Potíže automobilového průmyslu v Německu dál rostou

4 minuty
Horizont ČT24: Potíže německého automobilového průmyslu
Zdroj: ČT24

Velkým tématem předčasných voleb v Německu bude situace tamního automobilového průmyslu, který má stále větší potíže. Koncern Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, a to i přes hrozící stávky odborářů. Problémy automobilek už zasahují i dodavatele komponentů, jako je například firma Bosch. Ta chystá propouštění a snižování platů. To vše vede k tomu, že i makroekonomické scénáře dalšího vývoje Německa se stále zhoršují.

Výstražné stávky ve Volkswagenu začnou zřejmě hned od začátku prosince. Po neúspěšném vyjednávání o mzdách a trvající snaze vedení firmy uzavřít některé závody a hromadně propouštět tak chtějí odbory zvýšit tlak na firmu.

„Bude to natolik rozsáhlé, aby společnost pochopila, že IG Metall a pracovníci Volkswagenu to myslí vážně,“ řekl zástupce odborů IG Metall Thorsten Gröger.

Management dál opakuje, že bez propouštění a uzavření nejméně tří závodů se restrukturalizace neobejde. Náklady se musí podle něj snížit v přepočtu o zhruba 101 miliard korun. Zástupci zaměstnanců navrhli úspory méně než poloviční.

Automobilová recese se Volkswagenu dlouho vyhýbala, nyní ale udeřila naplno. Evropské značky trápí vysoké investice do technologií, malá poptávka po elektrických vozech a taky konkurence ze strany čínských rivalů, kterým se začíná dařit na zahraničních trzích. Volkswagen má kromě toho ze všech německých výrobců aut vůbec největší náklady na mzdy. 

„Problém je, že vedení o těchto problémech vědělo už dvacet měsíců, ale nepřišlo s žádnými inovativními řešeními kromě toho, že je třeba snížit výdaje a že za problémy mohou zaměstnanci,“ stěžuje si zaměstnanec firmy Florian Hirsch.

Problémy výrobce baterií firmy Northvolt

Volkswagen navíc výrazně snížil účetní hodnotu svého 21procentního podílu ve švédském výrobci baterií pro elektromobily Northvolt, který minulý týden požádal ve Spojených státech o bankrotovou ochranu před věřiteli. Informovala o tom v pondělí agentura Reuters, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací.

Volkswagen je největším akcionářem společnosti Northvolt. Zdroje uvedly, že koncern provedl rozsáhlé odpisy hodnoty podílu v průběhu tohoto roku. Neupřesnily nicméně, jakou hodnotu nyní podíl v účetních knihách Volkswagenu má.

Na konci loňského roku činila účetní hodnota podílu 693 milionů eur (zhruba 17,5 miliardy korun). Byla tak o téměř čtvrtinu nižší než v závěru předchozího roku. Letos pak zaznamenala další pokles, jehož rozsah označily zdroje za dramatický. Finanční problémy společnosti Northvolt jsou ranou pro naděje Evropy, že firma pomůže snížit závislost západních automobilek na dodavatelích baterií z Číny.

Propouštět se chystají rovněž Ford či Bosch

Také automobilka Audi, která je součástí skupiny Volkswagen, plánuje zrušit tisíce míst mimo výrobu. O práci by mohlo například přijít kolem dvou tisíc lidí ve vývoji. Další tři tisíce míst v Německu pak chce zrušit americký Ford. Důvody jsou všude stejné – vysoké ztráty způsobené přechodem na elektromobily.  

„Je to už počtvrté nebo popáté, co tu čelíme restrukturalizaci. A naprostá většina těchto nových plánů společnosti se zaměřuje na rušení pracovních míst v Německu,“ řekl k tomu zástupce zaměstnanců Fordu v Německu Benjamin Gruschka.

Z automobilek se škrty přesouvají dál: na dodavatele, jako je třeba německý Bosch. Jeden z největších zaměstnavatelů v zemi ruší tisíce míst, zkracuje pracovní týden a mzdy pro některé své zaměstnance. Celkem se to týká asi deseti tisíc lidí.

A problémy německého průmyslu se navíc mohou v příštím roce dál zhoršovat: v případě, že by nová americká administrativa Donalda Trumpa zavedla slibovaná vysoká cla.

Další negativní zprávy

Z německého hospodářského prostředí však přicházejí i další negativní zprávy. Ocelářská divize německé průmyslové skupiny Thyssenkrupp hodlá v příštích šesti letech snížit počet zaměstnanců zhruba na 16 tisíc ze současných asi 27 tisíc. Firma v pondělní tiskové zprávě oznámila, že do roku 2030 plánuje zrušit pět tisíc pracovních míst. O dalších šest tisíc se má počet zaměstnanců snížit v důsledku prodeje částí podniku a přesunu aktivit na externí poskytovatele služeb.

Německý ocelářský průmysl se potýká mimo jiné s vysokými cenami energií, s levnou konkurencí z Asie a s rozsáhlými náklady na snižování emisí. 

Špatná nálada a málo zakázek

Podnikatelská nálada se navíc v listopadu opět zhoršila. Hodnota indexu, který ji sleduje, se snížila na 85,7 bodu z říjnových 86,5 bodu. Uvedl to v pondělí německý hospodářský institut Ifo, který index sestavuje. V říjnu se index zvýšil po předchozích čtyřech poklesech za sebou. V listopadu se ale k poklesu vrátil. Podle institutu Ifo je to důsledkem horšího hodnocení aktuální situace, u očekávání budoucího vývoje se index nálady snížil mírněji.

Podle zprávy institutu z první poloviny listopadu mají německé podniky nejméně zakázek od finanční krize před patnácti lety. V říjnu si na nedostatek objednávek stěžovalo 41,5 procenta oslovených podniků, což je nejvíce od roku 2009. V průmyslu informoval o chybějících zakázkách téměř každý druhý podnik. To dál brzdí hospodářský rozvoj v zemi, uvedl šéf průzkumu Ifo Klaus Wohlrabe.

Slábne i výkon německé ekonomiky

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se ve třetím čtvrtletí ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 0,1 procenta. Minulý týden to v konečné zprávě oznámil Spolkový statistický úřad (Destatis). Předběžná zpráva ukazovala růst o 0,2 procenta. Země tak těsně – a podle expertů nečekaně – unikla technické recesi, která je definována poklesem HDP v alespoň dvou následujících čtvrtletích. Ve druhém čtvrtletí produkt země o 0,3 procenta klesl.

Německo představuje pro Českou republiku největšího obchodního partnera. Loni německá ekonomika zaznamenala pokles o 0,3 procenta a její výkon byl nejslabší ze všech zemí platících eurem. Podle zářijového odhadu německé vlády HDP letos klesne o 0,2 procenta. Podle odhadu německých ekonomických institutů se letos HDP sníží o 0,1 procenta.

Na příští dva roky instituty předpovídají Německu slabé oživení: v příštím roce ekonomika podle nich vzroste o 0,8 procenta. Poradní grémium vlády přitom v listopadu odhadlo růst na 0,4 procenta. Takzvaná rada moudrých tím výrazně snížila svůj předchozí květnový odhad, který činil 0,9 procenta. Vláda sama v říjnovém výhledu počítala na příští rok s růstem o 1,1 procenta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zůstatky na obecních účtech dál rostou. Investujte víc, nabádají vysocí politici

Obce a města dál navyšují zůstatky na účtech. Ke konci čtvrtletí tam měly spolu s kraji uloženo rekordních více než 550 miliard korun. Suma přitom podle ministerstva financí dál poroste. Řada celostátních politiků proto své kolegy na komunální úrovni vyzývá k větším investicím. Pomoci jim v tom má i spolupráce v rámci společenství obcí. Institut funguje od loňského ledna.
před 13 hhodinami

Růst tržeb obchodníků meziročně zrychlil

Tržby v českém maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v březnu mírně zrychlily meziroční růst na 3,4 procenta po únorovém revidovaném zvýšení o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání stouply o 0,6 procenta, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu podle statistiků stejně jako o měsíc dřív nejvíc přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. Tržby za služby se oproti stejnému období loni zvýšily o tři procenta.
9. 5. 2025Aktualizováno9. 5. 2025

USA a Velká Británie dosáhly klíčové obchodní dohody

USA a Spojené království oznámily komplexní obchodní dohodu. Washington s okamžitou platností ruší cla na britskou ocel a hliník a snižuje dovozní sazbu na automobily na deset procent, píše ve čtvrtek odpoledne zpravodajský server BBC News. Podle britského premiéra Keira Starmera dohoda podpoří vzájemný obchod i tvorbu pracovních míst v obou zemích.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času

Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

České firmy nepůjde při dostavbě Dukovan obejít, řekl Vlček

Korejská společnost KHNP podepsala první závazné smlouvy o budoucí spolupráci s českými firmami na výstavbě nových bloků v Dukovanech. Měly by mít na starosti až šedesát procent obří zakázky. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem ujistil, že samotný kontrakt obsahuje záruky, aby tuzemské firmy nebylo možné obcházet.
8. 5. 2025

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní pokuty

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní sankce za praktiky proti spotřebitelům. Historicky nejvyšší šestimilionovou pokutu dostala společnost ELGAS Energy, spotřebitelé na ni poslali tisíce stížností. Skoro 1,5 milionu korun udělil úřad Lidové energii. Regulátor rozdal pokuty za víc než devět milionů korun. Nejčastěji si lidé stěžují na špatné vyúčtování.
7. 5. 2025

Vláda schválila připravovaný podpis dohody o Dukovanech s KHNP

Korejský ministr průmyslu, obchodu a energetiky An Tuk-kun věří, že Česko a Korea mohou překonat překážky, které vyvstaly při schvalování tendru na dostavbu dukovanské jaderné elektrárny. Po slavnostním podpisu smluv o budoucí spolupráci jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS). Vláda zároveň schválila připravovaný podpis finální dohody s KHNP dopředu pro případ, až podpis kontraktu bude možný.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025

ČNB snížila úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu

Bankovní rada České národní banky (ČNB) snížila základní úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu na 3,5 procenta. Dostala se tak na nejnižší úroveň od začátku prosince 2021. Podle analytiků vývoj ekonomiky dával argumenty pro snížení sazby i pro její ponechání na 3,75 procenta. Guvernér ČNB Aleš Michl řekl, že prostor pro další snižování sazeb je omezený a tento krok je podmíněný tím, že v české ekonomice budou slábnout proinflační rizika.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025
Načítání...