Začíná dlouho plánovaná stavba pražského metra D. Má trvat sedm let

7 minut
Události: Začala výstavba metra D
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik hlavního města Prahy zahájil stavbu první části linky D metra v úseku Pankrác – Nové Dvory o pěti stanicích, pro který na začátku března získal pravomocné stavební povolení. Navázat mají stavby úseků Pankrác – Náměstí Míru a Nové Dvory – Depo Písnice a celá trať mezi Náměstím Míru a Depem Písnice zvaná I.D o deseti stanicích a délce 10,6 kilometru za 97,79 miliardy korun by se měla otevřít najednou v roce 2029.

Trasa D je už od devadesátých let 20. století prostorově vymezena v územním plánu města a později i v Zásadách územního rozvoje jako propojení jižního sektoru Prahy s centrem. První plány na zřízení linky D vznikly už v 70. letech.

„Takový okamžik, jakým je zahájení nové trasy metra, se naposledy uskutečnil před 44 lety, kdy začala stavba linky B. Myslím si, že je to neuvěřitelně důležitý krok pro rozvoj města, nejen jižní části, která trpí tím, že je obsloužena pouze automobilovou dopravou,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Zahájení stavby přivítala i pražská opozice. „Jsem rád, že metro D, které je spjaté s pražskou ODS už od roku 2012, kdy jsme zadali prvotní impulz pro jeho výstavbu, se konečně po dlouhé době začíná stavět. V hlavním městě je toho ještě dost, co musíme udělat pro zkvalitnění dopravy, ale dnešek je dobrou zprávou pro velkou část Pražanů a krok k lepšímu životu ve městě,“ sdělil ve čtvrtek zastupitel a exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Předseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop uvedl, že novou linku Praha nutně potřebuje. „Metro D je jeden z mála projektů, které jsme připravili a předali koalici (primátora) Zdeňka Hřiba, který nezastavila, a naopak posunula kupředu,“ řekl. Zároveň městu vytkl, že stavba oproti minulosti podražila. Primátora kritizoval za to, že Piráti nedokázali nalézt shodu se svou někdejší zastupitelkou z Prahy 4, která stavbu spolu s místním občanským sdružením zdržovala.

Trasy pražského metra s plánovanou linkou D
Zdroj: DPP

V první fázi povede linka z Pankráce do Nových Dvorů (pět stanic), následně přibudou tři stanice směrem do Písnice, později ještě spojka z Pankráce na Náměstí Míru. Stanice budou ražené nebo hloubené. Na lince bude jezdit automatické metro nové generace bez strojvedoucího. Moderní lehké vlakové soupravy budou podélně průchozí mezi vozy. Na nástupištích budou bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi mezi nástupištěm a kolejemi.

Stanice Pankrác bude jednolodní s bočními nástupišti a bude největší na trase D. Kolejiště bude 33 metrů pod zemí. Stanice Olbrachtova bude tvořena dvěma staničními tunely v oblouku s vnitřními nástupišti a bude mít dva vestibuly. Tunel mezi stanicemi bude měřit 675 metrů. Na Pankráci budou využity tunely vytvořené při geologickém průzkumu. Vybudováno bude rovněž 468 metrů dlouhé propojení mezi linkami C a D. Metro na něm překoná výškový rozdíl patnáct metrů. Vlaky budou do doby, než bude mít trasa D své depo, vyjíždět z depa Kačerov.

Možnosti dalšího pokračování trasy

Stanice Náměstí Míru je koncipovaná jako otevřené ukončení trasy, s možností jejího dalšího pokračování severním směrem. První rozvojovou možností ve výhledu je směřování trasy metra do centra v prostoru Náměstí Republiky, Petrského Náměstí a dále pak na Hlavní Nádraží a Žižkov.

Druhou možností je rozvoj kolejové trasy na jih do regionu. Kromě možnosti přímého pokračování trasy metra ze stanice Depo Písnice se diskutuje i o případném vedení nové tramvajové trati nebo nebo železnice. Další možností pokračování trasy D je předem připravené větvení trasy do Modřan ze stanice Nové Dvory.

Možnosti rozvoje metra
Zdroj: DPP

Spory kolem projektu

Pražští radní schválili stavbu linky 8. října 2013. První úsek měl vést z Pankráce do Písnice. Trasa dlouhá přes deset kilometrů měla být hotova do roku 2022. Obsloužit má několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Má odlehčit lince C. Dne 18. října 2013 získala trasa D od Prahy 4 územní rozhodnutí.

Tehdejší pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že stavba trasy D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. Později se objevily další odhady nákladů. Pražští radní rozhodli, že na trase budou jezdit vlaky bez řidiče.

V červnu 2016 Praha zažádala o stavební povolení pro stavbu z Pankráce do Písnice, o dva měsíce později oznámila, že dokumentaci pro trasu metra D zpracuje Metroprojekt. Stejná firma projektovala i nové stanice metra A. V červenci stejného roku bylo na 18 měsíců přerušeno stavební řízení, především kvůli váznoucím výkupům pozemků. Praha musela znovu vypracovat změnu územního plánu. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu zrušil.

Vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu zatím činily zhruba miliardu korun. V květnu 2019 dopravní podnik podepsal se společnostmi Hochtief CZ, Metrostav a Strabag smlouvy na provedení geologického průzkumu. Ten začal v červenci na Pankráci.

2 minuty
Zahájení stavby nové linky metra
Zdroj: ČT24

Přípravy zbrzdila i pandemie

V lednu 2020 dopravní podnik vypsal veřejnou zakázku na první část linky, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely. Stavba prvního úseku bude trvat sedm a půl roku a vyjde na necelých jedenáct miliard korun bez DPH. Pak přípravy zbrzdila pandemie koronaviru.

V červenci 2020 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal pražskému dopravnímu podniku předběžným opatřením uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D. V říjnu antimonopolní úřad rozhodl, že podnik musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části.

Stavbě už nic nebrání

V červnu 2021 vedení hlavního města souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku z Pankráce na Nové Dvory. Zastupitelé rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Stejný měsíc také oznámil, že může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra D.

Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna svým rozhodnutím potvrdil rozhodnutí úřadu, že podmínky i průběh tendru byly v pořádku. Pravomocné stavební povolení na metro D získal dopravní podnik v březnu 2022. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Mátl: Pozastavení stavby D11 kvůli radiaci neovlivní datum dokončení

Pozastavení stavby dálnice D11 kvůli zjištění zvýšené přírodní radiace na třísetmetrovém úseku u Trutnova nebude mít vliv na plánované dokončení v roce 2028, oznámil v pořadu Otázky Václava Moravce generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. U dokončení celé části o délce 21 kilometrů očekává zpoždění maximálně půl roku. Budování by podle něj mělo pokračovat v létě i přes případné komplikace v tunelu Poříčí.
před 3 hhodinami

Silné bouřky dorazí i v pondělí, hrozí bleskové povodně

Bouřkové počasí o víkendu neskončí, silné bouřky doprovázené nárazovým větrem, přívalovými srážkami a krupobitím dorazí do Česka také v pondělí odpoledne a večer. Znovu se mohou rozvodnit menší toky a místy hrozí bleskové povodně. Vyplývá to z aktuální výstrahy a dalších informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 5 hhodinami

Byli mezi prvními na světě. Teď lékaři z Hradce Králové léčbu stentgraftem rozvíjejí

Lékaři z Hradce Králové v Česku už 30 let rozvíjejí léčbu stentgraftem. Roztažitelná výztuž cév za tu dobu pomohla mnoha pacientům v tamní fakultní nemocnici, ale i jinde. Život zachránila třeba policistovi, kterého zranil pachatel na útěku. Doktoři mu do natržené aorty vložili zpevňující trubici. „Je to kovová konstrukce pokrytá cévní protézou, ona se dostává do místa toho natržení cévy, a stabilizuje cévní stěnu, zastavuje krvácení a ta cévní protéza se stává součástí vašeho těla,“ vysvětlil lékař Jan Raupach z Radiologické kliniky Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
před 10 hhodinami

Před létem přibývá zájemců o expresní pas

Na úřadech před létem přibývá zájemců o vyřízení cestovních pasů na poslední chvíli. O doklad jeví zájem cestovatelé, kteří před odletem zjistí, že jim platnost toho starého brzy končí. Nový lze vyrobit za vysoký příplatek i do druhého dne, ale pouze s vyzvednutím v hlavním městě.
před 12 hhodinami

Zkraje: Hazard přináší obcím i státu prostředky, problémem je však závislost

Hazard je pro některé občasnou zábavou, pro jiné velkým problémem. Je sice zdrojem příjmů pro veřejné rozpočty, zároveň však působí společenské náklady v miliardách korun. O problematice hazardu diskutovali v pořadu Zkraje starosta obce Holubice Jiří Horňák (nestr.), ředitel Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, zastupitel města Brna a občanský aktivista Matěj Hollan, bývalý profesionální fotbalista Petr Švancara, vedoucí oddělení metodiky hazardu na sekci právní z Generálního ředitelství cel Tomáš Hamouz, tajemník z Institutu pro regulaci hazardních her Petr Kozák a adiktoložka Jana Dominika Šatánková ze společnosti Podané ruce.
včera v 14:11

Silné bouřky hrozí i v neděli

Intenzivnější bouřky hrozí na celém území republiky také v neděli, podle aktuální výstrahy meteorologů mohou být silnější než ty, které mají dorazit během sobotního odpoledne. Bouřky po oba víkendové dny doprovodí nárazový vítr, přívalové srážky i kroupy. Bouřkové počasí zřejmě vydrží i začátkem příštího týdne.
včera v 12:24

Lékařka v Plzni prohlásila ženu za mrtvou. Pohřební služba zjistila, že dýchá

Nezvyklá situace nastala v pátek ráno v Plzni, kde lékařka osmasedmdesátiletou ženu prohlásila za mrtvou. Pohřební služba však posléze zjistila, že seniorka dýchá, přivolala k ní proto záchranáře, kteří ji převezli do nemocnice. Koronerská společnost sdělila, že za dobu fungování provedla stovky prohlídek těl a zaznamenala vždy jen opačné případy, tedy kdy lékař u domněle zesnulého zjistil vitální funkce. Uznala pochybení a vyjádřila lítost. S lékařkou, která stav ženy špatně vyhodnotila, ukončila spolupráci.
včera v 07:00

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025
Načítání...