TÉMA

Metro D

Právní spory ohrožují termín dostavby metra D

Rozepře mezi stavebními firmami zpožďují stavbu linky metra D. Jde o úsek se čtyřmi budoucími stanicemi, počínaje Olbrachtovou. Celou složitou záležitostí se zabývají soudy i antimonopolní úřad, kvůli čemuž může trvat ještě roky, než se zmiňovaný úsek vůbec začne stavět. Ani definitivní rozhodnutí Krajského soudu ve věci ale nebude znamenat zelenou. Může totiž dojít ke zrušení celé zakázky a tendr by se rozjel znovu.
1. 12. 2025|

Hosté Událostí, komentářů týdne probrali volbu nového šéfa sněmovny

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o volbě předsedy Poslanecké sněmovny, sundání ukrajinské vlajky z budovy dolní komory nebo zastoupení mladé generace v politice. Pořad se věnoval také plánu odměn pro šéfa automobilky Tesla Elona Muska či sporům o název stanice Olbrachtova připravované linky pražského metra D. Diskuse se účastnili jazykovědec Karel Oliva, někdejší politik Jiří Dolejš, spisovatelka Markéta Lukášková, novinář Dalibor Balšínek a komentátor Petros Michopulos. Debatou provázel Lukáš Dolanský.
10. 11. 2025|

Olbrachtova je první kompletně vyraženou stanicí metra D

Olbrachtova je první kompletně vyraženou stanicí budoucího metra D. Dokončené jsou také všechny eskalátorové, technologické i traťové tunely. Během měsíce a půl tak částečně zmizí omezení na povrchu a oblast bude znovu průjezdná. Stanice bude součástí prvního úseku nové linky, jejíž výstavbu stavaři zahájili v roce 2022, nyní mají hotové tři kilometry tunelů. Ražební práce finišují i ve vedlejší stanici Pankrác. Veškeré stavební práce by pak měly být dokončeny nejpozději do začátku roku 2028.
2. 11. 2025|

Praha 4 vyzývá ke změně názvu stanice metra D. Historik snaze nerozumí

Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, nelíbí se jí část pracovně používaných názvů. Vadí jí stanice pojmenovaná po spisovateli Ivanu Olbrachtovi, a to kvůli jeho komunistické minulosti. „Pokud jsme schopni ovlivnit název nového prostoru, udělejme to,“ vyzývá starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS). Historik Petr Zídek však Olbrachta za kontroverzního nepovažuje. Debatovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
17. 5. 2025Aktualizováno17. 5. 2025|

Pražské metro se naposledy prodloužilo před deseti lety

Před deseti lety se otevřely čtyři stanice pražského metra na trase A – Nádraží Veleslavín, Bořislavka, Petřiny a Nemocnice Motol. Nejvytíženější je Nádraží Veleslavín, kde vystupují cestující na letiště. Končí tam i řada příměstských autobusových linek. Jde o zatím poslední otevřené stanice pražského metra. Dopravní podnik pracuje na budování trasy D, provázejí to ale potíže.
6. 4. 2025|

Praha zkoumá, jak rozhodnutí antimonopolního úřadu zdrží projekt metra D

Praha zkoumá, jak moc pozdrží výstavbu metra D rozhodnutí antimonopolního úřadu, který zrušil výběr vítěze tendru na další etapu. Na ní se mělo pracovat už rok a půl. Zatím se ale buduje jen první úsek, ve kterém stavbaři prorazili devadesát procent tunelů. Celá trasa měla být hotová v roce 2031.
26. 3. 2025|

Antimonopolní úřad definitivně zrušil výběr dodavatele druhé etapy metra D

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D. Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu posoudit nabídky a opět vybrat dodavatele, uvedl ÚOHS.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025|

ÚOHS zamítl námitky Stadleru k tendru na automatické vlaky pro metro C a D

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl připomínky firmy Stadler k veřejné zakázce na automatické vlaky a dopravní systém pro linky C a D pražského metra za 86 miliard korun. Informaci Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) potvrdil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Doplnil, že rozhodnutí není pravomocné a běží lhůta pro podání rozkladu. V platnosti tak zůstává zákaz uzavřít smlouvu na tuto zakázku.
14. 3. 2025|

Samosprávy mají na účtech opět výrazné přebytky

Praha i přes investice do vnějšího okruhu a stavby metra D hospodařila s přebytkem. Podobně jsou na tom i další města, obce i kraje. Dohromady na jejich finančních kontech za rok 2024 přibylo více než padesát miliard korun. Vyplývá to ze souhrnných čísel, která má Česká televize k dispozici. Někteří politici volají po změně rozdělování peněz mezi státní rozpočet a samosprávy.
9. 3. 2025|

Na Pankráci a Českomoravské pražské metro od pondělí nezastaví

Od prvního pondělí roku 2025 se na jedenáct, respektive dvanáct měsíců uzavřou dvě významné stanice pražského metra – Českomoravská na lince B a Pankrác na trase C. Soupravy budou oběma jen projíždět. Stanice projdou kompletní rekonstrukcí, v případě Pankráce navíc budou dělníci budovat přestup na nově vznikající trasu metra D. Po desetiletích provozu a zasažení stanice Českomoravská povodní v roce 2002 je oprava nutná.
5. 1. 2025|

Stanice metra Českomoravská se v lednu na rok uzavře, stejně tak Pankrác

V pondělí 6. ledna se pro cestující kvůli rekonstrukci na zhruba rok uzavře stanice metra B Českomoravská, sdělila mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Podnik již dříve ohlásil, že ve stejný den se na obdobnou dobu kvůli rekonstrukci a budování přestupů na budovanou linku D uzavře i stanice linky C Pankrác.
19. 12. 2024|

Tendr na první úsek metra D byl v pořádku, definitivně potvrdil soud

Nejvyšší správní soud (NSS) definitivně potvrdil správnost tendru na první úsek metra D z roku 2020. Potvrdil tím stanovisko Krajského soudu v Brně i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). U úřadu tendr napadla společnost Eurovia CS.
18. 12. 2024Aktualizováno18. 12. 2024|

Ražba stanice Pankrác na trase metra D je zhruba v polovině

Ražba stanice metra Pankrác na lince D je podle stavařů zhruba v polovině. Pracovníci ze společnosti Subterra dosud vyrazili prostor pro obě budoucí nástupiště, zbývá prorazit místo, kudy budou jezdit soupravy metra. Na prohlídce staveniště to v pátek řekl hlavní stavbyvedoucí Štefan Ivor. Kvůli stavbě bude od ledna zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác na lince C.
13. 12. 2024|

Praha schválila rozpočet na příští rok, výdaje dosáhnou 113 miliard

Pražský magistrát bude v příštím roce hospodařit s příjmy 110,92 miliardy a výdaji 113,49 miliardy korun, což je na příjmové i výdajové stránce meziroční zvýšení. Vyplývá to z rozpočtu, který ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Rozdíl příjmů a výdajů ve výši asi 2,6 miliardy město pokryje z úspor z minulých let. Opozice neuspěla s žádným ze svých návrhů a rozpočet nepodpořila.
12. 12. 2024Aktualizováno12. 12. 2024|

Nejvíce peněz chce Praha investovat v dopravě, podle opozice chybí projekty

Praha plánuje v příštím roce se započtením převodů peněz nevyčerpaných v letošním roce dát na investice v dopravě 15,22 miliardy korun, což je proti plánu schválenému na letošek o 2,35 miliardy více. Vyplývá to z návrhu rozpočtu, který schválili radní. Musí ho ještě projednat zastupitelé. Celkem chce město investovat i s převody 36,28 miliardy korun, což je rekordní částka. Současnou pražskou koalici SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Pirátů a STAN však kritizují opoziční ANO a Praha Sobě, podle kterých nepřipravuje dostatek projektů.
25. 11. 2024Aktualizováno25. 11. 2024|

Reportéři ČT: Mlsna se brání oslabení vlivu. WhatsAppem „inspiroval“ své zastánce

Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna má mimořádné politické konexe a vymezil se vůči plánovaným změnám fungování své instituce. Reportéři ČT zjistili, že Mlsna přes WhatsApp neoficiálně oslovil některé instituce, které se za něj pak postavily. Mnohdy doslovně zkopírovaly stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Natáčel Michael Fiala.
19. 11. 2024|

Druhou část metra D má postavit Subterra. Dopravní podnik ji vybral už podruhé

Pražský dopravní podnik (DPP) znovu vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky. Opět se jím stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba třicet miliard korun bez DPH. Informoval o tom vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Firmy Porr a Vinci krok DPP kritizují, Subterra naopak uvedla, že ho vnímá jako potvrzení kvality své nabídky.
6. 8. 2024|

Stavba Dvoreckého mostu v Praze komplikuje dopravu

S dopravními omezeními na Podolském nábřeží v Praze bude třeba počítat až do konce listopadu. Souvisí to se stavbou nového Dvoreckého mostu. Zatím jsou hotové opěry na obou březích a připravuje se betonování dvou založených pilířů v korytě Vltavy.
4. 6. 2024|

Metro D by se mohlo rozjet na přelomu desetiletí. Stavba nabírá zpoždění

Aktuální padesáté výročí slaví pražské metro nikoli s rozestavěným prodloužením některé ze tří dosavadních tras – tak jako slavilo každé předchozí výročí – ale s rozestavěnou zcela novou čtvrtou trasou. Stavba, která má zlepšit dopravní obslužnost jihu Prahy, to ale nemá lehké. První stavební úsek, jehož součástí jsou dvě stanice, se sice staví, ale ten mnohem delší navazující nikoli. Kvůli zdržení při výběru zhotovitele nabíhá zpoždění a dopravní podnik postupně upouští od dřívějšího termínu zprovoznění v roce 2029.
10. 5. 2024|
Doporučujeme

Metro jezdí pod Prahou padesát let. Ulevilo přetíženým ulicím, na velkou vodu nestačilo

Pražskému metru je padesát let. Přesně před půlstoletím přišli na tehdejší konečnou stanici první trasy podzemní dráhy vrcholní činitelé komunistické strany, československé a také sovětské vlády a samozřejmě pražského dopravního podniku, aby slavnostně zahájili její provoz. Oficiálním termínem otevření pražského metra je 9. květen 1974, i když to se svezli jen „papaláši“, jak se tehdy říkalo. Lidé, kteří si předtím vystáli na svezení dlouhou frontu, mohli metro poprvé vyzkoušet v následujících dvou dnech, na které připadalo pracovní volno, a konečně 12. května se jím vydali poprvé do práce. Nejenže je do práce svezlo metro, ale bezmála po deseti letech na trase prvního úseku „céčka“ bylo hotovo a ustaly velké dopravní komplikace na povrchu.
9. 5. 2024|

Metro D se staví už dva roky. První úsek jde podle plánu

V neděli to budou už dva roky, co začala stavba nové linky pražského metra. Zatím se jedná o kilometrový úsek z Pankráce na Olbrachtovu. Metro D je momentálně největší stavební investicí v Česku, na které se pracuje. Čtvrtá trasa pražského metra má stát až sto miliard korun. Zatímco budování prvního úseku jde podle plánu, kdy začnou práce na druhé části z Olbrachtovy na Nové Dvory, se zatím neví. Tendr řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
20. 4. 2024|

Policie prověřuje možné vydírání členů výběrové komise k metru D

Pražská policie prověřuje na základě trestního oznámení dopravního podniku hlavního města (DPP) možný pokus o vydírání členů hodnoticí komise v tendru na stavbu druhého úseku metra D, uvedla policejní mluvčí Eva Kropáčová. Některým členům komise před rozhodováním o vítězi podle podniku dorazil nátlakový e-mail podepsaný smyšleným jménem. DPP v tendru nejprve loni vybral nabídku sdružení firmy Subterra, nedávno výběr po rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS) zrušil a bude rozhodovat znovu.
16. 4. 2024|

Zrušený tendr na druhý úsek metra D zpozdí stavbu minimálně o rok

Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze zakázky na stavbu druhého úseku trasy metra D v souladu s tím, co už předtím rozhodl i antimonopolní úřad. Tendr původně vyhrálo sdružení firem v čele se společností Subterra. Důvodem zrušení jsou chybějící reference, které by prokazovaly zkušenost s takovými technologickými postupy. Rozporovaná zakázka se týká úseku mezi budoucími stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory. Její nové posuzování pro praxi znamená, že stavba nabere podle odhadů minimálně roční zpoždění.
14. 3. 2024|

Představenstvo pražského dopravního podniku zrušilo výběr vítěze stavby druhé části metra D

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) zrušilo výběr vítěze stavby druhého úseku metra D. Hodnoticí komise tak bude znovu posuzovat původně vítěznou nabídku sdružení firem vedeného společností Subterra, informoval ve středu vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík. Výběr vítěze loni zatím nepravomocně zrušil Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024|
Načítání...