Raně barokní malířka Artemisia Gentileschiová namalovala v roce 1616 akt, který byl o něco později upraven, aby nepohoršoval. Po několika staletích se dočká odhalení díky restaurátorům. Ti zahájili ve Florencii postupné čištění cenzurovaného díla. Potrvá šest měsíců, poté by mělo být odhaleno ve své původní podobě – ovšem jen virtuálně. Skutečný obraz už vrátit v čase nelze. Restaurování cenzurovaného obrazu má i symbolický přesah, jméno Artemisie Gentileschiové nabývá na významu v souvislosti s hnutím MeToo.
Akt barokní malířky zakryla dobová cenzura. Restaurátoři ho digitálně odhalí
Obraz Alegorie náklonnosti je považován za malířčin autoportrét. Ženský akt v životní velikosti vznikl na zakázku pro domácnost vnuka Michelangela Buonarrotiho. Sedmdesát let po dokončení obrazu člen rodiny Buonarrotiových nařídil překrytí vyobrazené nahoty drapériemi, aby ochránil citlivost své ženy a dětí.
Po znásilnění všem ukázala, čeho je schopna
V éře MeToo se dílu Gentileschiové dostává pozornosti i v souvislosti s jejím životním příběhem. V mládí byla znásilněna malířem Agostinem Tassim, který spolupracoval s jejím otcem. Ten, když se ukázalo, že Tassi se s Artemisií neožení, podal proti němu žalobu, aby očistil dceřinu pověst.
Během soudu byla Artemisie nucena vypovídat s provazy uvázanými kolem prstů. Postupné utahování smyček ověřovalo upřímnost jejího svědectví. Musela také podstoupit lékařské vyšetření, aby se potvrdilo, že není panna. Nedlouho po soudu její otec domluvil kvůli dceřině cti její sňatek s florentským umělcem Pierantoniem Stiattesim.
„Kdokoliv jiný by touto zkušeností byl zdrcen, avšak Artemisie se odrazí ode dna, stěhuje se do Florencie a získává skvělou zakázku na namalování nahé postavy v celé délce na strop domácnosti Buonarrotiho,“ uvedla hlavní restaurátorka obrazu Elizabeth Wicková. „Myslím, že všem tak ukázala 'Podívejte se, čeho jsem schopna'.“
Trauma se zřejmě promítlo i do malířčiny tvorby, v níž se do středu dění dostávají silné hrdinky. Příkladem je plátno Zavraždění Holoferna. Při jeho malování vycházela Gentileschiová z Caravaggiova obrazu se stejným námětem, biblickou scénu ale pojala jinak. Zatímco u Carvaggia se Judita, když uřezává hlavu asyrskému generálovi, snaží udržet odstup, v Artemisiině podání se vražedkyně i její služka pouští do činu s naprostým úsilím a velmi osobně.
Žena v umění ovládaném muži
Jako malířka si Artemisia Gentileschiová osvojila osobitý a dramatický styl podobný právě Caravaggiovi. V současnosti bývá oceňována jak za přínos svého díla italskému baroknímu umění, tak za průkopnickou roli, kterou hrála v ženském malířství v době, kdy svět umění ovládali muži. Ve stejném roce, kdy dokončila Alegorii náklonnosti, se jako první žena stala členkou Malířské akademie ve Florencii.
Díky mecenášství Michelangela mladšího se dostala do tehdejšího kulturního prostředí. Mohla se tak setkat s Galileem a dalšími mysliteli své doby. Během pobytu ve Florencii namalovala díla mimo jiné také pro rod Medicejských.
„Tato téměř negramotná žena byla najednou na univerzitní úrovni a vytvářela díla, která ocenil i (toskánský) velkovévoda a stala se dvorní malířkou,“ upozornila koordinátorka restaurátorského projektu Artemisia Up Close Linda Falconeová. „Prostřednictvím Artemisie můžeme mluvit o tom, jak důležité je restaurovat umělecká díla a jak důležité je vrátit do popředí příběhy žen,“ míní.
Drapérie lze odstranit jen digitálně
Symbolem se v této souvislosti stává restaurování Alegorie náklonnosti. Protože dílo bylo přemalováno příliš brzo po dokončení originálu, restaurátorský tým nebude schopen drapérie z obrazu odstranit, aniž by se vyhnul riziku poškození díla.
Místo toho tedy vytvoří digitální obraz původní malby. K práci při rozlišování tahů Gentileschiové od těch, kterými byla jiným umělcem překryta její nahota, používají ultrafialové světlo, diagnostické snímky a rentgenové paprsky. Odhalený akt chtějí veřejnosti představit příští rok v září.