Ministerstvo chce rozšířit síť kvalitních cyklotras mezi městy i obcemi

4 minuty
Události: Kvalitní a bezpečné cyklotrasy
Zdroj: ČT24

Ministerstvo pro místní rozvoj chce rozšířit síť kvalitních a bezpečných cyklotras mezi městy a obcemi. Samosprávám v tom má pomoci nová metodika a také evropské peníze. Na infrastrukturu pro cyklodopravu jde z evropských fondů téměř sedm miliard korun. Zhruba dvě stě kilometrů cyklostezek a cyklotras se díky této podpoře právě staví nebo modernizuje. Resort navíc přispívá také na lepší značení tras. Cyklisté se aktuálně po nové stezce projedou v Bohumíně. Otevřela se symbolicky právě nyní 3. června na Světový den jízdního kola.

Skoro šest kilometrů dlouhá trasa pro cyklisty se v Bohumíně vine kolem Vrbického jezera, kopíruje tok řeky Odry a končí až v městské části Pudlov. „Obdivuju přírodu, že to není daleko od Bohumína do Ostravy a je to překrásné,“ řekla Libuše Durdová, která se po ní projela na speciální rikše. „Je to krásný, asfaltový nový povrch a skvěle se šlape,“ popsal dobrovolník Prokop Vašulín.

Vybudování cyklotrasy trvalo víc než deset let. A právě ve chvíli, kdy se měly jednotlivé úseky propojit, zasáhly jednu z částí v září povodně. Voda strhla v jednom místě část hráze. Povodí Odry ji později obnovilo a radnice nechala na zbylých šedesát metrů položit nový asfalt.

„Ukazuje se, že tam, kde jsou cyklotrasy v živici, tak ty povodně přežily. Naopak podél Olše, kde je jenom takový zpevněný povrch, tak tam se stav poněkud zhoršil,“ vysvětlil starosta Bohumína Lumír Macura (SOCDEM). „Plánujeme propojení směrem na Ostravu od dálničního mostu přímo podél Odry. Je to z toho důvodu, že hodně našich občanů jezdí do Ostravy do zaměstnání. A tím dokážeme tu trasu zkrátit,“ dodal.

3 minuty
Události v regionech: Nejdelší cyklistická trasa v kraji
Zdroj: ČT24

Nejvíc poškozených úseků cyklotras zůstává na Bruntálsku

V Ostravě jsou cyklotrasy po povodních z většiny opravené. Nejvíc poškozených úseků zůstává na Bruntálsku. Opravy čekají i části více než stokilometrové Slezské magistrály. Na obnovu cyklotras mohou města stále čerpat i krajské dotace.

„Pro letošní rok jsme připravili šestatřicet milionů, z toho už je polovina vyčerpána. Obce, svazky měst a obcí mohou nadále podávat žádosti,“ přiblížila náměstkyně hejtmana Moravskoslezského kraje Šárka Šimoňáková (ANO).

Cyklotrasy a cyklostezky přitom nelákají jen místní, novou trasu v Bohumíně si projel i francouzský cyklista Gilles Roux. „Byla to velice příjemná jízda, přijeli jsme se sem z Francie a večer přejíždíme do Polska, navštívit Památník v Osvětimi,“ nastínil.

Plán na rozšíření cyklostezek Brno dodnes nenaplnilo

Za prací dojíždí na kole i řada Brňanů. Některé úseky ve městě ale považují za nebezpečné, jak ukázal nedávný průzkum. Už více než pět let například volají cyklisté po bezpečnějším přejezdu ulice Křenová. Počkat si budou muset ještě dva až tři roky, kdy město společně s rekonstrukcí celé ulice vybuduje také podjezd za více než padesát milionů.

„Jezdím často na kole, třeba i v Praze. Tam mi přijde, že se to výrazně zlepšilo, ale v Brně to jde šnečím tempem,“ poznamenal cyklista Marek Čejka. Brněnský magistrát nicméně chystá lepší propojení centra s okolím.

Metodika k posílení sítě cyklotras

Právě posílit sítě cyklotras a cyklostezek, kterých je celkem přes deset tisíc kilometrů, chce i ministerstvo pro místní rozvoj. Pro obce připravilo novou metodiku. „S metodikou budeme pracovat i u našich územně analytických podkladů tak, abychom zohledňovali výhled různých strategických dopravních staveb, nebo vůbec strategických staveb a předcházeli možným kolizím, které by se tam mohly vyskytnout,“ popsal ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN).

Důležitou roli mají hrát i krajští cyklokoordinátoři. Vyrazili například na jízdu po Středočeském kraji. „Chceme se podívat, jak vypadá spolupráce mezi krajem, obcemi a Správou železnic. Díky tomu můžeme motivovat i ostatní kraje,“ vysvětlil národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav Martinek. 

Dobrým příkladem jsou východní Čechy. V Pardubicích se podle místních jezdí dobře. „Ideální je to tady podél Labe na Kuňku. To je asi nejlepší cesta,“ přiblížil svou zkušenost cyklista Lukáš Jiroušek.

„Snažíme se propojit po labské cyklostezce města Pardubice a Hradec Králové, na druhou stranu pak směrem na Přelouč a Týnec nad Labem,“ popsal náměstek pardubického primátora René Živný (SNK ED).

  • Pojem cyklostezka je nutno odlišovat od pojmu cyklotrasa. Cyklostezka je pozemní komunikace vyhrazená pro jízdu na jízdním kole, zatímco cyklotrasa označuje orientační směrové vedení cyklistů a může být vedena po cyklostezkách a také po komunikacích společných se silniční dopravou. Dalším pojmem je cyklopruh, který označuje vyhrazený jízdní pruh na pozemní komunikaci, která slouží krom cyklistů také řidičům jiných vozidel.

Zdroj: Wikipedia.org

Cyklistika nejen jako rekreace

Cílem iniciativy má být podle ministerstva pro místní rozvoj i to, aby lidé nejezdili na kole jenom rekreačně, ale mohli se na něm dostat kamkoliv a kdykoliv potřebují.

Podpora cyklodopravy v tuzemsku byla nastartována v roce 1996 zpracováním návrhu vyznačení páteřních cyklotras. Díky podpoře okresních úřadů v letech 1999 až 2002 vznikla velmi hustá síť cyklotras. A tak, jak byla kdysi vyznačena, tak až na pár výjimek zůstala do současnosti. Mezitím se od roku 2001 začaly budovat cyklostezky, a to díky Státnímu fondu dopravní infrastruktury a evropským a krajským fondům.

Síť cyklotras je stále vyznačena po vzoru myšlení z roku 2002, ale pozice cyklistické dopravy a jízdního kola v roce 2024 je úplně někde jinde. Současnou potřebou je propojit všechny obce s rozšířenou působností bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty. Prostě nejde jen pořád dokola mírně upravovat původní síť, která je postavena jen na myšlence cykloturistiky. Je potřeba značení spojovat s otázkou dopravy,“ prohlásil dříve Jaroslav Martinek.

Cyklistika je u Čechů oblíbená, alespoň občas se jí věnují skoro dvě třetiny lidí. Nejčastěji jezdí v přírodě, mimo město. Přibývá ale těch, kteří kolo používají i jako dopravní prostředek a vozí se na něm do práce nebo školy. Víc než polovina cyklistů vlastní horské kolo, necelá pětina má silniční a stejný počet trekové kolo. Elektrokolo používá devět procent lidí. Univerzální kolo mají doma tři procenta oslovených.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...