Mátl: Pozastavení stavby D11 kvůli radiaci neovlivní datum dokončení

23 minut
Otázky Václava Moravce 2. část: Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl
Zdroj: ČT24

Pozastavení stavby dálnice D11 kvůli zjištění zvýšené přírodní radiace na třísetmetrovém úseku u Trutnova nebude mít vliv na plánované dokončení v roce 2028, oznámil v pořadu Otázky Václava Moravce generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. U dokončení celé části o délce 21 kilometrů očekává zpoždění maximálně půl roku. Budování by podle něj mělo pokračovat v létě i přes případné komplikace v tunelu Poříčí.

„Stavbu bychom nechtěli zastavovat na dlouho. Je to lokální záležitost, která se týká pouze tří set metrů. Stavba ve všech ostatních oblastech jede naplno, i v tříkilometrovém příhraničním úseku, který by se měl zprovozňovat v příštím roce,“ uvedl Mátl.

„Jsem přesvědčen, že v průběhu léta bude situace vyřešena a stavba bude plynule pokračovat dál. V tuto chvíli se to týká pěti stavebních objektů. Klíčový stavební objekt zasažený radioaktivitou je tunel Poříčí. Tam by zpoždění mohlo být poměrně zásadní, ale věřím, že ho odstraníme v průběhu léta a technické řešení nalezneme takové, aby to zpoždění bylo co nejmenší,“ pokračoval.

Zpoždění na stavbě u tunelu Poříčí by podle něj mohlo být maximálně v měsících nebo dokonce žádné. Kromě radiace jsou ale na stavbě také další problémy, které je třeba vyřešit.

„Nechceme se vymlouvat. Toto (radioaktivita) je jeden z problémů, který musíme řešit, a věřím tomu, že ho vyřešíme tak, že skutečně to zpoždění na stavbě bude minimální. V tuto chvíli nejsem schopný potvrdit ten původní plánovaný měsíc. S velkou pravděpodobností se to přesune do letních měsíců, ale skutečně v roce 2028 se řidiči svezou po novém úseku D11,“ dodal Mátl.

Až patnáctkrát vyšší hodnoty radioaktivity

Práce v dotčeném úseku ŘSD preventivně pozastavilo, když se u některých vzorků ze stavby objevily hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Pozastavení prací ŘSD oznámilo minulý čtvrtek. Poté v pátek odebrali vzorky ze stavby inspektoři Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Zjistili, že radioaktivita je mírně zvýšená jen u některých z nich. Úřad pak toto úterý uvedl, že naměřená přírodní radiace není důvodem pro další omezení stavby dálnice.

Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku dálnice D11 za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla být uvedena na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.

Boj o zakázku na archeologický průzkum

Zahájení stavby další části dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem komplikuje mimo jiné také boj o zakázku na záchranný archeologický průzkum. Uchazeč, který nabídl vyšší cenu, podal ŘSD k tendru námitky. Mátl uvedl, že se z napadání zakázek na archeologický průzkum stává v poslední době trend. Kromě situace na D11 obdobná situace nastala i na chystaném úseku dálnice D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi na Jičínsku. Tam již neúspěšný uchazeč podle nedávných informací podal návrh na přezkum postupu ŘSD k antimonopolnímu úřadu.

„Ty případy nejsou jenom dva, ale je jich víc. Máme zhruba sedm, osm sporů, které se vedou v rámci jednotlivých staveb ŘSD. Prakticky na všech archeologických průzkumech aktuálně dochází k tomu, že neúspěšní archeologičtí uchazeči napadají reference a nízkonabídkovou cenu,“ komentoval Mátl.

Ředitelství chce situaci řešit zavedením takzvaného dynamického nákupního systému na provádění archeologických průzkumů. Ten by měl podle Mátla soutěž mezi uchazeči zjednodušit. Na zřízení systému má už ŘSD podané nabídky a dokončen by mohl být letos v červnu.

Načítání...