„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.

Ve Valdštejnské jízdárně je do začátku listopadu vystaveno přibližně sto padesát děl z oblasti malby, kresby, grafiky, sochařství i užitého umění. Mezi ženami, mistryněmi a umělkyněmi, které Národní galerie na výstavě představuje, je i následujících pět:

Josefina Mařáková alias Pepa Mařák (1872–1907)

Josefina Mařáková (Pepa Mařák), Vlastní podobizna s otcem, 1896 (z výstavy Ženy, mistryně, umělkyně v NGP)
Zdroj: Národní galerie Praha

Dochované fotografie Josefiny Mařákové – stejně jako to, že si říkala Pepa – svědčí o její nekonvenčnosti. Krátké vlasy nebyly na přelomu devatenáctého a dvacátého století, kdy žila, pro ženu ničím obvyklým. Stejně jako akademické vzdělání ve výtvarném umění. Ženám bylo v českých zemích přístupné velmi omezeně – pražská Akademie studium zájemkyním umožnila až po pádu Rakouska-Uherska a ateliér na Uměleckoprůmyslové škole se zaměřoval na malbu květin. Josefině tak nezbývalo, podobně jako dalším talentovaným umělkyním nic jiného, než se vzdělávat soukromě.

Pepa se nejvíce přiučila od svého otce – významného krajináře Julia Mařáka. Mohla také neoficiálně navštěvovat Akademii v Praze právě díky tomu, že její otec zde vedl ateliér krajinomalby. Protože Josefininým mateřským jazykem byla němčina, podepisovala se nepřechýleně, tedy Pepa Mařák. Obraz vystavený v Národní galerii Praha vznikl v roce 1896 a je vlastní podobiznou malířky sedící vedle svého otce. Oba drží paletu a štětce.

Luisa Max-Ehrlerová (1850–1920)

Luisa Max-Ehrlerová, Telegram, 1894 (z výstavy Ženy, mistryně, umělkyně v NGP)
Zdroj: Národní galerie Praha

Její otec byl podplukovník a služba v armádě určovala v Luisině dětství i místa pobytu. Narodila se v Itálii, následně se rodina přestěhovala do Uher a Haliče. Poté, co se finanční situace Ehrlerových zhoršila, když byl Luisin otec zraněn v bitvě u Hradce Králové, začala se vzdělávat jako učitelka kreslení, aby se díky výdělku osamostatnila a nemusela se vdávat kvůli jistým příjmům.

Od roku 1864 žila v Praze, kde se později také provdala za malíře Heinricha Maxe. I její švagr Gabriel byl malířem – proslul zejména mystickou tematikou svých děl. Louisa studovala i u něj a coby malířka byla produktivnější než její manžel, který vedl v Mnichově fotoateliér. Sama také pořádala kurzy malby, uvádí o ní mnichovský Spolek pro ženské zájmy, jehož byla členkou.

Tvorba bratrů Maxových Luisu ovlivnila. Na jejích malbách, upozorňuje Národní galerie Praha, najdeme stejné postavy, tedy světice, madony či ženy ve vypjaté životní situace. Příkladem je obraz Telegram z roku 1894, jenž je k vidění na aktuální výstavě.

Rachel Ruyschová (1664–1750)

Rachel Ruyschová, Feston s ovocem a květinami, 1682 (z výstavy Ženy, mistryně, umělkyně v NGP)
Zdroj: Národní galerie Praha

„Ženám připisujeme, že mají vrozený cit pro detail, jsou výborné pozorovatelky, umí namalovat i niterné portréty, ale řada z nich se proslavila i jako vynikající malířky zátiší, obzvláště květinových,“ říká o výtvarných umělkyních kurátorka expozice Olga Kotková. Dokladem jejích slov je nizozemská umělkyně Rachel Ruyschová. Není náhoda, že malovala květiny, k florálním motivům ji přivedl otec – profesor botaniky a anatom. I díky znalostem, které od něj pochytila, byly Racheliny obrazy obdivovány pro vědeckou přesnost.

Stala se specialistkou na květinová zátiší a profesně se jí dařilo. Působila jako dvorní malířka v Düsseldorfu, její díla kupovali sběratelé po celé Evropě. Celý život tvořila s nebývalým ohlasem i finančním úspěchem, zároveň vychovala deset dětí. Její díla jsou i v současnosti vyhledávána na uměleckém trhu a prodávána za vysoké částky.

Také malba, která tvorbu Ruyschové prezentuje ve Valdštejnské jízdárně, představuje květinové zátiší, konkrétně z roku 1682. Vznikla v době, kdy malířce bylo osmnáct let a už čtyři roky se vzdělávala u věhlasného malíře zátiší Willema van Aelsta.

Sofonisba Anguissola (1532–1625)

Sofonisba Anguissola, Šachová hra, 1555 (z výstavy Ženy, mistryně, umělkyně v NGP)
Zdroj: Národní galerie Praha/Museum Poznaň

Italská malířka z Cremony patřila ke starému šlechtickému rodu. Její výjimečný talent obdivoval dokonce Michelangelo. Později působila u dvora španělského krále Filipa II., který jí dokonce zařídil sňatek, aby se mohla dál soustředit na tvorbu.

Její malba s názvem Šachová hra je nejstarším renesančním obrazem na výstavě. Umělkyně na něm zachytila své mladší sestry. „Hrajou šachy, a ne náhodou, je to hra intelektuální, a právě malířka chtěla ukázat: ‚Dyť to zvládnou i malé holky!‘“ vysvětlila Olga Kotková.

Barbara Krafftová (1764–1825)

Barbara Krafftová, Hrabě Hartig se svou kojnou, 1797 (z výstavy Ženy, mistryně, umělkyně v NGP)
Zdroj: Národní galerie Praha

Blízko k výtvarnému umění měla Barbara díky svému otci, vídeňskému dvornímu malíři Johannu Nepomukovi Steinerovi. Narodila se v Jihlavě a žila střídavě v českých zemích a v Rakousku, kde se také vzdělávala na vídeňské akademii. „Ale mimo jiné tvořila pro pražskou Karlovu univerzitu,“ upozornila kurátorka výstavy.

Na výstavě je Krafftová zastoupena obrazem nazvaným Hrabě Franz de Paula von Hartig s kojnou, namalovaným v roce 1797, tedy v roce smrti tohoto česko-rakouského osvíceneckého šlechtice. Zemřel v necelý čtyřiceti letech, vyobrazen je jako nemocný muž, potýkal se s plicní chorobou. V německém originále název zpřesňuje, že hrabě je zpodobněn se svou manželkou Marií Eleonorou Colloredovou „jako Caritas Romana“, tedy s odkazem na starořímský příběh o muži jménem Cimeon, jenž byl odsouzen k smrti hladem, ale dočkal se omilostnění díky své dceři, která ho ve vězení kojila.

Nejznámějším obrazem Krafftové je ale podobizna Wolfganga Amadea Mozarta. Portrét, který vytvořila téměř třicet let po smrti význačného komponisty, dlouho ve svém logu používal výrobce pralinek známých jako Mozartovy koule. Dostal se také na rakouské peníze, konkrétně na pětisetšilinkovou bankovku a tamní verzi jednoeurové mince.

Portrét Mozarta od Barbary Krafftové (1819)
Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

Artemisia Gentileschiová (1593 – cca 1654)

Jedna z nejvýraznějších malířek baroka byla první ženou přijatou do umělecké akademie ve Florencii.

Do Artemisiiny tvorby se otiskl její životní osud. V sedmnácti letech ji znásilnil kolega malíř a následně čelila traumatizujícímu veřejnému procesu. Byla nucena vypovídat s provazy uvázanými kolem prstů – postupné utahování mělo ověřit upřímnost jejího svědectví. Ve svých obrazech zobrazovala silné ženy, jako byla Judita, Zuzana či Lukrécie, ovšem ne jako oběti, ale jako aktérky.

Jedno její dílo odhalilo před zhruba dekádou Arcidiecézní muzeum Kroměříž. Při restaurování se ukázalo, že plátno považované za anonymní kopii díla raně barokního malíře Orazia Gentileschiho ve skutečnosti namalovala tato průkopnice ženského malířství.

Talent nemá pohlaví, ale...

„Kde nám zůstaly staré mistryně?“ Otázka, která dala podnět k výstavě, napadla ředitelku Sbírky starého umění Národní galerie Kotkovou, když pravidelně procházela kolem plakátů poutajících na expozice Staří mistři. Aktuální výstava Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900 chce ukázat, že ženy byly součástí uměleckých dějin od samého počátku, jen je třeba se po jejich stopách vydat.

„Talent sice nemá pohlaví, jak ostatně už v roce 1785 poznamenal malíř, autor divadelních her a tajemník Académie royale v Paříži Antoine Renou, ale na umělecké školy dlouhá staletí ženy neměly přístup. Ženy také, až na malé výjimky, nemohly stát v čele malířských dílen. U nás se například mistryní v cechovní dílně mohly stát pouze vdovy po malířích,“ připomíná Kotková. 

Pozornost je zaměřena nejen na samotná umělecká díla, ale i na dobu a prostředí, v němž vznikala. Snahu umělkyň nezůstat opomíjenými v oblasti, které dominovali muži, sleduje výstava v průřezu staletí – od duchovní obraznosti středověkých řeholnic až po sebevědomý styl malířek akademického devatenáctého století.

10 minut
Ředitelka Sbírky starého umění Olga Kotková o výstavě
Zdroj: ČT24

Zbožnost, touha i násilí

Začátek retrospektivy datovali autoři do roku 1300. „Nejvíce umělkyň – spíše to byly v té době řemeslnice – se prosadilo v klášterech. Věnovaly se třeba vyšívání, ale byly i činné jako iluminátorky. U maleb jsou to spíše díla, která velebí křesťanské ctnosti nebo odrážejí niterný život sester v klášteře, jejich niterné pouto k Ježíšovi,“ popisuje kurátorka středověkou podobu a možnosti umění.

V dílech zbožných žen se ale už v té době projevovala i fantazie, včetně mateřské a erotické touhy. Malířky renesance a baroka se pak v tvorbě mnohdy vyrovnávaly s krutostí, které byly vystaveny – ať už šlo o různé intriky, či násilí.

Umělkyním přála Itálie, v českých zemích si počkaly

„Postavení žen-umělkyň nebylo skoro žádné. Prosazovaly se velmi těžko, nemohly studovat na akademiích, a když je třeba otec poslal na učení, tak to dopadlo neslavně. Učitel žákyni zneužíval. Nicméně můžeme pozorovat zejména v Itálii v šestnáctém až osmnáctém století, že se zde nejvíce dařilo ženám, které byly nějakým způsobem napojeny na Boloňu, kde byla prastará univerzita,“ přidala pohled do historie Kotková.

První ženou, která provozovala vlastní ateliér, byla v druhé polovině šestnáctého století Lavinia Fontana. Pracovala na zakázku pro šlechtu i církev a dokázala skloubit kariéru s rolí manželky a matky třinácti dětí. Výstava představuje i tvorbu Marie Sibylly Merianové, která jako první evropská žena podnikla vědeckou expedici do Jižní Ameriky, a Elisabetty Siraniové, jež vedla vlastní dílnu ve zmíněné Boloni a založila školu pro umělkyně.

Portrét od holandské barokní malířky Judith Leysterové, jedné z mála, která vedla uměleckou dílnu
Zdroj: ČTK/Vít Šimánek

Ženám věnujícím se profesionálně umění byla nejvíce nakloněna společnost v Itálii a v Nizozemí. „U nás bylo žen-umělkyň méně, nicméně postupně se prosazovaly i zde, a to už na konci osmnáctého století. Ke skutečnému nárůstu ženské tvorby došlo ve století devatenáctém,“ doplnila kurátorka. „Úplná sláva to nebyla, ale už se mohly vzdělávat soukromě, byť třeba pražská Akademie své brány pro studentky otevřela až po roce 1918,“ upřesnila.

V porovnání s muži však byly ženy-umělkyně nadále v nevýhodném společenském postavení, protože neměly volební právo, a také jejich ekonomická situace závisela na rodinném původu nebo sňatku, který je zabezpečil. „Ženy už mají úplně jiné možnosti, než mívaly, všechny brány vzdělání jsou pro ně otevřeny, nicméně pořád převládá role ženy, péče o rodinu, ještě stále cítíme, že zkrátka ženy mají povinností více,“ uzavírá Kotková představení výstavy svým pohledem do současnosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 15 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 4 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...