Volkswagen bude možná v Německu poprvé po 30 letech propouštět

Události: Továrna firmy Volkswagen ve Wolfsburgu (zdroj: ČT24)

Koncern Volkswagen (VW), největšího výrobce automobilů v Evropě, čekají těžké časy. V úterý začal soud s bývalým šéfem firmy Martinem Winterkornem, a to kvůli podvodům s emisemi. Vedení firmy již na začátku týdne oznámilo, že musí šetřit víc, než plánovalo. Poprvé za skoro devadesát let existence dokonce uvažuje o zavírání některých továren. Škoda Auto uklidnila, že českých závodů se omezení výroby ani odstávky nedotknou.

Podle šéfa představenstva Volkswagenu Olivera Blumeho se evropský automobilový průmysl nachází ve velmi náročné situaci. „Ekonomické prostředí se ještě výrazně zhoršilo. K tomu se přidává, že zejména Německo v oblasti konkurenceschopnosti dále zaostává,“ řekl. Automobilka tak zřejmě bude muset šetřit výrazněji, něž původně očekávala.

Důvody jsou známé: vysoké ceny materiálů, nízká poptávka po drahých modelech s nadstandardní výbavou, malé marže u vozidel a také rostoucí konkurence z Asie – zejména u elektrických vozů. Auta značky Volkswagen se navíc prodávají méně než loni a zisk tak letos opět klesá, chybí až pět miliard eur (125,5 miliardy korun).

Problémy bude mít společnost pravděpodobně také s odbory. Volkswagen totiž dosud garantoval svým zaměstnancům práci do roku 2029. Tento závazek však nyní chce zrušit.

„Vedení si neudělalo své domácí úkoly a teď přicházejí příliš pozdě. Potřebujeme celkový koncept, jak převést všechna naše pracoviště do budoucnosti,“ uvedla šéfka odborové rady VW Daniela Cavallová. Pokud vedení prosadí svou, mohlo by se v německých továrnách propouštět poprvé po třiceti letech a některé výrobny v Německu by dokonce mohly poprvé v dějinách firmy skončit úplně.

Na začátku byl podvod s emisemi

Potíže Volkswagenu odstartovala před téměř deseti lety takzvaná dieselgate. Firma v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznala, že do zhruba jedenácti milionů naftových aut po celém světě nainstalovala software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Soud s tehdejším šéfem koncernu Martinem Winterkornem, který krátce po odhalení skandálu odstoupil z funkce, začal teprve v úterý. Kvůli Winterkornovým zdravotním problémům byl totiž proces dříve opakovaně odložen. Podle agentury AP by ho soud mohl poslat do vězení až na deset let.

Martin Winterkorn u soudu
Zdroj: Reuters/Fabian Bimmer

Obvinění vůči němu zahrnují kromě podvodu rovněž manipulaci s akciovým trhem a falešnou výpověď před parlamentní komisí. Winterkorn prostřednictvím svého právního zástupce obvinění odmítl. „Náš klient nikoho nepovedl ani nepoškodil. Nenechal kapitálový trh záměrně v nevědomosti, aby tak poškodil investory. A vyšetřovací komisi řekl pravdu,“ uvedl jeho právník. Pověst německé automobilky to však i tak silně poškodilo.

Volkswagen není v Německu jen tak ledajaká firma. I na ní se měří, v jaké kondici se německá ekonomika nachází. Že tato kondice aktuálně není dobrá, spolková vláda ví. I proto vnímá zprávy o možném propouštění v multimiliardové společnosti s obavami.