Začíná dlouho plánovaná stavba pražského metra D. Má trvat sedm let

7 minut
Události: Začala výstavba metra D
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik hlavního města Prahy zahájil stavbu první části linky D metra v úseku Pankrác – Nové Dvory o pěti stanicích, pro který na začátku března získal pravomocné stavební povolení. Navázat mají stavby úseků Pankrác – Náměstí Míru a Nové Dvory – Depo Písnice a celá trať mezi Náměstím Míru a Depem Písnice zvaná I.D o deseti stanicích a délce 10,6 kilometru za 97,79 miliardy korun by se měla otevřít najednou v roce 2029.

Trasa D je už od devadesátých let 20. století prostorově vymezena v územním plánu města a později i v Zásadách územního rozvoje jako propojení jižního sektoru Prahy s centrem. První plány na zřízení linky D vznikly už v 70. letech.

„Takový okamžik, jakým je zahájení nové trasy metra, se naposledy uskutečnil před 44 lety, kdy začala stavba linky B. Myslím si, že je to neuvěřitelně důležitý krok pro rozvoj města, nejen jižní části, která trpí tím, že je obsloužena pouze automobilovou dopravou,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Zahájení stavby přivítala i pražská opozice. „Jsem rád, že metro D, které je spjaté s pražskou ODS už od roku 2012, kdy jsme zadali prvotní impulz pro jeho výstavbu, se konečně po dlouhé době začíná stavět. V hlavním městě je toho ještě dost, co musíme udělat pro zkvalitnění dopravy, ale dnešek je dobrou zprávou pro velkou část Pražanů a krok k lepšímu životu ve městě,“ sdělil ve čtvrtek zastupitel a exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Předseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop uvedl, že novou linku Praha nutně potřebuje. „Metro D je jeden z mála projektů, které jsme připravili a předali koalici (primátora) Zdeňka Hřiba, který nezastavila, a naopak posunula kupředu,“ řekl. Zároveň městu vytkl, že stavba oproti minulosti podražila. Primátora kritizoval za to, že Piráti nedokázali nalézt shodu se svou někdejší zastupitelkou z Prahy 4, která stavbu spolu s místním občanským sdružením zdržovala.

Trasy pražského metra s plánovanou linkou D
Zdroj: DPP

V první fázi povede linka z Pankráce do Nových Dvorů (pět stanic), následně přibudou tři stanice směrem do Písnice, později ještě spojka z Pankráce na Náměstí Míru. Stanice budou ražené nebo hloubené. Na lince bude jezdit automatické metro nové generace bez strojvedoucího. Moderní lehké vlakové soupravy budou podélně průchozí mezi vozy. Na nástupištích budou bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi mezi nástupištěm a kolejemi.

Stanice Pankrác bude jednolodní s bočními nástupišti a bude největší na trase D. Kolejiště bude 33 metrů pod zemí. Stanice Olbrachtova bude tvořena dvěma staničními tunely v oblouku s vnitřními nástupišti a bude mít dva vestibuly. Tunel mezi stanicemi bude měřit 675 metrů. Na Pankráci budou využity tunely vytvořené při geologickém průzkumu. Vybudováno bude rovněž 468 metrů dlouhé propojení mezi linkami C a D. Metro na něm překoná výškový rozdíl patnáct metrů. Vlaky budou do doby, než bude mít trasa D své depo, vyjíždět z depa Kačerov.

Možnosti dalšího pokračování trasy

Stanice Náměstí Míru je koncipovaná jako otevřené ukončení trasy, s možností jejího dalšího pokračování severním směrem. První rozvojovou možností ve výhledu je směřování trasy metra do centra v prostoru Náměstí Republiky, Petrského Náměstí a dále pak na Hlavní Nádraží a Žižkov.

Druhou možností je rozvoj kolejové trasy na jih do regionu. Kromě možnosti přímého pokračování trasy metra ze stanice Depo Písnice se diskutuje i o případném vedení nové tramvajové trati nebo nebo železnice. Další možností pokračování trasy D je předem připravené větvení trasy do Modřan ze stanice Nové Dvory.

Možnosti rozvoje metra
Zdroj: DPP

Spory kolem projektu

Pražští radní schválili stavbu linky 8. října 2013. První úsek měl vést z Pankráce do Písnice. Trasa dlouhá přes deset kilometrů měla být hotova do roku 2022. Obsloužit má několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Má odlehčit lince C. Dne 18. října 2013 získala trasa D od Prahy 4 územní rozhodnutí.

Tehdejší pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že stavba trasy D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. Později se objevily další odhady nákladů. Pražští radní rozhodli, že na trase budou jezdit vlaky bez řidiče.

V červnu 2016 Praha zažádala o stavební povolení pro stavbu z Pankráce do Písnice, o dva měsíce později oznámila, že dokumentaci pro trasu metra D zpracuje Metroprojekt. Stejná firma projektovala i nové stanice metra A. V červenci stejného roku bylo na 18 měsíců přerušeno stavební řízení, především kvůli váznoucím výkupům pozemků. Praha musela znovu vypracovat změnu územního plánu. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu zrušil.

Vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu zatím činily zhruba miliardu korun. V květnu 2019 dopravní podnik podepsal se společnostmi Hochtief CZ, Metrostav a Strabag smlouvy na provedení geologického průzkumu. Ten začal v červenci na Pankráci.

2 minuty
Zahájení stavby nové linky metra
Zdroj: ČT24

Přípravy zbrzdila i pandemie

V lednu 2020 dopravní podnik vypsal veřejnou zakázku na první část linky, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely. Stavba prvního úseku bude trvat sedm a půl roku a vyjde na necelých jedenáct miliard korun bez DPH. Pak přípravy zbrzdila pandemie koronaviru.

V červenci 2020 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal pražskému dopravnímu podniku předběžným opatřením uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D. V říjnu antimonopolní úřad rozhodl, že podnik musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části.

Stavbě už nic nebrání

V červnu 2021 vedení hlavního města souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku z Pankráce na Nové Dvory. Zastupitelé rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Stejný měsíc také oznámil, že může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra D.

Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna svým rozhodnutím potvrdil rozhodnutí úřadu, že podmínky i průběh tendru byly v pořádku. Pravomocné stavební povolení na metro D získal dopravní podnik v březnu 2022. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...