Začíná dlouho plánovaná stavba pražského metra D. Má trvat sedm let

7 minut
Události: Začala výstavba metra D
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik hlavního města Prahy zahájil stavbu první části linky D metra v úseku Pankrác – Nové Dvory o pěti stanicích, pro který na začátku března získal pravomocné stavební povolení. Navázat mají stavby úseků Pankrác – Náměstí Míru a Nové Dvory – Depo Písnice a celá trať mezi Náměstím Míru a Depem Písnice zvaná I.D o deseti stanicích a délce 10,6 kilometru za 97,79 miliardy korun by se měla otevřít najednou v roce 2029.

Trasa D je už od devadesátých let 20. století prostorově vymezena v územním plánu města a později i v Zásadách územního rozvoje jako propojení jižního sektoru Prahy s centrem. První plány na zřízení linky D vznikly už v 70. letech.

„Takový okamžik, jakým je zahájení nové trasy metra, se naposledy uskutečnil před 44 lety, kdy začala stavba linky B. Myslím si, že je to neuvěřitelně důležitý krok pro rozvoj města, nejen jižní části, která trpí tím, že je obsloužena pouze automobilovou dopravou,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Zahájení stavby přivítala i pražská opozice. „Jsem rád, že metro D, které je spjaté s pražskou ODS už od roku 2012, kdy jsme zadali prvotní impulz pro jeho výstavbu, se konečně po dlouhé době začíná stavět. V hlavním městě je toho ještě dost, co musíme udělat pro zkvalitnění dopravy, ale dnešek je dobrou zprávou pro velkou část Pražanů a krok k lepšímu životu ve městě,“ sdělil ve čtvrtek zastupitel a exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Předseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop uvedl, že novou linku Praha nutně potřebuje. „Metro D je jeden z mála projektů, které jsme připravili a předali koalici (primátora) Zdeňka Hřiba, který nezastavila, a naopak posunula kupředu,“ řekl. Zároveň městu vytkl, že stavba oproti minulosti podražila. Primátora kritizoval za to, že Piráti nedokázali nalézt shodu se svou někdejší zastupitelkou z Prahy 4, která stavbu spolu s místním občanským sdružením zdržovala.

Trasy pražského metra s plánovanou linkou D
Zdroj: DPP

V první fázi povede linka z Pankráce do Nových Dvorů (pět stanic), následně přibudou tři stanice směrem do Písnice, později ještě spojka z Pankráce na Náměstí Míru. Stanice budou ražené nebo hloubené. Na lince bude jezdit automatické metro nové generace bez strojvedoucího. Moderní lehké vlakové soupravy budou podélně průchozí mezi vozy. Na nástupištích budou bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi mezi nástupištěm a kolejemi.

Stanice Pankrác bude jednolodní s bočními nástupišti a bude největší na trase D. Kolejiště bude 33 metrů pod zemí. Stanice Olbrachtova bude tvořena dvěma staničními tunely v oblouku s vnitřními nástupišti a bude mít dva vestibuly. Tunel mezi stanicemi bude měřit 675 metrů. Na Pankráci budou využity tunely vytvořené při geologickém průzkumu. Vybudováno bude rovněž 468 metrů dlouhé propojení mezi linkami C a D. Metro na něm překoná výškový rozdíl patnáct metrů. Vlaky budou do doby, než bude mít trasa D své depo, vyjíždět z depa Kačerov.

Možnosti dalšího pokračování trasy

Stanice Náměstí Míru je koncipovaná jako otevřené ukončení trasy, s možností jejího dalšího pokračování severním směrem. První rozvojovou možností ve výhledu je směřování trasy metra do centra v prostoru Náměstí Republiky, Petrského Náměstí a dále pak na Hlavní Nádraží a Žižkov.

Druhou možností je rozvoj kolejové trasy na jih do regionu. Kromě možnosti přímého pokračování trasy metra ze stanice Depo Písnice se diskutuje i o případném vedení nové tramvajové trati nebo nebo železnice. Další možností pokračování trasy D je předem připravené větvení trasy do Modřan ze stanice Nové Dvory.

Možnosti rozvoje metra
Zdroj: DPP

Spory kolem projektu

Pražští radní schválili stavbu linky 8. října 2013. První úsek měl vést z Pankráce do Písnice. Trasa dlouhá přes deset kilometrů měla být hotova do roku 2022. Obsloužit má několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Má odlehčit lince C. Dne 18. října 2013 získala trasa D od Prahy 4 územní rozhodnutí.

Tehdejší pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že stavba trasy D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. Později se objevily další odhady nákladů. Pražští radní rozhodli, že na trase budou jezdit vlaky bez řidiče.

V červnu 2016 Praha zažádala o stavební povolení pro stavbu z Pankráce do Písnice, o dva měsíce později oznámila, že dokumentaci pro trasu metra D zpracuje Metroprojekt. Stejná firma projektovala i nové stanice metra A. V červenci stejného roku bylo na 18 měsíců přerušeno stavební řízení, především kvůli váznoucím výkupům pozemků. Praha musela znovu vypracovat změnu územního plánu. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu zrušil.

Vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu zatím činily zhruba miliardu korun. V květnu 2019 dopravní podnik podepsal se společnostmi Hochtief CZ, Metrostav a Strabag smlouvy na provedení geologického průzkumu. Ten začal v červenci na Pankráci.

2 minuty
Zahájení stavby nové linky metra
Zdroj: ČT24

Přípravy zbrzdila i pandemie

V lednu 2020 dopravní podnik vypsal veřejnou zakázku na první část linky, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely. Stavba prvního úseku bude trvat sedm a půl roku a vyjde na necelých jedenáct miliard korun bez DPH. Pak přípravy zbrzdila pandemie koronaviru.

V červenci 2020 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal pražskému dopravnímu podniku předběžným opatřením uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D. V říjnu antimonopolní úřad rozhodl, že podnik musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části.

Stavbě už nic nebrání

V červnu 2021 vedení hlavního města souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku z Pankráce na Nové Dvory. Zastupitelé rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Stejný měsíc také oznámil, že může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra D.

Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna svým rozhodnutím potvrdil rozhodnutí úřadu, že podmínky i průběh tendru byly v pořádku. Pravomocné stavební povolení na metro D získal dopravní podnik v březnu 2022. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 1 mminutou

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 42 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 53 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...