Přesně po roce od zahájení stavby metra D zbývá k propojení stanic metra Pankrác a Olbrachtova prokopat šedesát metrů tunelu. Nyní je už na stavbě podle Dopravního podniku (DPP) vykopána polovina tunelů, zhruba 1,6 kilometru. Ražby na prvním úseku potrvají ještě necelé tři roky, zhruba do přelomu let 2025 a 2026. DPP zároveň připravuje tendr na nákup automatizovaných vozů pro linku C a D.
Po roce stavby metra D zbývá k propojení stanic Pankrác a Olbrachtova 60 metrů tunelu
Do stavby, která začala před rokem, dosud Dopravní podnik investoval zhruba 1,8 miliardy korun. Celkové náklady by měly vyjít při započtení inflace předběžně na 52,09 miliardy korun, přesná cena ale bude jasná po výsledku soutěže na stavebníka pro druhý úsek.
Na budovaný úsek z Pankráce na Olbrachtovu naváže část ze stanice Olbrachtova na Nové Dvory. Jako poslední pak budou stavbaři pracovat na úseku z Nových dvorů do Depa Písnice.
Dělníci dokončili ražbu dvojkolejného tunelu, který spojuje budoucí stanice Pankrác a Olbrachtova. „Razíme jednotlivé jednokolejné úseky před stanicí Olbrachtova, protože tam se tunel rozdvojuje pro vjezd do stanice. A zahájili jsme ražbu tunelové propojky, která propojí trasy linky C a D,“ popsal předseda představenstva společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.
„Pokud vše půjde tak, jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez řidičů projedou už na konci roku 2029. Máme vyražených už 1,6 kilometru nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67 848 metrů krychlových rubaniny a bylo použito 17 831 metrů krychlových betonu,“ popsal během úterní návštěvy stavby primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Stavbu provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.
Soutěž na dodavatele stavby navazujícího úseku
V Praze nyní zasedá hodnotící komise, která posuzuje nabídky dodavatelů na stavbu navazujícího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory. „Velmi rádi bychom na podzim zahájili výstavbu tohoto úseku společně s přístupovými tunely z Depa Písnice,“ řekl ředitel DPP Petr Witowski.
Vliv na výslednou cenu podle něj má mimo jiné inflace i ceny energií a práce. Dopravní podnik počítal s tím, že druhá etapa vyjde na třiadvacet či čtyřiadvacet miliard, podle Witowského jsou ale cenové nabídky uchazečů vyšší, než byl odhad DPP.
Linka má obsloužit hustou zástavbu mezi nejstarší linkou C a pravým břehem Vltavy. „Určitě přes sto tisíc lidí. To je předpokládaná kapacita. Je to o tom, že by se měly nahradit všechny ty dieselové busy, které teď jezdí kolem Thomayerovy nemocnice,“ podotýká Hřib. Město má s oblastí velké plány – na prozatímní jižní konečné v Nových Dvorech chce dokonce postavit vlastní čtvrť s dvěma tisíci městských bytů.
DPP připravuje podklady na tendr pro nákup automatizovaných vozů
V souvislosti se stavbou metra DPP Witowski uvedl, že by mohl mít ještě letos připraveny všechny podklady pro vypsání veřejné zakázky na nákup vozů pro automatizovaný provoz na trasách metra C a D. Tendr by pak měl být vyhlášen v příštím roce.
Automatizace provozu na lince C pražského metra umožní podle Witowského zkrátit intervaly. S vozy bez řidiče se pak počítá také na nyní stavěné trase D z Pankráce do Písnice. „Letos bychom chtěli dospět do nějaké finální fáze přípravy veřejné zakázky, to znamená, že bychom ji mohli vypsat někdy v první polovině příštího roku,“ řekl Witowski.
Nejstarší a nejvytíženější trasa C se podle něj pro automatizaci nabízí zejména proto, že zejména v centrálních úsecích, tedy zhruba od Nádraží Holešovice na Vyšehrad, je na hraně své kapacity. „Jediný způsob, jak ji navýšit, je automatizace,“ sdělil ředitel.
Příprava metra D se před začátkem stavby potýkala s řadou problémů. Město se například muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. K dohodě všechny strany, kterých se týká stavba Pankrác – Nové Dvory, dospěly až v roce 2019.
Podniku stále chybí potřebná povolení na trase z Nových Dvorů do Písnice, kde je zároveň potřeba ještě vyřešit majetkoprávní vztahy k pozemkům potřebným k výstavbě. „Stoprocentní majetkové zajištění je po Nové Dvory, a jak se blížíme k depu, majetkoprávního zajištění je méně a méně. Zatím nás to ale v ničem nebrzdí,“ řekl Witowski. Harmonogram celé výstavby to podle něj neohrožuje, protože nejdéle stavba potrvá mezi Pankrácem a Olbrachtovou.