Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozastavilo stavbu asi na 300 metrů dlouhém úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na třech haldách v trase stavby je zvýšená koncentrace přírodní radioaktivity. Mohla by ohrozit zdraví lidí na stavbě. Na síti X to ve čtvrtek odpoledne uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Případ ŘSD ohlásilo Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) k odbornému posouzení. Podle úřadu naměřené hodnoty radiace nejsou zdraví nebezpečné.
ŘSD pozastavilo stavbu části D11 kvůli přírodní radioaktivitě
„Naměřené hodnoty jsou vyšší než přírodní pozadí, ale nejsou zdraví nebezpečné. Na základě znalosti místních podmínek a informací poskytnutých ohlašovatelem jsou zvýšené hodnoty s největší pravděpodobností způsobeny zvýšeným obsahem přírodních radionuklidů ve stavebním materiálu,“ sdělila Lenka Babická z oddělení strategie SÚJB. Tento předpoklad podle ní prošetří inspektoři SÚJB na místě, kde provedou podrobné měření a odeberou vzorky. „Šetření proběhne v nejbližších dnech,“ dodala Babická.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl doplnil, že u některých vzorků zeminy se objevily hodnoty radioaktivity, které jsou až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Přímé ohrožení života a zdraví ale podle mluvčího nehrozí. „Situaci řešíme se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost,“ uvedl.
Stavba jednadvacet kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má osmadvacet mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
„Na třech haldách se objevuje zvýšená koncentrace přírodních radionuklidů, což by potenciálně mohlo ohrozit zdraví osob přítomných na stavbě. Z toho důvodu byly práce v těchto lokalitách zastaveny,“ uvedl Mátl. Podle ŘSD by zastavení prací mělo být dočasné. Místa, kde je stavba dočasně zastavena, ŘSD nespecifikovalo.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím v září 2023 a v celé trase až k Baltskému moři loni v létě.
Stavbaři musejí z dálnice prioritně postavit tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3. První vozidla by po něm měla jezdit na jaře 2026.
Výstavba dálnice má zpoždění
Původně měla stavba začít již v prosinci 2023. Desetiměsíční zdržení způsobily spory o vítězství v tendru na stavební firmu. Termín dokončení se kvůli tomu posunul z roku 2027 na rok 2028. Zásadní zlom nastal v říjnu 2023, kdy antimonopolní úřad potvrdil vyloučení polské společnosti Budimex z tendru a potvrdil výběr sdružení v čele se společností MI Roads.
Dílo je podle stavbařů náročné tím, že cesta vede horským terénem. Stavbaři se musejí vypořádat i s horšími klimatickými podmínkami. Tunely budou dlouhé 492 a 550 metrů. Stavbaři počítají s převozem čtyř milionů metrů krychlových zeminy, což představuje 500 tisíc plně naložených nákladních tater.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Tu brzdí boj firem o vítězství v tendru na záchranný archeologický průzkum. Podle ŘSD tak není jisté, zda stavba začne podle plánu do konce roku 2025.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.