Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
Pištěk zdědil mnoho talentů. Jeho otcem byl populární herec stejného jména, dědeček Jan Pištěk byl zase hudebník a divadelník. Jeho matka Marie Ženíšková byla herečka a pradědeček z matčiny strany malíř František Ženíšek, autor první opony Národního divadla.
Absolvoval Akademii výtvarných umění v roce 1958. Mezi jeho spolužáky patřili Jan Koblasa, Karel Nepraš nebo Hugo Demartini. Seznámil se rovněž s výtvarným kritikem a teoretikem Jindřichem Chalupeckým.
Pištěk sám tvořil nejen fotorealistické obrazy, ale také filmové kostýmy, díky kterým se proslavil asi nejvíce. „Kostýmní mág“ oblékl herce ve filmech Marketa Lazarová, Údolí včel, Postřižiny, Pane, vy jste vdova!, Zabil jsem Einsteina, pánové! či Zítra vstanu a opařím se čajem.
Světovou proslulost si Pištěk vydobyl v polovině 80. let díky spolupráci s Formanem. Ta mu vynesla Oscara za Amadea (1984) a Césara za Valmonta (1990), s Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt (1996). Později navrhl i řadu divadelních a muzikálových kostýmů (Dracula, Rusalka, Monte Cristo). Na Expo 1967 v Montrealu spolupracoval na výtvarném řešení výstavy Člověk a jeho svět. Prezident Václav Havel mu svěřil návrh uniforem, které dodnes používá pražská Hradní stráž.
Havel v roce 2000 Pištěka vyznamenal medailí Za zásluhy 1. stupně. Je rovněž nositelem Českého lva za dlouholetý umělecký přínos, za přínos světové kinematografii obdržel od karlovarského filmového festivalu Křišťálový glóbus.
„Bouřlivák s velkým srdcem“
Odešel bouřlivák s velkým srdcem, který držel krok se světovou scénou, velký a pracovitý talent s originálním přínosem, uvedli galerista Martin Kodl a filmový historik Michal Bregant. Podle kurátora Pištěkových výstav Martina Dostála se cítil být malířem víc než kostýmním výtvarníkem.
Pištěk svou tvorbou zásadně ovlivnil podle prezidenta Petra Pavla podobu České republiky. „Vážil jsem si ho nejen pro jeho výtvarný um, ale také pro podporu, kterou věnoval nastupující generaci umělců. Upřímnou soustrast rodině i jeho blízkým,“ napsal prezident na síti X.
Ministr kultury v demisi Martin Baxa (ODS) na síti X uvedl, že Pištěk byl všestranným umělcem s nezaměnitelným rukopisem. „S Theodorem Pištěkem odešel člověk s vizí, která dokázala spojit svět filmu, malby i technického myšlení,“ doplnil.
Pištěk byl pro scénografku Michaelu Horáčkovou Hořejší zásadní inspirací pro její osobní vývoj. „Naznačil cestu, která nemá v rámci českých výtvarníků, scénografů obdoby. Vytvářel kostýmy pro nejzásadnější díla, například Markéta Lazarová byla pro mě iniciační film,“ uvedla.
Profesor měl podle ní vždycky fantastické rady, které neoplývaly přílišnou teoretickou rozmáchlostí. „Šel vždycky přímo k věci, ale o to byly ty rady cennější. On vždycky říkal: kreslete návrhy co nejrealističtěji, ušetříte si starosti na dílně,“ popsala. Jeho návrhy vždycky vypadaly jako potom kostým na plátně, dodala. Díky talentu a přesnosti dokázal Pištěk podle scénografky postihnout to, co cítil, a předat to i divákovi.









