnosti se zaměřuje na rušení pracovních míst v Německu,“ řekl k tomu zástupce zaměstnanců Fordu v Německu Benjamin Gruschka.

Z automobilek se škrty přesouvají dál: na dodavatele, jako je třeba německý Bosch. Jeden z největších zaměstnavatelů v zemi ruší tisíce míst, zkracuje pracovní týden a mzdy pro některé své zaměstnance. Celkem se to týká asi deseti tisíc lidí.

A problémy německého průmyslu se navíc mohou v příštím roce dál zhoršovat: v případě, že by nová americká administrativa Donalda Trumpa zavedla slibovaná vysoká cla.

Další negativní zprávy

Z německého hospodářského prostředí však přicházejí i další negativní zprávy. Ocelářská divize německé průmyslové skupiny Thyssenkrupp hodlá v příštích šesti letech snížit počet zaměstnanců zhruba na 16 tisíc ze současných asi 27 tisíc. Firma v pondělní tiskové zprávě oznámila, že do roku 2030 plánuje zrušit pět tisíc pracovních míst. O dalších šest tisíc se má počet zaměstnanců snížit v důsledku prodeje částí podniku a přesunu aktivit na externí poskytovatele služeb.

Německý ocelářský průmysl se potýká mimo jiné s vysokými cenami energií, s levnou konkurencí z Asie a s rozsáhlými náklady na snižování emisí. 

Špatná nálada a málo zakázek

Podnikatelská nálada se navíc v listopadu opět zhoršila. Hodnota indexu, který ji sleduje, se snížila na 85,7 bodu z říjnových 86,5 bodu. Uvedl to v pondělí německý hospodářský institut Ifo, který index sestavuje. V říjnu se index zvýšil po předchozích čtyřech poklesech za sebou. V listopadu se ale k poklesu vrátil. Podle institutu Ifo je to důsledkem horšího hodnocení aktuální situace, u očekávání budoucího vývoje se index nálady snížil mírněji.

Podle zprávy institutu z první poloviny listopadu mají německé podniky nejméně zakázek od finanční krize před patnácti lety. V říjnu si na nedostatek objednávek stěžovalo 41,5 procenta oslovených podniků, což je nejvíce od roku 2009. V průmyslu informoval o chybějících zakázkách téměř každý druhý podnik. To dál brzdí hospodářský rozvoj v zemi, uvedl šéf průzkumu Ifo Klaus Wohlrabe.

Slábne i výkon německé ekonomiky

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se ve třetím čtvrtletí ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 0,1 procenta. Minulý týden to v konečné zprávě oznámil Spolkový statistický úřad (Destatis). Předběžná zpráva ukazovala růst o 0,2 procenta. Země tak těsně – a podle expertů nečekaně – unikla technické recesi, která je definována poklesem HDP v alespoň dvou následujících čtvrtletích. Ve druhém čtvrtletí produkt země o 0,3 procenta klesl.

Německo představuje pro Českou republiku největšího obchodního partnera. Loni německá ekonomika zaznamenala pokles o 0,3 procenta a její výkon byl nejslabší ze všech zemí platících eurem. Podle zářijového odhadu německé vlády HDP letos klesne o 0,2 procenta. Podle odhadu německých ekonomických institutů se letos HDP sníží o 0,1 procenta.

Na příští dva roky instituty předpovídají Německu slabé oživení: v příštím roce ekonomika podle nich vzroste o 0,8 procenta. Poradní grémium vlády přitom v listopadu odhadlo růst na 0,4 procenta. Takzvaná rada moudrých tím výrazně snížila svůj předchozí květnový odhad, který činil 0,9 procenta. Vláda sama v říjnovém výhledu počítala na příští rok s růstem o 1,1 procenta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 6 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
včera v 14:42

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...