Rozvoj cyklistiky v Brně brzdí hustá doprava. Analýza doporučuje víc stezek

6 minut
Události v regionech: Nová cykloanalýza v Brně
Zdroj: ČT24

Podíl jezdců na kole v Brně roste, kvalita infrastruktury pro cyklisty je ale nevyhovující. Její rozvoj brzdí také hustá automobilová doprava v centru. Vyplývá to z nové analýzy cyklodopravy města, která navazuje na více než deset let starý generel. Jeho plán na rozšíření cyklostezek město dodnes nenaplnilo. Připravuje proto dokument, který ten z roku 2012 aktualizuje.

Cyklista ujede vyhrazeným cyklopruhem po Kounicově ulici jen nějakých osm set metrů, poté se musí zařadit do jednoho pruhu mezi auta. Není to ojedinělé. Na cestě do centra musejí lidé na kolech sjet ze svého pruhu do silnice na většině páteřních tras. Ty jsou totiž neúplné, jednotlivé úseky na sebe nenavazují.

Velkou část tvoří piktogramové koridory, které nejsou dostatečným opatřením pro ochranu cyklistů. Studie také upozorňuje, že auta parkují v cyklopruzích. Problémem je i to, že drtivá většina jednosměrek není pro cyklisty obousměrná.

Arturo Quintero zase cestuje do práce po jedné ze smíšených stezek s chodci. Denně najezdí pět kilometrů a přiznává, že se občas ale stezce na chodníku raději vyhne. „Lidé často chodí po stezce se psy,“ vysvětlil.

Cyklisté v Brně tvoří pět procent dopravy

Cyklistická doprava je v Brně na vzestupu. Mezi lety 2014 a 2022 se podíl cyklistiky na dopravě zvýšil z jednoho na pět procent.

Analytická část nové strategie města využívá zkušenosti z praxe, sesbíraná data o dopravě i názory občanů získané z cykloankety. Ta obsahovala řadu uzavřených i polouzavřených otázek a díky mapovým otázkám měli respondenti příležitost také přesně ukázat na místa, která považují z hlediska cyklodopravy za problematická, nebo naopak za bezpečná a cítí se tam dobře.

Na kole podle analýzy jezdí převážně muži v produktivním věku. Většina cyklistů kolo k přepravě do zaměstnání či do školy využívá i na trasách delších než pět kilometrů. Analýza dostupnosti pak ukázala, že více než osmdesát procent lidí bydlí ve vzdálenosti třicet minut jízdy na kole od centra města, což představuje zhruba desetikilometrovou cestu.

Důležitým faktorem je i georeliéf města. Podle modelu magistrátu spadá zhruba třiasedmdesát procent všech ulic v zastavěném území do kategorie s mírným nebo žádným stoupáním. Ve zbytku musí cyklisté vyvinout větší úsilí. Nejvíce takových cest je mezi centrem a vzdálenějšími částmi, což může tvořit bariéru rozvoje. Zmírnit by to nicméně mohlo používání elektrokol.

Nejen cesta do práce na kole, ale i pravidelný sport prospívají celkové fyzičce včetně dechu. Organismus dokáže zpracovat víc kyslíku. „Když se podíváme na někoho, kdo bude ležet jenom na gauči, a srovnáme to s někým, kdo jezdí na kole do práce, má tam třeba i kopeček, tak jeho výkonnost může být dvojnásobná, může mít dvakrát lepší schopnost zpracovat kyslík, odstranit kyslík uhličitý,“ vysvětlil přednosta Kliniky nemocí plicních a tuberkulózy Fakultní nemocnice Brno Milan Sova.

Je potřeba vytvořit oddělené cyklostezky a podjezdy

Brněnský generální plán cyklodopravy je starý třináct let. „Ten generel je už poněkud zastaralý dokument, který nereflektuje současné trendy v dopravě,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. „Já si myslím, že generel vznikl na svou dobu jako docela dobrý dokument, ovšem městem byl absolutně ignorován. Proběhla řada rekonstrukcí významných komunikací, kde přestože měla být cyklistická opatření, tak není nic,“ poznamenala Ivana Tošovská za Brnem na kole.

Nynější analýza má městu pomoci vytvořit aktualizovaný generel a opatření smysluplně a cíleně realizovat. Více než pět let volají cyklisté například po bezpečném řešení přejezdu Křenové ulice. Počkat musejí ještě dva až tři roky, kdy město při rekonstrukci celé ulice vybuduje podjezd za více než padesát milionů korun. „Každý projekt, který nyní vzniká například v rámci rekonstrukce ulic, už cykloopatření obsahuje,“ prohlásil Poňuchálek.

Celková délka cyklistické infrastruktury v Brně je sto sedm kilometrů, což je šest procent z délky všech silnic. Podle analýzy by bylo potřeba téměř pětadevadesát kilometrů nových cyklistických opatření, převážně oddělených stezek.

V červnu bude vedení města o výsledcích analýzy a navrhovaných opatřeních jednat s jednotlivými městskými částmi a po něm bude následovat konzultace s veřejností. Aktualizovaný dokument finálně schválí v příštím roce, dalších deset let bude realizovat schválená opatření.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 22 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...