Metro D se může stavět. Dopravní podnik získal povolení

Praha může stavět trasu metra D z Pankráce do Písnice. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců proti stavebnímu povolení, které je tak nyní pravomocné. Odvolat se dál nelze.

„Po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky zahájení stavby již nic nebrání,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Kopnutí do země očekává v dubnu.

Investorem je Dopravní podnik města Prahy, který má již všechna potřebná povolení a vybral dodavatele. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a výhledově má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.

Nejvýznamnější investice v Praze

„Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120 tisíc cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat,“ řekl Scheinherr.

Rozhodnutí ministerstva přivítalo i opoziční ANO. „Je to skvělá zpráva. Jediné, co kazí mé nadšení, je to, že to nepřišlo dříve. Přitom by stačilo, kdyby se pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dokázal dohodnout se svou zastupitelkou za Piráty (Marií Jelínkovou, která patří mezi stěžovatele) na Praze 4. Dnes už se mohlo dávno stavět,“ uvedl předseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop. 

Dopravní podnik letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu, budou využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D. Náklady na průzkum dosáhly 1,82 miliardy korun.

Problémy při přípravě

Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo několik stížností, mimo jiné obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se pak zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele. Také tato stížnost byla zamítnuta.

Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy ji bude magistrát platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.